کد مطلب: 

241083
آذری جهرمی در استان خراسان جنوبی:

قطعی اینترنت اتفاقی مقطعی بود و قرار نیست بار دیگر تکرار شود/ رد نمی‌کنم که عده‌ای از وجود و نفوذ اینترنت در کشور متنفرند

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: قطع به یقین این اطمینان خاطر وجود دارد که برنامه ای برای قطع اینترنت نه مطرح است و نه وجود دارد.‌ اینترنت برای بخش فناوری اطلاعات و برای مردم فراتر از بخش فناوری اطلاعات به عنوان عنصری همچون اکسیژن است.
قطعی اینترنت اتفاقی مقطعی بود و قرار نیست بار دیگر تکرار شود/ رد نمی‌کنم که عده‌ای از وجود و نفوذ اینترنت در کشور متنفرند

به گزارش سیتنا و بر اساس خبر منتشره در سایت وزارت ارتباطات، محمد جواد آذری جهرمی در سفر به استان خراسان جنوبی و در نشست با نخبگان علمی، دانشگاهی و فعالان حوزه فاوا با اشاره به سخنان مطرح شده از سوی حاضران در این جلسه درباره تاثیر قطعی اینترنت بر کسب و کارها گفت: قطعی اینترنت بالاخره اثرات سنگینی روی بخش فناوری اطلاعات داشت. این مساله جدا از اثرات اقتصادی روی امیدبخشی، ظرفیت و انرژی این بخش نیز اثرات منفی داشت.
 
آذری جهرمی با بیان اینکه در آن شرایط مسوولان ذی صلاح برای حفظ امنیت کشور تصمیم گرفتن آن اتفاق رخ دهد گفت: طبیعتا همه ما باید تابع قانون باشیم و ناچار بودیم آن تصمیم را بپذیریم؛ با وجود آنکه پذیرش آن برای ما آسان نبود.
 
وی تاکید کرد: اما نباید فراموش کرد که آن اتفاق مقطعی بود و قرار نیست بار دیگر تکرار شود. امروز اگر ۳۰۰ مشترک اینترنت در استان به ۷۰۰ هزار نفر رسیده است نتیجه سرمایه‌گذاری همین دولت و وزارت ارتباطات بوده است. اگر بنا بود اینترنت را قطع کنیم چرا آن را توسعه داده و می‌دهیم؟
 
وزیر ارتباطات با اشاره به انتقادات مطرح شده نسبت به نبود موتور جستجوگری همچون گوگل در زمان قطع اینترنت گفت: برخی فکر می‌کنند اگر موتور جستجوگر بومی در کشور وجود داشت زیست بوم حوزه فناوری اطلاعات دچار مشکل نمی‌شد. در حالی که اصلا اینگونه نیست. گوگل امروز یک اکوسیستم کسب و کار فارغ از موضوعات موتور جستجوگر است. خیلی سخت است با مدلی مثل آن در کشور به صورت جزیره‌ای عمل کنیم. این دیدگاه با مفاهیم کسانی که در این حوزه کار کرده‌اند خیلی دور است.
 
آذری جهرمی تاکید کرد: بنابراین قطع به یقین این اطمینان خاطر وجود دارد که برنامه ای برای قطع اینترنت نه مطرح است و نه وجود دارد.‌ اینترنت برای بخش فناوری اطلاعات و برای مردم فراتر از بخش فناوری اطلاعات به عنوان عنصری همچون اکسیژن است.
 
وی اضافه کرد: استان خود شما دو سال پیش در رتبه ۳۲ از نظر شاخص های فناوری اطلاعات قرار داشت و امروز با ۷ پله رشد به رتبه ۲۴ رسیده است. شرکت‌های استان به دنبال سهم بازار در افغانستان هستند. خب اگر اینترنت نباشد چه طور می‌توانید به این هدف دست پیدا کنید.
 
وزیر ارتباطات ادامه داد: البته من رد نمی کنم عده ای در کشور هستند که از وجود و نفوذ اینترنت در کشور متنفرند، ولی نظام، دولت، مجلس و شورای عالی فضای مجازی چنین دیدگاهی را ندارند.
 
آذری جهرمی تاکید کرد: ما باید این اتفاق را تبدیل به اندوخته ای کنیم تا اگر قرار شد تصمیم مشابه‌ای گرفته شود هزینه‌های آن هم مورد توجه قرار گیرد تا تصمیم قطعی اینترنت به این سادگی‌ها گرفته نشود. ما باید تجربه تلخ قطع اینترنت را تبدیل به درسی کنیم که دیگر شاهد تکرار آن نباشیم.
 
وی در خاتمه گفت: در هر حال اگر بخواهیم در گذشته بمانیم، آینده را نمی توانیم به خوبی ترسیم کنیم.‌ همه ما تجربیات تلخی را داشته ایم اما توانسته ایم آن را پشت سر بگذاریم. این بار هم باید از آن تصمیم تلخ گذر کنیم.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2020-02-03 22:39

افزودن دیدگاه جدید