کد مطلب: 

240890
رئیس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی در جمع قطعه‌سازان داخلی، گفت: اکوسیستم خودروسازی نیازمند استفاده از تامین مالی مبتنی بر فین‌تک‌ها و چرخش صکوک و LC داخلی است. بهتر است که یک نظام مالی متناسب با این حوزه تعریف شود.
قطعات ساخت داخل خودرو به فهرست محصولات دانش‌بنیان اضافه می‌شوند

به گزارش سیتنا، دکتر علی وحدت، در نشست صمیمانه با سازندگان زنجیره تامین ساپکو با اشاره به فهرست محصولات دانش‌بنیان در صنایع مختلف، درباره درج قطعات مورد نیاز صنعت خودروسازی در فهرست محصولات دانش بنیان تاکید کرد: با همکاری ایران خودرو فهرستی از قطعات خودرو به فهرست محصولات دانش بنیان اضافه خواهد شد، به عبارت دیگر قطعات مورد نیاز خودرو که داخلی‌سازی شده‌اند به فهرست محصولات دانش بنیان اضافه می‌شود. همچنین شرکت‌های سازنده قطعات خودرو با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به سرعت دانش بنیان خواهند شد زیرا در واقعیت بسیاری از این شرکت‌ها دانش بنیان هستند و تلاش می‌کنیم تا فرایند اخذ دانش بنیانی برای این شرکت‌ها کوتاه شود.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به رویکرد مثبت صنایع به سمت تولیدات دانش بنیان در شرایط تحریم‌ گفت: همچنان که شرکت‌های قطعه‌سازی توانسته‌اند بخش مهمی از نیازهای صنعت خودرو را رفع و داخلی‌سازی کنند ، در یک سال و نیم گذشته نیز شرکت‌های دانش‌بنیان به خصوص در حوزه داروهای نوترکیب و تجهیزات پزشکی توانسته‌اند بخش اعظمی از نیازهای اساسی کشور را داخلی‌سازی کنند. در حوزه تجهیزات پزشکی اتفاقات قابل توجه پیش آمده که اگر فشار تحریم‎‌ها وجود نداشت، بخش‌های مختلف کشور به این توانایی‌ها توجه نمی‌کردند، بنابراین از شرایط تحریم باید در حوزه خودرو و قطعه‌سازی استفاده بهینه کرد.

به گفته وحدت، کشور انباشت زیادی از دانش فنی در حوزه های مختلف دارد که بعد از تحریم‌ها و ایجاد چالش‌های جدی در بخش‌های مختلف، شرکت‌های دانش بنیان در رفع این چالش‌ها نقش مهمی داشتند.

وی در مورد فعالیت‌های صندوق نوآوری و شکوفایی در حمایت از شرکت‌های دانش بنیان گفت: در حال حاضر در اکوسیستم نوآوری کشور مشتمل بر 4600 شرکت دانش‌بنیان مشغول به فعالیت هستند و از منابع مالی مختلف برای حمایت و تجهیز این شرکت‌ها استفاده شده است. در یک سال گذشته بیش از دو هزار میلیارد تومان خدمات مالی به صورت مستقیم و بیش از هزار میلیارد تومان سرویس‌های مربوط به تضامین مالی از طریق صندوق نوآوری و شکوفایی به شرکت‌های دانش بنیان ارائه شده است. بخشی از این سرویس‌ها برای شرکت‌های قطعه سازی بوده که دانش بنیان شده‌اند و همچنان می‌توانند از تسهیلات مختلف مانند نمونه‌سازی، لیزینگ و سرمایه در گردش با نرخ ترجیحی استفاده کنند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی، با بیان اینکه ایجاد و پایداری اکوسیستم نوآوری در حوزه خودروسازی ضرورت دارد، گفت: در گذشته برای تامین تحقیق و توسعه به دانشگاه سفارش می‌دادیم در حالی که امروزه در دنیا مسیر بهره‌مندی از نتایج تحقیق و توسعه از طریق شرکت‌های دانش بنیان کوچک هموار می‌شود و در عمل این شرکت‌ها می‌توانند تامین کننده نیازهای فناورانه شرکت‌های بزرگتر باشند. وجود مراکز نوآوری و اتصال آنها به یکدیگر در این مسیر کمک‌کننده است.

وحدت در ادامه راهکار توسعه و استفاده از دستاوردهای جدید شرکت‌های دانش بنیان را تبیین کرد و گفت: در حوزه خودرو نیز ایجاد مکانیزم پایدار برای تزریق نوآوری به خودروسازان و شرکت‌های بزرگ قطعه‌ساز راهکار بهتری است. البته باید به این نکته توجه کرد که اگر در شرایط کنونی قطعه‌سازان، مشکل خودروسازان را رفع کردند در صورت تغییر شرایط، نباید چرخه تغییر نکند زیرا به جوشش نوآوری در کشور صدمه خواهد زد. باید با ایجاد یک مکانیزم پایدار، این میثاق‌نامه دو طرفه ادامه داشته باشد.

وی در پایان به ایجاد نوآوری در تامین مالی اشاره کرد و گفت: اکوسیستم نوآوری خودرو جامعه مشخصی دارد و از زنجیره تامین هم برخوردار است، زنجیره‌های مشخصی در این اکوسیستم فعالیت می‌کنند. نگاه کلاسیک به بحث تامین مالی و استفاده از سرمایه در گردش سیستم بانکی در این عرصه، مسیر ناکارآمدی است. اکوسیستم خودروسازی نیازمند استفاده از تامین مالی مبتنی بر فین تک‌ها و چرخش صکوک و LC داخلی است. بهتر است که یک نظام مالی متناسب با این حوزه تعریف شود.

انتهای پیام

دسته بندی: 

برچسب: 

افزودن دیدگاه جدید

اشتراک در خبرنامه

یادداشت