کد مطلب: 

240824

بیش از ۶۰ درصد GDP جهانی تا دو سال آینده دیجیتالی شده خواهد بود

جلسه سیزدهم فروم اقتصاد دیجیتال با تمرکز بر دیدگاه های خرد و ویژگی های کلیدی این اقتصاد برگزار و اعلام شد که طبق مطالعات مجمع جهانی اقتصاد، تا سال ۲۰۲۲، بیش از ۶۰ درصد GDP جهانی دیجیتالی شده خواهد بود.
بیش از ۶۰ درصد GDP جهانی تا دو سال آینده دیجیتالی شده خواهد بود

به گزارش سیتنا، دکتر جمال صوفیه در جلسه سیزدهم فروم اقتصاد دیجیتال که صبح امروز (یکشنبه ۶ بهمن) در محل پژوهشگاه ICT برگزار شد، با تمرکز بر دیدگاه های خرد و ویژگی های کلیدی اقتصاد دیجیتال، هدف از این ارایه را این چنین عنوان کرد که در چهار سال گذشته ما درگیر بحث اقتصاد و تحول دیجیتال بوده ایم البته بیشتر در سطح کلان و کشوری ولی کم و بیش مباحث خُرد را هم دنبال می کنیم.

وی ادامه داد: اهمیت این موضوع ناشی از گزارشی است که مجمع جهانی اقتصاد در اهمیت و وسعت اقتصاد دیجیتالی شده ارائه کرده است و در آن اعلام کرده که تا سال ۲۰۲۲ ، بیش از ۶۰ درصد GDP جهانی دیجیتالی شده خواهد بود.

صوفیه گفت: در این گزارش همچنین برآورد شده که حدود ۷۰ درصد ارزش جدید خلق شده در اقتصاد، در طول دهه آینده مبتنی بر پلتفرم هایی باشد که به صورت دیجیتالی، فعال شده اند. این در حالی است که در حال حاضر هنوز، نزدیک ۵۰ درصد جمعیت جهان در اقتصاد دیجیتال هیچگونه مشارکتی ندارند.

این تحلیلگر و کارشناس حوزه اقتصاد دیجیتال در ادامه این جلسه مباحثی مانند اثرات شبکه ای، مدل های زنجیره ارزش، پلتفرم های چند جانبه، کالاهای عمومی، هزینه مارجینال، هزینه های سوئیچ کردن و انحصارهای طبیعی را تشریح کرد.

وی در همین خصوص به کالاها و خدمات دیجیتال بلوک های اصلی اشاره کرد و گفت: کالاها و خدمات دیجیتال، تشکیل دهنده اقتصاد دیجیتال هستند زیرا طبق تعریف، اقتصاد دیجیتال اقتصادی مبتنی برICT مانند اینترنت، گوشی های هوشمند، شبکه های موبایل و بدون سیم، شبکه های فیبر نوری، اینترنت اشیاء، محاسبات و ذخیره سازی ابری، خدمات اشتراکی، اَپ ها و رمز ارزها است.

به گفته صوفیه، اقتصاد دیجیتال شاخه ای از اقتصاد است که به مطالعه کالاها و خدمات دیجیتال می پردازد که البته بیشتر به طور عام، ما خدمات دیجیتال می نامیم زیرا به ندرت نیازی به ایجاد تمایز بین کالا و خدمت دیجیتال هست .

وی همچنین خدمات دیجیتال را شامل هر چیز دیجیتال عنوان کرد و در توضیح کامل تر گفت: داده تولید شده توسط کاربران، اپ های دیجیتال، خدمات ارایه شده بر بستر اینترنت و ذخیره سازی و پردازش داده بخشی از این خدمات نامیده می شوند.

صوفیه در ادامه این فروم، جنبه های بازارهای دیجیتال از جمله تجارت الکترونیک، بازارهای دسترسی به شبکه و بازار خدمات اطلاعاتی ارایه کرد و چند مدل کسب و کار از چند چهره شاخص این حوزه را بررسی کرد.

این تحلیلگر و کارشناس حوزه اقتصاد دیجیتال افزود: Facebook، Airbnb، Bitcoin، Spotify، World of Warcraft، Wikipedia، Google، Apple و Twitter، به عنوان بازیگرانی شاخص در اقتصاد دیجیتال به شمار می آیند.

طبق اظهارات صوفیه، مهم ترین دارایی این شرکت ها شبکه مشتریان شان است و این استفاده ها سبب افزایش اثر شبکه ای می شود که ارزش زیادی برای این شرکت ها به همراه می آورد.

در پایان این جلسه، پرسش و پاسخ هایی پیرامون موضوعات مطرح شده، ارائه گردید.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2020-01-26 15:04

افزودن دیدگاه جدید