کد مطلب: 

241543

ضرورت همکاری ایران و ایتالیا با هدف توسعه دانش هوش مصنوعی

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دیدار با سفیر ایتالیا در تهران بر ضرورت ایجاد ارتباط بیشتر و همکاری دانشمندان ایرانی و ایتالیایی باهدف توسعه دانش هوش مصنوعی در دو کشور تأکید کرد.
ضرورت همکاری ایران و ایتالیا باهدف توسعه دانش هوش مصنوعی

به گزارش گروه دریافت خبر سیتنا، محمدجواد آذری جهرمی، امروز در عمارت کلاه‌فرنگی میزبان جوزپه پرونه، سفیر ایتالیا در تهران بود که دو طرف در این دیدار ضمن مرور روابط دوجانبه موضوعات موردعلاقه برای همکاری‌های مشترک را بررسی کردند.

وزیر ارتباطات با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره روابط خوبی با ایتالیا داشته است گفت: ایتالیا تاکنون در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی در مقابل فشارهای غیرقانونی آمریکا مواضع بهتر و مستقل‌تری را در قبال جمهوری اسلامی ایران اتخاذ کرده است.

وی افزود: هم‌اکنون در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات تعدادی از شرکت‌های ایتالیایی در ایران فعال هستند و همچنان با همکاری‌های خود باوجود تحریم‌ها و تهدیدها ادامه می‌دهند که این مسئله برای ما بسیار ارزشمند است.

آذری جهرمی ادامه داد: ما علاقه‌مند هستیم که این رابطه بیش از این توسعه پیدا کند و باید زمینه نزدیکی بیشتر مردم و گسترش همکاری‌های اقتصادی بخش خصوصی در دو کشور را تسهیل کنیم.

وزیر ارتباطات با تأکید بر اینکه یکی از موضوعاتی که می‌تواند به نزدیکی بیشتر مردم و فعالان اقتصادی دو کشور منجر شود، ارتباطات و فناوری اطلاعات است گفت: جهان در حال تغییر است. اقتصاد جهان در حال حرکت به سمت اقتصاد دیجیتال است و آینده جهان در این حوزه رقم می‌خورد؛ بنابراین ضروری است که ما نیز برای آینده خودمان گفت‌وگوهای را به‌منظور ایجاد همکاری‌های مشترک درزمینهٔ اقتصاد دیجیتال آغاز کنیم.

وی افزود: بنابراین باید تمهیداتی اندیشیده شود تا علاوه بر برگزاری رویدادهای علمی مشترک در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، امکان برقراری ارتباط بین دانشمندان ایرانی و ایتالیایی در این حوزه و به‌طور مشخص هوش مصنوعی فراهم شود.

آذری جهرمی ادامه داد: هوش مصنوعی موضوع بسیار مهمی است که می‌تواند آینده جهان را دچار تحولات شگرفی کند و بر مباحث مختلف ازجمله پزشکی، آموزش، بانکداری، تجارت و... تأثیرگذار باشد. بر این اساس برای آنکه از این عرصه عقب نمانیم ضروری است امکان ارتباط بیشتر و همکاری دانشمندان ایرانی و ایتالیایی باهدف توسعه دانش هوش مصنوعی در دو کشور را فراهم کنیم.

سپس جوزپه پرونه ضمن تقدیر از وزیر ارتباطات به خاطر فعالیت‌هایش در حوزه دیپلماسی عمومی گفت: ما پیگیر فعالیت‌های روزانه شما در حوزه فناوری ارتباطات و فناوری اطلاعات هستیم چراکه معتقدیم کاری‌های که شما انجام می‌دهید موردنظر کسانی است که به آینده نگاه می‌کنند و این کارها می‌تواند آینده را رقم بزند.

وی افزود: ما در ایتالیا با دقت خاصی به روابط کشور خودمان با جمهوری اسلامی ایران نگاه می‌کنیم. در این برهه حساسی هم که کشور شما در آن قرارگرفته باوجود فشارها سعی کرده‌ایم که با حفظ استقلال به توسعه روابط را مدنظر قرار دهیم و همچنان کنار شما بایستیم و هیچ‌گاه عرصه را ترک نکرده‌ایم چراکه ما به آینده مناسبات دو کشور بسیار امیدواریم.

سفیر ایتالیا ادامه داد: از پیشنهاد شما برای گسترش روابط برای همکاری بیشتر بخش خصوصی دو کشور و ایجاد ارتباط بیشتر میان دانشمندان دو کشور برای توسعه دانش هوش مصنوعی هم استقبال می‌کنم و آمادگی خودمان را برای هر اقدامی در این زمینه اعلام می‌کنیم.

در ادامه این دیدار وزیر ارتباطات ضمن تشریح وضعیت اینترنت، دسترسی همگانی و برنامه‌های توسعه‌ای ارتباطات در ایران در پاسخ به سؤالات سفیر ایتالیا، توضیحات مبسوطی درباره مفهوم و اهداف شبکه ملی اطلاعات ارائه کرد.

آذری جهرمی با تأکید بر اینکه معنای شبکه ملی اطلاعات، ملی کردن اینترنت نیست گفت: ما مفهومی داریم تحت عنوان ژئوپلیتیک سایبری که بر اساس آن، فناوری در حال ایجاد تغییرات بزرگ در جهان است.

وزیر ارتباطات ادامه داد: در زمان و قرن هوش مصنوعی، کشوری که این علم را داشته باشد غنی‌تر و کشوری که این علم را نداشته باشد روز به روز فقیرتر می‌شود. بنابراین اگر این روند ادامه پیدا کند کشورهایی که برای توسعه دانش هوش مصنوعی بیشترین هزینه را کرده‌اند می‌توانند تبدیل به قدرت بلامنازع اقتصاد آینده جهان شوند.

آذری جهرمی با بیان اینکه کشورهای جهان برای آنکه در اقتصاد آینده سهمی داشته باشند باید اقداماتی را در دستور کار قرار دهند گفت: هوش مصنوعی یک ضعف عمده دارد و آن نیازش به داده است. بدون داده اساساً هوش مصنوعی کاربردی ندارد. وقتی آمریکایی‌ها  چینی‌ها سرویس‌های سراسری ارائه می‌دهند می‌گویند ما به دنبال گلوبالیزم هستیم. کل اطلاعات مردم دنیا را در گوگل، فیس‌بوک، آمازون، علی‌بابا و...  به اسم گلوبالیزم جمع آوری می‌کنند چرا که به این داده‌ها، برای قرن هوش مصنوعی نیاز دارد.

وی ادامه داد: در همین راستا اتحادیه اروپا GDPR (مقررات حفاظت از اطلاعات عمومی) را تصویب می‌کند تا دسترسی شرکت‌های آمریکایی و چینی به داده‌های اروپایی‌ها را محدود کند. در برابر این تهدید جهانی، روسیه و هند هم سیاست‌های خاص خود را پیش ‌گرفته‌اند.

آذری جهرمی تصریح کرد: ما هم در ایران برای آنکه در اقتصاد آینده جهان سهمی داشته باشیم سیاستی را پیش ‌گرفته‌ایم تا از داده‌های خودمان حفاظت کنیم تا هوش مصنوعی را مبتنی بر داده‌های داخلی توسعه دهیم. بر همین اساس شبکه ملی اطلاعات به‌نوعی پیش‌نیاز توسعه دانش هوش مصنوعی محسوب می‌شود و این واقعیت شبکه ملی اطلاعات است.

وزیر ارتباطات در خاتمه تأکید کرد: بنابراین شبکه ملی اطلاعات مکمل اینترنت است که برای حمایت از اقتصاد داخلی و همین‌طور داده‌های داخلی مورد توجه قرار گرفته است و اجرای کامل شبکه ملی اطلاعات منجر به قطع و یا محدود کردن اینترنت بین‌المللی نخواهد شد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2020-02-18 17:00

افزودن دیدگاه جدید