کد مطلب: 

241176

آمادگی صندوق نوآوری و شکوفایی برای ایجاد صندوق مشترک بین‌المللی برای سرمایه‌گذاری خطرپذیر

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی، از آمادگی این صندوق برای ایجاد صندوق مشترک بین‌المللی برای سرمایه‌گذاری خطرپذیر خبر داد و گفت: راه‌اندازی خط اعتباری ویژه برای حمایت از ارتباطات بین‌المللی شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپ‌ها از دیگر پیشنهادهای ما برای افزایش همکاری‌های بین‌المللی است.
آمادگی صندوق نوآوری و شکوفایی برای ایجاد صندوق مشترک بین‌المللی برای سرمایه‌گذاری خطرپذیر

به گزارش سیتنا، دکتر سیاوش ملکی‌فر در مراسم اختتامیه دومین گردهمایی سرمایه‌گذاری فناوری (TIM2020) که صبح امروز در راستای برنامه‌های شبکه انتقال و تبادل فناوری کشورهای عضو گروه هشت کشور اسلامی‌ در حال توسعه (D8) در صندوق برگزار شد، ضمن معرفی تسهیلات و خدمات صندوق نوآوری به شرکت‌های دانش بنیان و فناور، درباره فرصت‌های همکاری با صندوق‌های سرمایه‌گذاری بین‌المللی گفت: صندوق نوآوری و شکوفایی برای ایجاد صندوق مشترک بین‌المللی برای سرمایه‌گذاری خطرپذیر آمادگی دارد. همچنین یکی دیگر از پیشنهادات عملیاتی که صندوق می‌تواند برای افزایش همکاری‌های بین‌المللی ارائه دهد راه‌اندازی یک خط اعتباری ویژه برای حمایت از ارتباطات بین‌المللی شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپ‌ها است.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی، خدمات و تسهیلات این صندوق را در قالب سه دسته سرمایه‌گذاری، خدمات بلاعوض و تسهیلات کم بهره یا قرض الحسنه طبقه‌بندی کرد و در مورد مدل‌های سرمایه‌گذاری صندوق در اکوسیستم نوآوری گفت: نقطه عطف نظام علم فناوری و نوآوری ایران، تصویب قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان بود که بر اساس این قانون علاوه بر مشوق‌های طراحی شده برای شرکت‌های دانش بنیان، صندوق نوآوری و شکوفایی نیز برای حمایت از این شرکت‌ها راه‌اندازی شد. صندوق سه مدل سرمایه‌گذاری انجام می‌دهد که شامل سرمایه‌گذاری مستقیم برای پروژه‌های راهبردی، مدل هم‌سرمایه‌گذاری با عاملان صندوق مثل صندوق‌های VC است و در نهایت در ایجاد صندوق‌های VC هم مشارکت می‌کند. علاوه بر این با طراحی خدماتی چون بیمه نوآوری و بیمه سرمایه‌گذاری، صکوک و اوراق نوآوری، ریسک سرمایه‌گذاری را کاهش داده و باعث جذب سرمایه‌گذاری‌های بیشتر می‌شود.

وی در مورد دیگر خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: ما شرکت‌های دانش بنیان را با انواع تسهیلات کم بهره یا قرض الحسنه بدون بهره حمایت می‌کنیم. همچنین برای تحقیق و توسعه و افزایش ظرفیت تولید، سرمایه در گردش شرکت‌ها را تامین و فضای کاری آنها را تامین می‌کنیم.
ملکی‌فر با اشاره به تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی برای خریداران محصولات دانش بنیان ایرانی، گفت: صندوق نوآوری به خریداران داخلی و بین‌المللی محصولات دانش بنیان ایرانی تسهیلات لیزینگ اعطا می‌کند.

به گفته وی، حمایتهای بلاعوض هم از دیگر خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی به شرکت‌های دانش بنیان است که بخشی از آن شامل دریافت استاندارد‌ها، حضور در نمایشگاه‌های خارجی، اعزام و پذیرش هیات تجاری، مالکیت معنوی با خدمات ثبت پتنت و در نهایت آموزش‌های لازم است.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی ضمن اشاره به رتبه اول ایران در زمینه تولید علم در خاورمیانه در مورد انتشار مقالات علمی‌ ایران نیز گفت: انتشار مقالات علمی ‌ایران طی سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۸ به سهم ۳۰ درصدی در خاورمیانه رسیده است و در عرصه بین‌المللی نیز رتبه ایران با سهم ۱.۵ درصدی به رتبه ۱۶ دنیا در سال  ۲۰۱۸ رسیده است.

ملکی‌فر در پایان خاطرنشان کرد: تعداد شرکت‌های دانش بنیان ایران از ۴۸۰۰ شرکت گذشته است و از این میزان نزدیک به ۲۳۰۰ شرکت از خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی استفاده کرده‌اند. تعداد دانشجویان کشور از حدود دو میلیون و 400 هزار نفر در سال 2005 به بالغ بر 4 میلیون و 800 هزار نفر در سال 2017 رسیده است و در حال حاضر ایران دارای حدود 200 مرکز رشد، ۲۰۰ شتاب دهنده و ۴۳ پارک علم و فناوری است. همچنین صندوق نوآوری و شکوفایی از همکاری شبکه پر تعداد ۳۷ صندوق پژوهش و فناوری در سراسر ایران بهره می‌گیرد که علاوه بر ارائه خدمات به شهرهای مختلف، در حوزه‌های تخصصی مانند نانو، تجهیزات پزشکی و غیره نیز فعالیت می‌کنند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2020-02-06 11:05

افزودن دیدگاه جدید