کد مطلب: 

241569

شرکت‌های دانش‌بنیان ایران بیش از ۳۰۰ هزار شغل ایجاد کرده‌اند

عضو هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی، با اشاره به اینکه در حال حاضر ۴۸۶۱ شرکت دانش‌بنیان در کشور وجود دارد، گفت: این شرکت‌ها بیش از ۳۰۰ هزار فرصت شغلی ایجاد کرده‌اند.
شرکت‌های دانش‌بنیان ایران بیش از ۳۰۰ هزار شغل ایجاد کرده‌اند

به گزارش خبرنگار سیتنا،، دکتر محمدصادق خیاطیان یزدی در نشست «آشنایی سفرا و رایزنان اقتصادی خارجی مقیم تهران با سازوکارهای تامین مالی نوآوری کشور» ضمن ‌ابراز امیدواری نسبت به اینکه این نشست اسباب آشنایی بیشتر سفرا و رایزنان اقتصادی سفارتخانه‌های خارجی را با توانایی‌های ایران در زمینه نوآوری فراهم سازد، گفت: طبق شاخص‌های بین‌المللی، آمار و وضعیت فناوری ایران نشان‌دهنده رشد چشمگیر ما در زمینه نوآوری است.

عضو هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی ادامه داد: ما به لحاظ تولید مقاله رتبه ۱۶ دنیا را به خود اختصاص داده‌ایم و این در حالی است که در سال ۲۰۰۵ رتبه ۳۴ را داشتیم. همچنین در حوزه علم و فناوری نانو از نظر تولید مقاله رتبه ۴ دنیا را به خود اختصاص داده‌ایم.

وی با بیان اینکه ایران ۴۳ پارک علم و فناوری دارد، اظهار داشت: همچنین حدود ۱۱۰۰ دانشگاه در کشور فعالیت می‌کنند که نزدیک به 3.6 میلیون دانشجو در آنها در حال تحصیل هستند. ضمن اینکه ایران رتبه پنجم دنیا را از نظر فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی داراست.

خیاطیان افزود: شاید برای خیلی از کشورها سوال باشد که سهم زنان ایران در زمینه‌های آموزشی چگونه است. باید بگویم بیش از 46.6 درصد از دانشجویان ما را زنان تشکیل می‌دهند.

عضو هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی در بخش بعدی سخنان خود گفت: ما در حوزه ثبت پتنت از رتبه ۲۸ در سال ۲۰۰۵‌ به رتبه ۱۳ در سال ۲۰۱۷ ارتقا یافته‌ایم. ضمن اینکه سرمایه‌گذاری‌ها و سیاستگذاری‌ها در فناوری‌های پیشرفته از جمله انرژی‌های تجدیدپذیر، نانو،‌ سلول‌های بنیادین و ... پیشرفت قابل توجه داشته است.

به گفته وی، در سال ۲۰۱۰ قانونی در زمینه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان تصویب شد که ایجاد صندوق نوآوری و شکوفایی بر مبنای این مصوبه صورت گرفت. صندوق نوآوری و شکوفایی تا امروز حدود ۴۸۶۱ شرکت را شناسایی و مورد حمایت قرار داده است. این شرکت‌ها تاکنون بالغ بر ۳۰۰ هزار شغل را در کشور ایجاد کرده‌اند.

خیاطیان با اشاره به روند رو به افزایش صادرات فناورانه کشور گفت: ایران در حال گذار به اقتصاد دانش‌بنیان است و تنوع اقتصادی ما در حال گسترش است. با وجود اینکه ما منابع نفتی زیادی داریم، در حال عبور از اقتصاد مبتنی بر این منابع و حرکت به سوی حوزه‌های دانش‌بنیان هستیم.

عضو هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی اضافه کرد: شاخص نوآوری جهانی شاهدی بر فعالیت‌های ایران در زمینه فناوری است. ما در سال ۲۰۱۴ در این حوزه رتبه ۱۲۰ را داشتیم و سال گذشته این رتبه به ۶۱ تغییر یافت.

وی در ادامه بیان کرد: ما در ۴۰ سال اخیر سه موج سیاستگذاری دانش‌بنیان را پشت سر گذاشته‌ایم. در موج اول افراد زیادی را در زمینه تحصیلات تکمیلی تربیت کردیم. موج بعدی تمرکز بر توسعه زیرساخت‌های پژوهشی بود و موج سوم تکیه بر اکوسیستم نوآوری بود که با تصویب قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان آغاز شد.

خیاطیان با اشاره به افتتاح کارخانه نوآوری با حضور رییس جمهوری بیان کرد: نمونه‌های این کارخانه در کشورهایی مثل فرانسه قابل مشاهده است و زیرساختی برای حمایت از استارت‌آپ‌ها و تسهیل فعالیت‌هایشان ایجاد کرده است. در حال حاضر ۳۰۰ کارآفرین در این کارخانه مشغول فعالیت هستند.

عضو هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی یادآور شد: ما در کشور شرکتی مثل دیجی کالا را داریم که مشابه آمازون در دنیاست. همچنین شرکت آپارات مشابه یوتیوب است. این شرکت‌ها و نظایرشان نشانه توسعه نوآوری در ایران است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2020-02-19 11:52

افزودن دیدگاه جدید