کد مطلب: 

240848
معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری، اعلام کرد:

امضاء ۲۶ قرارداد میان وزارت نفت و ۱۵ دانشگاه و پژوهشگاه/ استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌های صنعت نفت در پارک فناوری شهر ری/ خرید تضمینی محصول از استارتاپ‌های فعال در زمینه‌ی حل مسائل صنعت نفت

معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری، با تاکید بر اینکه از طریق صندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت و هم از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان خدمات تضمینی پیگیری می‌شود و از این رو هر شرکتی که نسبت به حل مساله صنعت نفت اقدام کند و محصولی را ارائه دهد، فرایند خرید تضمینی محصول برای آن اعمال می‌شود.
امضاء ۲۶ قرارداد میان وزارت نفت و ۱۵ دانشگاه و پژوهشگاه/ استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌های صنعت نفت در پارک فناوری شهر ری/ خرید تضمینی محصول از استارتاپ‌های فعال در زمینه‌ی حل مسائل صنعت نفت

به گزارش خبرنگار سیتنا، سعید محمدزاده در نشست خبری امروز (دوشنبه) گردهمایی شرکت های دانش بنیان و استارتاپ های صنعت نفت، با تاکید بر این که در سال‌های اخیر در صنعت نفت اتفاقات ارزشمندی رخ داده است، افزود: از جمله آن می‌توان به راه‌اندازی دانشکده‌ها و دانشگاه‌ها در مجموعه آموزش عالی اشاره کرد و با این اقدام در حال حاضر در حوزه تربیت نیروی انسانی جزء کشورهای تراز اول هستیم.

وی با اشاره به اهمیت توسعه ارتباط صنعت و دانشگاه اظهار کرد: برای توسعه ارتباط صنعت و دانشگاه در شنبه هفته جاری نشستی میان وزیر نفت با ۹ دانشگاه با محوریت اجرای طرح‌های توسعه‌ ازدیاد برداشت میدان‌های نفتی برگزار شد.

محمدزاده با اشاره به اقدامات انجام شده در این زمینه، خاطر نشان کرد:‌ در حال حاضر ۲۶ قرارداد میان وزارت نفت و ۱۵ دانشگاه و پژوهشگاه به امضاء رسید که از این تعداد ۱۴ قرارداد در حوزه بالادستی و ۱۲ قرارداد در حوزه پایین دستی صنعت نفت بوده است.

توسعه اکوسیستم نوآوری در صنعت نفت

معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری با اشاره به اقدامات وزارت نفت در زمینه توسعه اکوسیستم نوآوری، گفت‌: در این راستا راه‌اندازی شورای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و توسعه‌ اکوسیستم در صنعت نفت مطرح شد که با حضور افراد صاحبنظر راه‌اندازی این شورا پیگیری شده است.

وی راه‌اندازی پارک صنعت نفت در شهر ری را از جمله این برنامه‌ها ذکر کرد و گفت: این پارک و زیرساخت‌های لازم آن برای به هم‌رسانی مجموعه شرکت‌های نوآور صنعت نفت در منطقه شهر ری در ۱۷ هکتار برنامه‌ریزی شده است. این پارک قرار نیست که تنها حضور فیزیکی داشته باشد، بلکه محوری برای گرد هم آوردن مجموعه شرکت‌های فعال در صنعت نفت است.

به گفته‌ وی در این پارک شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌های صنعت نفت مستقر می‌شود و امید می‌رود که با استقرار شرکت‌ها اثرات خدمات آنها را در صنعت نفت شاهد باشیم.

درهای باز صنعت نفت به روی پژوهشگران

محمدزاده با بیان این‌که هر پژوهشگر و فناور برای توسعه محصول خود نیاز به زیر ساختهای پژوهشی دارد، خاطر نشان کرد: بر این اساس برنامه‌ درهای باز پژوهشگاه صنعت نفت، برای پژوهشگران اجرایی می‌شود؛ چرا که معتقد هستیم باید ظرفیت این پژوهشگاه در اختیار همه پژوهشگران قرار گیرد.

معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری با اشاره به ابلاغ شیوه‌نامه فرصت مطالعاتی اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها در صنعت نفت، توضیح داد: به منظور آن که محققان دانشگاهی در حوزه‌ حل مسائل صنعت نفت وارد شوند، شیوه‌نامه فرصت مطالعاتی اعضای هیات علمی در صنعت نفت ابلاغ شد.

وی با بیان این که با ابلاغ این شیوه‌نامه استقبال خوبی را از سوی دانشگاه‌ها شاهد بودیم، افزود: علاوه بر آن شیوه‌نامه پرداخت گرنت برای اساتید دانشگاه‌ها نیز ابلاغ شده است.

به گفته‌ محمدزاده، هر عضو هیات علمی که در راستای حل مسائل صنعت نفت اقدام کند و طی فرایندی بتواند محصولات مورد نیاز  این صنعت را تامین کند، حمایت‌هایی در قالب این گرنت به وی اعطا می‌شود.

به گفته‌ وی، شرط اعطای این گرنت حضور دانشجویان دکتری و ارشد در فرایند اجرای نیازمندی‌های این صنعت خواهد بود.

راه‌اندازی صندوق پژوهش و فناوری نفت

محمدزاده با اشاره به راه‌اندازی صندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت، اظهار کرد: مجوزهای آن طی روزهای آینده اخذ می‌شود و سرمایه اولیه این صندوق بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان خواهد بود.

برگزاری رویدادی در صنعت نفت

معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری از برگزاری رویدادی با عنوان گردهمایی شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌های صنعت نفت در اواخر ماه جاری خبر داد و گفت: این رویداد با هدف ارتباط میان عرضه با طرف تقاضا برگزار می‌شود که تاکنون ۵۰۰ مجموعه مرتبط با این صنعت آمادگی خود را اعلام کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار سیتنا، محمدزاده با بیان این که بیش از هزار نیاز فناورانه صنعت نفت در این رویداد ارائه شد، گفت‌: این نیازها در رویداد سه روزه ارائه می‌شود تا شرکت‌های توانمند بتوانند در جهت رفع چالش‌های صنعت نفت اقدام کنند.

برنامه‌های وزارت نفت برای کاهش  وابستگی

محمدزاده با تاکید بر اینکه از طریق صندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت و هم از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان خدمات تضمینی پیگیری می‌شود و از این رو هر شرکتی که نسبت به حل مساله صنعت نفت اقدام کند و محصولی را ارائه دهد، فرایند خرید تضمینی محصول برای آن اعمال می‌شود.

وی همچنین ادامه داد:‌ در راستای استفاده از توانمندی‌های کشور برای رفع نیازهای صنعت نفت، لیستی در صنعت نفت تهیه شده و هر تامین کننده‌ای که نام آن در این لیست وارد شود، با آنها همکاری خواهیم کرد و هر محصولی که تولید و تایید شود و همچنین قابلیت استفاده در صنعت نفت آن به اثبات برسد، خرید آن تجهیز از خارج ممنوع می‌شود.

به گزارش خبرنگار سیتنا، محمدزاده تأکید کرد: هر شرکت یا استارتاپی که در راستای حل مسائل صنعت نفتی اقدام کند، ما از آنها نیز حمایت می‌کنیم.

وی با بیان اینکه ما در وزارت نفت، نظام حمایت از خرید داریم، گفت: طی بخشنامه‌ای که چندین‌ سال در وزارت نفت در پیش گرفته‌ شده، تجهیزاتی که در کشور تولید می‌شود، به جد از واردات آن جلوگیری خواهد شد؛ اگر هر شرکتی بتواند نیاز صنعت نفت را مرتفع کند، خرید خارجی آن در وزارت نفت ممنوع اعلام خواهد شد.

وی اضافه کرد: همچنین اگر همان شرکت بتواند بخشی از نیاز کشور را پاسخگو باشد، همان محصول از سوی وزارتخانه مورد حمایت قرار می‌گیرد تا از محصول داخلی استفاده شود.

شبکه سازی دانشگاه‌ها در داخل و خارج از کشور

محمدزاده در پاسخ به سوال خبرنگار سیتنا پیرامون همکاری شرکت‌های دانش بنیان ایرانی با طرف‌های خارجی در حوزه‌ی اکتشاف و تولید، گفت: از ۲۶ قراردادی که میان وزارت نفت و ۱۵ دانشگاه و پژوهشگاه به امضاء رسید، ۵ قرارداد در حوزه‌ی اکتشاف است که این قراردادهای پیشرفت چشم‌گیری داشتند.

معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری بیان کرد: در این قراردادها تاکید شده که دانشگاه‌ها چه در داخل و چه در خارج کشور بتوانند شبکه سازی کنند و از توان پژوهشگران هم استفاده کنند.

انتهای پیام

خبرنگار: زهرا طاهری
عکاس: حسین شهلایی

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2020-01-27 13:53

افزودن دیدگاه جدید