کد مطلب: 

241290

توانمندسازی کارآموزان حوزه ICT با کارآموزی در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات

مدیر دفتر آموزش و همکاری های علمی و بین‌المللی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، در رابطه با شرایط جذب کارآموز و کارورز در پژوهشگاه ICT، توضیحاتی را ارائه کرد.
توانمندسازی کارآموزان حوزه ICT با کارآموزی در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات

به گزارش سیتنا، دکتر مریم طایفه محمودی در خصوص سابقه جذب کارآموز در پژوهشگاه ICT اظهار کرد: این پژوهشگاه از اوایل آغاز فعالیت خود با قدمت ۵۰ ساله، یکی از محورها را بر مبنای فراهم شدن امکان ارتباط و تعامل دانشجویان با این مرکز تحقیقاتی قرار داد تا هدف ارتباط بین صنعت و دانشگاه محقق شود.

وی ادامه داد: از همین منظر، در سال‌های مختلف ظرفیت هایی به دانشگاه های مختلف تخصیص داده شد تا بتوان برای دانشجویان مقاطع کارشناسی، دوره های کارآموزی برگزار کرد.

طایفه محمودی گفت: به دلیل سابقه و تخصص های موجود در پژوهشگاه ما موفق به جذب کارآموزان خوبی از مراکز و دانشگاه‌های مختلف شدیم.

این مقام مسئول ضمن یادآوری این مساله که شرایط جذب کارآموز در روزهای نخست، کمی دشوارتر و محدودتر بود، افزود: شرایطی مانند معدل های بالاتر و تخصص های خاص تر، فضا را برای ورود کارآموز با محدودیت مواجه می کرد اما به مرور زمان با گسترش زمینه تحقیقاتی و محورهایی که در پژوهشگاه ICT به وجود آمد، بر میزان ظرفیت پذیرش کارآموزان هم افزوده شد.

وی خاطرنشان کرد: ما با برخورداری از چهار پژوهشکده فعال در حوزه های فناوری ارتباطات، فناوری اطلاعات، سیاست پژوهی و امنیت فناوری اطلاعات، می توانیم در هر یک از این حوزه ها کارآموزانی از دانشگاه های مختلف را جذب کنیم.

طایفه محمودی در خصوص فرآیند جذب کارآموزان نیز اظهار کرد: فرآیند کار به این شکل است که متقاضیان ابتدا از طریق سایت پژوهشگاه، با حوزه ها و تخصص های مورد نیاز و مرتبط با پژوهشگاه آشنا شده و سپس با وارد کردن اطلاعات خود و ارائه معرفی نامه ای از دانشگاه مرجع، مرحله مقدماتی را انجام می دهند.

مدیر دفتر آموزش و همکاری های علمی و بین‌المللی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: ما در دفتر آموزش، بنا بر رشته تحصیلی متقاضیان، مانند مهندسی برق، مهندسی کامپیوتر، مهندسی فناوری اطلاعات، مدیریت فناوری اطلاعات ، مهندسی پزشکی و رشته هایی از این قبیل که با پژوهشگاه مرتبط است، مدارک را بررسی کرده و بعد از انجام مصاحبه با آنها، درباره رشته تخصصی، علاقمندی و مهارت هایشان، آنها را به پژوهشکده مربوطه معرفی می کنیم. سپس فرد کارآموز، تحت نظر سرپرستی که رئیس یا معاون پژوهشکده تعیین کرده، کارآموزی خود را پشت سر می گذراند.

فصل تابستان؛ بازار گرمی برای کارآموزی است

وی افزود: معمولاً بسیاری از کارآموزان فصل تابستان را برای کارآموزی انتخاب می کنند اما عده ای دیگر هم در طول سال تحصیلی به پژوهشگاه مراجعه می‌کنند.

طایفه محمودی در خصوص انتخاب موضوعات پروژه ها برای کارآموزی نیز گفت: محدودیتی در این زمینه وجود ندارد و موضوعات، در تعامل میان کارآموز با سرپرست کارآموزی و استاد کارآموزی در دانشگاه مرجع تعیین می گردد. حتی در صورت نرسیدن به توافق در رابطه با یک موضوع، امکان تغییر موضوع و تغییر سرپرست کارآموزی نیز وجود دارد تا نتیجه مطلوب و باکیفیت از هر پروژه کارآموزی به دست آید.

وی اظهار کرد: در نهایت، در پایان دوره کارآموزی، نمرات کسب شده توسط کارآموز همراه با گزارش کارآموزی ایشان در قالب فرم های پژوهشگاه، توسط کارآموز برای دانشگاه ارسال می شود.

تاملی بر فواید و ویژگی های جذب کارآموز توسط پژوهشگاه

مدیر دفتر آموزش و همکاری های علمی و بین‌المللی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه اظهارات خود به نتایجی که از کارآموزی ها می توان به دست آورد، اشاره و عنوان کرد: تعاملی که دانشجویان طی مدت کارآموزی با پژوهشگاه دارند، به یک تجربه خوب و ایده آل منتهی می شود زیرا علاوه بر لمس محیط پژوهشی و کاری از نزدیک، آشنایی با پروژه های تخصصی و آموزش نحوه ارائه آنها، با نظم و ترتیب یک محیط کار رسمی در فضای رسمی آشنا می شوند.

طایفه محمودی در پاسخ به این سوال که چقدر از خروجی ها بعد از فارغ التحصیلی جذب می شوند، گفت: ما دو موضوع را در دفتر علمی و همکاری های بین المللی دنبال می‌کنیم؛ یکی از آنها بحث کارآموزی برای دانشجویان مقاطع لیسانس است که یا جذب بازار کار می شوند یا برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر آماده می‌شوند. البته لازم به ذکر است که ما در پروژه‌ها اغلب فارغ التحصیلان مقاطع تحصیلات تکمیلی را به کار می‌گیریم، مگر اینکه فردی در مقطع لیسانس، از مهارت ویژه ای جهت پیاده سازی پروژه ها برخوردار باشد. موضوع دوم، بحث کارورزی است که قصد داریم زمینه همکاری فارغ التحصیلان مقاطع تحصیلات تکمیلی را برای دوره های ۳ تا ۶ ماهه جهت کسب مهارت و توانایی های مورد نیاز برای ورود به بازار کار رسمی فراهم نماییم تا مانند دوره کارآموزی، ایشان نیز مشغول فعالیت های پژوهشی و توسعه ای شده و تجربه کار در محیط پژوهشی را به دست آورند. پر واضح است که چنانچه فرد توانمندی به لحاظ علمی و شخصیتی بوده و تیمی که در پژوهشگاه با ایشان همکاری داشتند نیز از هر نظر راضی باشند، امکان جذب در پروژه های پژوهشگاه بصورت همکار پروژه را خواهند یافت.

اشتغال زایی؛ آینده روشن یک کارورز

وی همچنین به اهمیت موضوع کارورزی که با جدیت بیشتری در حال پیگیری است، اشاره و خاطرنشان کرد: در این حوزه ما دنبال به کار گرفتن کارورزان از مقاطع تحصیلات تکمیلی هستیم زیرا این افراد می توانند تجربه جدید در یک محیط کاری و پژوهشی کسب کرده و با ارتباطاتی که در کار با سایر نهادها پیدا می کنند، به دنبال آینده شغلی مناسب باشند. لذا این موقعیت می تواند برای آنها جنبه اشتغال زایی داشته باشد.

مدیر دفتر آموزش و همکاری های علمی و بین‌المللی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در پایان در قالب توصیه ای به دانشگاه ها گفت: اگر ما بتوانیم ارتباط وسیع تری در سطح تهران و شهرستانها داشته باشیم، می‌توانیم به جذب افراد بیشتری در مقاطع بالاتر برسیم. ناگفته نماند که این مرکز تحقیقاتی امکان جذب کارآموز و کارورز تا سقف ۱۵۰ نفر به طور سالیانه را دارد و البته این آمار در سال گذشته نیز رقم خورد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2020-02-10 14:58

افزودن دیدگاه جدید