کد مطلب: 

241066

خودروهای هوشمند افزایش می‌یابند

چند سال از استفاده خودروهای برقی در کشور می‌گذرد. اما توسعه این نوع از خودروهای گران قیمت در کشور نیاز به شکل‌گیری زنجیره‌ای از بازیگران دولتی و فناوران دارد.
خودروهای هوشمند افزایش می‌یابند

به گزارش سیتنا به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، به گفته دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی با تکمیل این زنجیره به زودی شاهد تردد بیشتر این خودروها در کشور خواهیم بود.

کاهش آلودگی هوا در کشور با طراحی و ساخت خودروهای برقی و تامین انرژی این خودروها به وسیله ایستگاه‌های شارژ در کشور مورد توجه و پیگیری است. همچنین از آنجا که بخش حمل و نقل سهم قابل ملاحظه‌ای در میزان مصرف سوخت و انتشار آلاینده‌های هوا در کشور دارد پس برقی‌سازی خودروها گام مهمی برای کاهش آلودگی است.

ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری که یکی از این حلقه‌های واسط در شکل‌گیری زیستبوم توسعه خودروهای برقی در کشور است، با برگزاری همایش ملی خودروهای آینده، نخستین قدم‌های مشارکتی در این مسیر را برداشت.

در این همایش که با همکاری ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان‌های مدیریت صنعتی ایران برگزار شد، منوچهر منطقی، گفت: بر ای توسعه این نوع خودروها در کشور به همکاری دولت نیاز داریم؛ اما بیشتر از این‌که به کمک‌های دولتی چشم داشته باشیم به توان صنعتگران و فناوران داخلی امید بسته‌ایم.

وی همچنین بیان کرد: یکی از اقدامات لازم برای تولید خودروهای خودران تدوین سند راهبردی است که ما توانستیم این سند راهبردی را تهیه و تنظیم کنیم. ما به دنبال این هستیم که وارد فناوری‌های جدید در زمینه حمل‌ونقل شویم که این موضوع نیازمند زیرساخت‌های متعدد است.

حضور 120 شرکت فناور در حوزه خودروهای برقی

منطقی در ادامه با اشاره به فعالیت 120 شرکت دانش‌بنیان و فناور در حوزه خودروهای برقی، گفت: تلاش می‌کنیم تعداد شرکت‌ها را به ۴۰۰ الی ۵۰۰ عدد برسانیم.

به گفته وی، به زودی شاهد استفاده و بهره‌برداری از خودروهای برقی در تهران خواهیم بود و امیدواریم اوایل سال آینده خودروهای هوشمند وارد فرآیندهای شهری شوند.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: استارتاپ‌ها می‌توانند در حوزه هوشمندسازی خودرو ورود کنند؛ این استارتاپ‌ها در دو بخش تولید خودروهای الکتریکی با سرعت بالا و قیمت پایین ورود کنند.

وی همچنین بیان کرد: استارتاپ‌ها می‌توانند بسترهای خدماتی خوبی را پس از ساخت این خودروها ایجاد کنند.

منطقی با بیان این‌که در حال حاضر دو شتاب دهنده برای توسعه خودروهای خودران و هوشمند در کشور شکل گرفته است، گفت: باید این زیرساخت‌ها به کمک استارتاپ‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و شتاب‌دهنده‌ها ایجاد شوند و این به نتیجه نمی‌رسد مگر این‌که خودروسازها همکاری کنند.

به گفته دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تولید خودروهای خودران و هوشمند توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی به یک پروژه ملی و بزرگ تبدیل شده است. این موضوع نشان‌دهنده اهمیت بالای این صنعت در کشور است.

توانمندی ایران در حوزه نیروی متخصص صنعت خودروهای هوشمند

منطقی معتقد است که ترافیک، تلفات جاده‌ای و آلودگی هوای کشور با استفاده از خودروهای برقی کاهش خواهد یافت.

وی در ادامه بیان کرد: تخصص عمده مورد نیاز در خودروهای الکتریکی، از بخش‌های مکانیک به سمت مکاترونیک، الکترونیک و دیتا یا داده سوق پیدا می‌کند که در این بخش کشور ما از نظر نیروی انسانی مزیت‌های زیادی دارد.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: این نوع خودروها چند نسل دارند. نسل اول آن‌ها همان خودروهایی است که در خیابان‌ها مورد استفاده عموم قرار می‌گیرد.

وی افزود: نسل بعدی هم خودروهایی هستند که سیستم‌های پیشرفته‌تری دارند. در این نوع خودروها درگیری راننده با خودرو کمتر می‌شود و راننده فرصت بیشتری برای انجام کارهای دیگر هم دارد. البته ایمنی این خودروها بسیار بالا است.

منطقی با بیان این‌که ایران به‌طور نسبی بین خودروهای خودران نسل اول و دوم قرار دارد، گفت: این موضوع نشان می‌دهد که فناوری‌های مرتبط با خودروهای خودران در داخل کشور وجود دارد و می‌توانیم آن‌ها را به‌خوبی اجرایی کنیم.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2020-02-03 13:35

افزودن دیدگاه جدید