کد مطلب: 

241475
معاون امور رادیویی رگولاتوری در سرمقاله‌ شماره 53 ماهنامه نسل چهارم، تاکید کرد:

اتمام اعتبار پروانه‌های TD-LTE در انتهای سال جاری و تصمیم‌گیری برای واگذاری باند فرکانسی 5G

معاون امور رادیویی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، اظهار داشت: اعتبار پروانه‌های TD-LTE در اسفند ماه سال جاری تمام می شود و اینکه بخشی از فرکانس 3.5 گیگاهرتز (تخصیصی طی پروانه های قبلی) بخواهد کماکان با همان فناوری قبلی و با همان ترتیبات پروانه‌ای قبلی برای مدت طولانی تمدید شود منطقی نخواهد بود.
اتمام اعتبار پروانه‌های TD-LTE در انتهای سال جاری و تصمیم‌گیری برای واگذاری باند فرکانسی 5G

به گزارش سیتنا، در پی اقدامات اخیر رگولاتوری در رابطه با تدوین «نقشه راه گذار به شبکه های ارتباطی نسل پنجم (5G)» معاون امور رادیویی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در قالب سرمقاله شماره بهمن ماه (شماره 53) ماهنامـه نسل چهـارم، پیرامون توسعه 5G در کشور و ارتبـــاط آن با پروانه‌های TD-LTE توضیـــح داده است.

متن یادداشت نسترن محسنی، معاون امور رادیویی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به شرح ذیل است:

بشر همواره از انواع فناوری برای تسهیل‌گری هرچه بیشتر در کارها، ایجاد رفاه بالاتر و افزایش رونق اقتصادی سود برده است، این قضیه در خصوص فناوری‌های حوزه ارتباطات هم صادق است و حتی بروز و ظهور آن به مراتب پررنگ‌تر است؛ چراکه طیف وسیعی از جامعه با آن روبرو می شوند. یک روز با نسل دوم موبایل (2G) ارتباط نفر به نفر/ نفر با گروه را در اقصی نقاط جهان ممکن می‌کند آنهم با قابلیت موبیلیتی؛ و یکروز با 3G ارتباطات از نوع پیام رسانی بین افراد و گروهها را فراهم می‌کند و امروز هم که با 5G به عنوان اصلی ترین زیرساخت ارتباط شیء با شیء (IoT)، به سرعت هرچه بالاتر و تاخیر کمتر برای انجام ماموریت‌های حیاتی و اضطراری و مواردی چون انجام جراحی از راه دور و یا خودروهای خودران، واقعیت مجازی و ... می اندیشد.

در کنار آورده‌های حائز اهمیت فوق منتج از  5G، ارزیابی‌ها حکایت از سهم جهانی حدود ده تریلیون دلاری در فعالیت‌های اقتصادی ناشی بر بستر 5G در سه حوزه EMBB، MMTC، URLL تا سال 2035 دارد و یا آنکه به درآمد حدود  700 بیلیون دلاری صرفاً برای بخش تلکام تا سال 2026 در جهان اشاره دارد. نگاه به تمامی این ارزش افزوده‌ها، چه از منظر اقتصادی و چه از منظر خدمات نوین و خاص قابل ارائه به مردم، همه کشورها را به توسعه هرچه سریعتر 5G ترغیب کرده است؛ به گونه ای که هم اکنون در بسیاری از کشورها شاهد لانچ 5G هستیم.

از دو سال قبل سازمان نیز به مطالعه در رابطه با 5G پرداخته و حدود شش ماه است که نتیجه مطالعات خود را در داخل بخش به بحث و گفتگو نشسته است تا نهایتاً نقشه راه گذار به 5G را با همراهی بخش نهایی کند. در این نقشه، متولیان اصلی هر اقدام در کنار زمان اقدام مشخص می‌شوند و برابر این نقشه راه، ماموریت‌های بازیگران بخش آغاز می‌شود.

در توسعه 5G یکی از تصمیمات بسیار حائز اهمیت، واگذاری باند فرکانسی متناسب با این فناوری جدید است و باید برای واگذاری باندهای فرکانسی در سطوح مختلف باند پایین یا همان باندهای 700 و 800 مگاهرتز، باند میانی نظیر باند 3.5 گیگاهرتز و باند بالا یا همان باندهای موج میلیمتری، تصمیم گیری شود، یعنی تصمیم برای تخلیه این باندها از بهره برداران فعلی آن و واگذاری آن به اپراتورهای ارائه کننده خدمات 5G باید در یک بازه زمانی منطقی صورت گیرد.

باند پایین در حال حاضر در اختیار صداوسیما قرار دارد، پس باید برای تخلیه آن و واگذاری به بستر تلفن همراه و IMT اندیشید که در این مسیر در حال بحث و گفت‌وگو با صداوسیما هستیم و البته درباره باند 3.5 گیگاهرتز هم که در حال حاضر در اختیار دارندگان پروانه  TD-LTE یا همان وایمکس قدیم (ارائه کنندگان خدمات اینترنت بی‌سیم از نوع ثابت) قرار دارد؛ باید تصمیم گیری کنیم، خوشبختانه زمان این تصمیم گیری رسیده و ما آن را به فال نیک می‌گیریم.

اعتبار پروانه‌های TD-LTE در اسفند ماه سال جاری تمام می شود و اینکه بخشی از فرکانس 3.5 گیگاهرتز (تخصیصی طی پروانه های قبلی) بخواهد کماکان با همان فناوری قبلی و با همان ترتیبات پروانه‌ای قبلی برای مدت طولانی تمدید شود منطقی نخواهد بود.

همه می‌دانیم 5G FWA از اولین سرویسهای 5G در دنیا است که مورد اقبال جهانی هم بوده است و البته این موضوع در کشورهایی که فاقد توسعه کافی در ارتباطات فیبر خود هستند (نظیر کشور ما) بسیار پر رنگ‌تر هم نمود داشته است، لذا با اشارات فوق، ضمن آنکه بر حفظ حوزه FWA و حمایت از حوزه ارتباطات ثابت در کشور تاکید داریم، همچنین به ارتقاء فناوری نیز فکر می کنیم و به عبارتی FWA را از منظر 5G در نقشه راه خود می بینیم.

لازم است تاکید کنم بررسی‌ها نشانگر آن است که بکارگیری باند 3.5 گیگاهرتز که به عنوان باند طلایی در 5G شناخته می شود و در سبد واگذاری اکثریت قریب به اتفاق کشورهای توسعه دهنده 5G نیز بوده است؛ به اپراتورها برای ارائه خدمات 5G واگذار شده است، لذا در واگذاری مجدد این باند به اپراتورها این موضوع مد نظر سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز خواهد بود و البته هرگونه واگذاری بیشتر از دیگر بخش‌های همین باند را نیز صرفاً از منظر توسعه 5G مورد نظر قرار داده ایم.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2020-02-16 16:55

افزودن دیدگاه جدید