کد مطلب: 

240789

جوانب پنهان هک شدن گوشی رئیس آمازون و نقش احتمالی ولیعهد عربستان

موضوع اتهام محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در رابطه با هک شدن گوشی جف بزوس، رئیس آمازون در کانون توجه رسانه‌ها قرار دارد. پس از انتشار گزارش پرسنل سازمان ملل، اطلاعات بیشتری پیرامون هک شدن تلفن همراه بزوس منتشر شده است.
جوانب پنهان هک شدن گوشی رئیس آمازون و نقش احتمالی ولیعهد عربستان

به گزارش سیتنا به نقل از سایت آلمانی دویچه وله، یکی از رسانه‌هایی که خبر هک شدن تلفن همراه جف بزوس، موسس و رئیس آمازون را به گونه‌ای نسبتا جامع پوشش داده، سایت هفته‌نامه آلمانی "اشپیگل‌آنلاین" است. این رسانه با انتشار چند مقاله و از جمله با انتشار یک گاه‌شمار دقیق ماجرای هک‌شدن تلفن همراه جف بزوس را روایت کرده است.

روز پنجشنبه سوم بهمن (۲۳ ژانویه)، سایت خبری رسانه یادشده چند مقاله درباره نقش احتمالی محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در ماجرای هک شدن موبایل جف بزوس منتشر کرده است.

بر اساس این گزارش، ماجرا به یک مهمانی در آوریل سال ۲۰۱۸ باز می‌گردد. میزبان برایان گریزر، تهیه کننده نام‌آشنای فیلم و سریال در آمریکا است.

در آن هنگام، محمد بن سلمان سرگرم تور تبلیغی خود در ایالات متحده آمریکا بود. بن سلمان در جریان این سفر دو هفته‌ای با بسیاری از چهره‌های سیاسی و فرهنگی آمریکا دیدار و گفت‌وگو داشته است. از دیدار با دونالد ترامپ تا شرکت در مهمانی برایان گریزر.

ظرف این دو هفته چند مهمانی و نشست و چند اقدام تبلیغی مهم پیش‌بینی شده بود. از جمله انتشار یک مجله ویژه درباره محمد بن سلمان از سوی نشریه "نشنال انکوریر". این نشریه متعلق به انتشاراتی AMI است. انتشاراتی که مناسباتی خوب با دونالد ترامپ و همچنین با ولیعهد عربستان دارد.

یک هفته پس از انتشار این گزارش، در روز دوم آوریل سال ۲۰۱۸، روپرت مرداک، صاحب امتیاز فاکس‌نیوز، محمد بن سلمان و شماری از چهره‌های سیاسی و فرهنگی و از جمله مایکل داگلاس را به ویلای خود در کالیفرنیا دعوت می‌کند.

"اشپیگل‌آنلاین" در این گزارش اشاره کرده که یک روز پس از نشست مرداک و ولیعهد عربستان، "واشینگتن پست" گزارشی از جمال خاشقچی، خبرنگار خود درباره سرکوب در عربستان منتشر می‌کند.

لازم به یادآوری است که جف بزوس، رئیس و موسس آمازون، در عین حال صاحب روزنامه "واشینگتن پست" است.

دیدار جف بزوس و محمد بن سلمان

به گزارش سیتنا، دیدار رئیس و موسس آمازون با ولیعهد عربستان فردای روز انتشار مقاله واشینگتن پست درباره اختناق در عربستان صورت می‌گیرد. برایان گریزر، مهمانان را به ویلای خود در سانتا مونیکا دعوت کرده است. گفته می‌شود که بزوس و بن‌سلمان یکدیگر را از قبل می‌شناختند.

در این دیدار، آن‌ها شماره تلفن‌های خود را که متصل به اپلیکیشن واتس‌اپ بود، رد و بدل می‌کنند. جف بزوس پیامکی برای بن‌سلمان می‌فرستد و او نیز با ارسال پیامکی به او اطلاع می‌دهد که شماره تلفن آیفون ایکس رئیس آمازون را در گوشی خود ذخیره کرده است.

موضوع ارسال بدافزار به تلفن همراه جف‌ بزوس به روز اول ماه مه سال ۲۰۱۸ مربوط می‌شود. در این روز، بزوس یک ویدیوی تبلیغاتی درباره عربستان از محمد بن سلمان دریافت می‌کند. ویدیویی که گفته می‌شود راه را برای هک کردن تلفن رئیس آمازون هموار می‌کند. پس از آن، اطلاعات خصوصی و از جمله چت شخصی او با لارن سانچز، یکی از چهره‌های صاحب نام رسانه‌ای در آمریکا به سرقت می‌رود.

قتل جمال خاشقچی

پس از قتل خاشقچی، خبرنگار واشینگتن پست در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول، در روز دوم اکتبر، کارزار تبلیغات منفی از جمله بر روی شبکه توییتر علیه جف بزوس و روزنامه واشینگتن پست آغاز می‌شود.

در نوامبر همان سال، عکسی از لارن سانچز توسط محمد بن سلمان برای جف بزوس ارسال می‌شود. گفته می‌شود هدف از ارسال این عکس، تحت فشار قرار دادن جف بزوس و از این طریق تاثیر نهادن به گزارش‌دهی واشینگتن پست در ارتباط با قتل خبرنگار بوده است.

"اشپیگل‌آنلاین" در ادامه گاه‌شمار این رویداد به انتشار چت‌های خصوصی بین جف بزوس و لارن سانچز از سوی روزنامه "نشنال انکوریر" اشاره می‌کند. جف بزوس پس از آن موبایل خود را برای بررسی هک شدن آن در اختیار افراد متخصص قرار می‌دهد.

در نوامبر سال ۲۰۱۹، آگنس کالامارد و دیوید کای از سوی سازمان ملل متحد مسئول پیگیری موضوع می‌شوند. این دو فرد روز ۲۰ ژانویه گزارش اولیه خود را برای بررسی در اختیار دولت عربستان قرار می‌دهند.

موضوع از این لحظه شتاب می‌گیرد. نخست گاردین درباره آن گزارش می‌دهد و پس از آن، آگنس کالامارد و دیوید کای، گزارش خود را منتشر می‌کنند.

بن هباس، سفیر عربستان سعودی در آمریکا گزارش گاردین و واشنگتن پست را تکذیب کرده و این ادعاها را بی اساس می‌خواند.

جف بزوس در واکنش به گزارش هک شدن تلفن همراه خود با انتشار یک پست توییتری واکنش نشان می‌دهد. یک پست توییتری با تصویری از حضور جف بزوس در مراسم سوگواری جمال خاشقچی با هشتگ #Jamal.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2020-01-25 17:24

افزودن دیدگاه جدید