کد مطلب: 

241123
وزیر راه و شهرسازی در دانشگاه امیرکبیر:

تدوین سند ملی ۱۰ ساله‌ی فضایی با تلاش‌های هسته‌ی فکری در پژوهشکده‌ی هوافضا صورت گرفت/ بخش مهم ساخت ماهواره، دانش فنی است که ظرفیت آن در دانشگاه‌ها و پژوهشکده‌های کشور وجود دارد

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به راه‌اندازی هسته‌ای فکری در سال‌های ۸۱-۸۲ در پژوهشکده هوافضا و تدوین سند توسعه فضایی کشور با دست خالی، گفت: با تلاش‌های این هسته فکری، سند تدوین‌شده به سند ملی فضایی ۱۰ساله تبدیل شد.
تدوین سند ملی ۱۰ ساله‌ی فضایی با تلاش‌های هسته‌ی فکری در پژوهشکده‌ی هوافضا صورت گرفت/ بخش مهم ساخت ماهواره، دانش فنی است که ظرفیت آن در دانشگاه‌ها و پژوهشکده‌های کشور وجود دارد

به گزارش خبرنگار سیتنا، هجدهمین کنفرانس بین‌المللی انجمن هوافضا، صبح امروز سه شنبه با حضور محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در دانشگاه امیرکبیر آغاز به کار کرد.

وزیر راه و شهرسازی در بخشی از این مراسم با تبریک ایام دهه فجر انقلاب اسلامی، گفت: پیشرفت علمی و فناوری کشور، موضوعی است که همواره متاثر از استعدادها و ظرفیت‌های درونی و دارای جوشش و خروش معناداری بوده است و به ما نشان می‌دهد که این سرزمین، مملو از استعدادهای درخشان است و هر اندازه زمامداران و مسئولان توجه کنند، می‌تواند با سرعت بیشتری در مسیر شکوفایی قرار گیرد و با فراهم کردن مارکتینگ و هماهنگی این دو عامل با یکدیگر، رشد و پیشرفت علمی فناوری و اقتصادی کشور را رقم بزنند.

وی با اشاره به اینکه ‌ما در دوره‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تجارب زیادی کسب کرده‌ایم و دستاوردهای زیادی داشته‌ایم، افزود: برای برخورداری از صنایع هوافضایی و در جهت ارتقاء حداکثری قدرت برای حفظ، توسعه و گسترش منافع ملی، نیاز داریم که استراتژی بازدارندگی دفاعی را به‌صورت فعال در دستور کار خود قرار دهیم و در این مسیر باید به بحث فضا توجه کنیم.

اسلامی با اشاره به کارشکنی کشورهای دارای تفکر استکباری برای دست‌نیافتن ایرانی‌ها به هرم مشاغل پیشرو و رشته‌های تحصیلی حساس، ابراز امیدواری کرد، با برنامه‌ریزی، تلاش و فراهم کردن زیرساخت‌های لازم، بتوانیم در مشاغل راس هرم بیش از گذشته، حضور پیدا کنیم و با فراهم ساختن زیرساخت‌ها و توسعه آن، سهم کشور از اقتصاد جهانی را افزایش دهیم.

وی با اشاره به راه‌اندازی هسته‌ای فکری در سال‌های ۸۱-۸۲ در پژوهشکده هوافضا و تدوین سند توسعه فضایی کشور با دست خالی، گفت: با تلاش‌های این هسته فکری، سند تدوین‌شده به سند ملی فضایی ۱۰ ساله تبدیل شد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: سهم و بخش عظیم ساخت ماهواره، دانش فنی است که ظرفیت آن در دانشگاه‌ها و پژوهشکده‌های کشور وجود دارد و این مراکز، نیروی انسانی زیادی به این منظور تربیت کردند اما تعداد زیادی از این افراد به دلیل ادامه تحصیل یا فرصت‌های شغلی از کشور خارج شده‌اند و این تعلل کاهلی و سهل‌انگاری و عدم حمایت از پروژه‌هایی که می‌تواند به‌مثابه کشنده علم و فناوری و برای کشور تمدن‌ساز باشد، موجب می‌شود، فرصت‌های شغلی نوین و دانش‌بنیان در کشور ایجاد نشود و ما همواره در ایستگاه‌های مشخصی متوقف شویم؛ هر کجا که در کشور کم‌کاری، کاهلی یا بی‌توجهی کردیم، همانجا متوقف شدیم و هنوز نیز داریم آسیب می‌بینیم.

وی افزود: ما فقط به گناه این‌که به‌فرمان خدای متعال، انقلاب کرده‌ایم و طاغوت را سرنگون ساختیم و زیربار ستم و سیطره استکبار نمی‌رویم، همواره محکوم به تحریم بوده‌ایم و مسیر ما برای رشد و توسعه همواره سخت وسخت‌تر شده است. در این مسیر نیز  شاهد رفتارهای غیرانسانی و وقیحانه تمدن غربی بوده‌ایم. آن‌ها از سوخت دادن به یک هواپیمای مسافربری که هیچ هدفی جز خدمت به بشریت و به انسان‌ها ندارد، سر باز می‌زنند و مردم را اسیر و سرگردان می‌کنند و با یک کار غیرقانونی و غیر‌انسانی، این مزاحمت‌ها را برای مردم ایجاد می‌کنند. این کارها، نماد تمدن غرب است که همواره شعار حقوق بشری هم می‌دهد و برای ملت ایران، دلسوزی فریبکارانه می‌کند.

اسلامی با اشاره به اینکه ما در این عرصه و در این مقطع، بحث ماهواره‌های ناوبری و ایجاد یک سیستم ناوبری امن را داریم، گفت: شأن ملت ایران، شأن والایی است و نخبگان و مراکز علمی و پژوهشی ما اثبات کرده‌اند، هر کجا کار به آن‌ها سپرده شد، از پس آن بر می‌آیند. از طرفی نیز چون زیر بار ستم و سیطره دشمن نرفته‌ایم، همواره تحت تحریم قرار گرفته‌ایم و مواردی مثل سوخت ندادن به هواپیماهای گرفتار در فرودگاه‌های آنان، از این دست است.

وی خاطرنشان کرد: همواره گرفتار شیطنت‌هایی هستیم ‌که تلاش دارد، باور و اعتماد مردم ایران را با سرکوب انگیزه‌ها، تخریب کند. بنابراین نیاز داریم که فعال، خلاق و روزآمد شویم و به این منظور از پروژه‌هایی که می‌توانند روند توسعه کشور را تسریع کند و شتاب‌ دهد، حمایت کنیم و این آمادگی را داشته‌ایم و داریم و از هیچ کوششی فروگذار نخواهیم کرد. در این دوره نیز  تلاش ما این است که سهم نیروهای دانشی را در پیشبرد امور توسعه در همه مودهای حمل و نقل افزایش دهیم و اقدامات متفاوتی را در جهت دانش‌بنیانی، هوشمندسازی انجام دهیم و در پرتو آن در جهت رضایت‌مندی مردم و کیفیت‌بخشی به زندگی آن‌ها در همه حوزه‌ها اقدامات موثر انجام دهیم.

انتهای پیام

گزارش از "مسعود فاتح"

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2020-02-04 17:17

افزودن دیدگاه جدید