کد مطلب: 

241579

تاسیس صندوق پژوهش و فناوری نفت و حمایت‌های صندوق نوآوری باعث رشد اکوسیستم نوآوری حوزه نفت می‌شود

معاون علمی‌ و فناوری رئیس جمهوری، گفت: اکوسیستم نوآوری کشور باید از تغییر رویکرد در صنعت نفت به سمت استفاده از توان داخلی و شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپ‌های این حوزه حمایت کند.
تاسیس صندوق پژوهش و فناوری نفت و حمایت‌های صندوق نوآوری باعث رشد اکوسیستم نوآوری حوزه نفت می‌شود

به گزارش سیتنا، سورنا ستاری، در آیین اختتامیه رویداد گردهمایی شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپ‌های صنعت نفت به تغییر رویکرد صنعت نفت به توسعه اکوسیستم نوآوری در این حوزه اشاره کرد و گفت: با این رویداد یک نگرش جدید در صنعت نفت آغاز شده است. البته تغییر رویکرد در صنعت نفت بسیار سخت خواهد بود و همانطور که شاهد هستیم تغییر رویکرد در این صنعت عظیم منجر به تغییر در کل صنایع کشور می‌شود.

وی افزود: تغییر رویکرد در صنعت نفت مسبب اتفاقات خوبی در آینده برای دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی خواهد بود. حرکت‌های استارت آپی این حوزه و تصمیمات خوبی که گرفته شده مانند پارک علم و فناوری و تاسیس صندوق پژوهش و فناوری نفت می‌تواند در آینده به تحرکات صنعت نفت در حوزه‌های دانش بنیان کمک کند. ما باید به طور جدی از این تغییر رویکرد حمایت کنیم.

ستاری با تاکید بر اثرگذاری تغییر رویکرد صنعت نفت در صنایع دیگر گفت: ما باید در کنار هم در یک جبهه حرکاتی از این دست را حمایت کنیم تا پیروز شویم. مبارزه برای تغییر صنعتی که در بیش از 100 سال گذشته از روش‌های دیگری برای تامین منابع و تجهیزات مورد نیاز خود استفاده می‌کرده و در نظر دارد که شیوه‌های خود را عوض کند، سخت است. البته بیشتر این تغییر، رویکرد فرهنگی دارد و بحث تحریم‌ها هم کمک می‌کند تا در این تغییر فرهنگی فائق بیاییم. جوانان فعال در استارت آپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند مسائل و مشکلات صنعت نفت را حل کنند و این کاری است که مدیران صنعت نفت باید از این جوانان تقاضا کنند.

معاون علمی‌ و فناوری رئیس جمهوری، فراهم آمدن یک سیستم ضمانت دهنده محصولات دانش بنیان در حوزه نفت را لازم دانست و گفت: ما در صنعت داروسازی و تجهیزات پزشکی یک اکوسیستم فوق العاده داریم، اکوسیستمی‌ متشکل از دانشگاه و نیروی انسانی شتابدهنده و سرمایه گذاران و شرکت‌هایی که سالانه صدها میلیون هزینه می‌کنند و فرار مغزها نیز در این حوزه خیلی کم و محدود است، به این دلیل که اکوسیستم آن بسته شده است و توانستیم به بزرگترین تولید کننده بیوتک در منطقه تبدیل شویم و به رتبه سوم آسیا نائل آییم. ترکیه که در حوزه‌های مختلف با ما رقابت دارد داروی بیوتک تولید نمی‌کند در حالی که ما 25 داروی بیوتک داریم. دلیل اصلی و محور شکل‌گیری این اکوسیستم سازمان غذا و دارو است. این سازمان جایی است که امکان دریافت تاییدیه‌های لازم را برای تولیدکننده فراهم می‌کند و به تولیدکنندگان بعد از اخذ مجوز سازمان غذا و دارو اجازه عرضه در بازار داده می‌شود.

وی در ادامه افزود: در صنعت نفت نیز باید یک سیستم ایجاد شود، اگر قائل به دریافت مجوز API برای تولیدات صنعت نفت باشیم که بسیاری از شرکت‌های دانش بنیان ما بدون داشتن این استاندارد نمی‌توانند تامین کننده تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت باشند. بنابراین باید سازمانی در وزارت نفت داشته باشیم که هر کس ایده یا قطعه‌ای دارد بتواند مطابق با استانداردهای مورد نیاز تاییدیه آن را بگیرد تا با قطعه خارجی برابری کند. البته با اداره استاندارد تفاهم کردیم که بر اساس آن گواهی انطباق با API به محصول داده می‌شود و این را باید در صنعت نفت تقویت کنیم، یعنی ساختاری ایجاد شود که اگر کسی می‌خواهد وارد صنعت نفت شود و مشکل استاندارد دارد به این شکل سیستم از آن حمایت کند. این سازمان تاییدیه دهنده، محور این اکوسیستم می‌شود و جایی که مجوز عرضه در بازار به محصولات داده می‌شود.

ستاری تاثیر وجود یک سیستم مجوز دهنده در کشور به کالاهای مورد نیاز صنعت نفت را کاهنده واردات تجهیزات در صنعت نفت عنوان کرد و گفت: صندوق پژوهش و فناوری نفت و اتفاقاتی که در صندوق نوآوری و شکوفایی افتاده و حضور دکتر وحدت باعث می‌شود که اکوسیستم نوآوری حوزه نفت رشد پیدا کند. این سیستم اگر به درستی در نفت پیاده شود خیلی از خریدهای خارجی صنعت نفت کم می‌شود.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2020-02-19 15:04

افزودن دیدگاه جدید