کد مطلب: 

240776

تا کنون 4 هزار تقاضای فناورانه تجاری، صنعتی و معدنی در سامانه «تاپ» ثبت شده است

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزیر صمت، با اشاره به اینکه سامانه «تاپ» در راستای طرح توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار ایجاد شده است، گفت: در این سامانه تاکنون چهار هزار پروژه تقاضای فناورانه برای واحدهای تجاری، صنعتی و معدنی ثبت شده است.
تا کنون 4 هزار تقاضای فناورانه تجاری، صنعتی و معدنی در سامانه «تاپ» ثبت شده است

به گزارش سیتنا، دکتر برات قبادیان در رویداد ارائه نیازهای فناورانه معدن و صنایع معدنی، زیر ساخت‌ها و پلتفرم‌هایی که برای استفاده از نوآوری و فناوری در وزارت صمت ایجاد شده است را تشریح کرد و در مورد ارتباط بین صنعت و دانشگاه، گفت: صنعت و دانشگاه به چند دلیل به یکدیگر نیاز دارند. در شرایط کنونی که صنعت با تحریم مواجه است و نرخ دلار برای واردات فناوری و نیازمندی‌های صنعتگران ایجاد اشکال می‌کند صنعت به دانشگاه نیاز دارد. از طرفی به عنوان یک عضو هیات علمی باور دارم که در شرایط امروز دانشگاه نیز به صنعت نیاز دارد و بخشی از هزینه‌های دانشگاه باید از صنعت تامین شود.

وی افزود: بنابراین سامانه «تاپ» در راستای طرح توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار ایجاد شده است تا صنعت، چالش‌های خود را در این سامانه مطرح کرده و دانشگاه در قالب رساله‌ها و تزهای دانشگاهی در مورد این چالش‌ها تحقیق خواهد کرد و راه حل‌های فناورانه برای چالش‌های صنعت ارائه می‌کند. با وجود اینکه سامانه از نیمه دوم سال افتتاح و برای ثبت‌نام چهار هزار بنگاه هدف‌گذاری و ایجاد شده بود اما تا امروز هشت هزار بنگاه صنعتی، معدنی و تجاری در آن ثبت‌نام کرده‌اند. همچنین پیش‌بینی ما برای سه هزار پروژه بود اما تاکنون در سامانه «تاپ» چهار هزار پروژه تقاضای فناورانه برای واحدهای تجاری، صنعتی و معدنی ثبت شده است.

قبادیان، وضعیت کنونی کشور را «ایام طلایی مشارکت صنعت و دانشگاه» معرفی کرد و گفت: در حال حاضر صنعت برای بومی‌سازی دانش آمادگی دارد. در سال 97 در حدود 43 میلیارد دلار برای خرید دانش فنی و واردات کالای فناورانه در کشور هزینه شده است که 10 میلیارد دلار آن مربوط به حوزه‌های صنعت، معدن و تجارت است. 10 قلم اول این واردات را که بررسی می‌کنیم هفت مورد آن معطوف به صنایع کشاورزی و دو مورد آن مربوط به حوزه صنعت و معدن است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: لیست محصولات وارداتی هزار و 406 محصول بوده است که در یک نشست با 50 دانشگاه برتر و 15 پژوهشگاه برتر این لیست ارائه شد تا با استفاده از ظرفیت داخل 10 میلیارد دلار را به جای خرید دانش فنی و واردات کالای فناورانه در فناوری بومی صرف کنیم.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2020-01-25 14:06

افزودن دیدگاه جدید