کد مطلب: 

240773
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

در دهه‌ی پنجم انقلاب، شاهد حضور نسل دیجیتال هستیم/ ۱۸ میلیون گیمر ایرانی بازی‌های رایانه‌ای زیر ۱۸ سال هستند/ مصرف روزانه‌ی اینترنت دانش‌آموزان ‌ایرانی بالای ۵ ساعت است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: به گفته رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ما وارد یک محاصره تبلیغاتی و ‌جنگ رسانه‌ای شده‌ایم که باید این محاصره را شکست تا صدای ما به آن سوی دنیا و جوامع برسد.
در دهه‌ی پنجم انقلاب، شاهد حضور نسل دیجیتال هستیم/ ۱۸ میلیون گیمر ایرانی بازی‌های رایانه‌ای زیر ۱۸ سال هستند/ مصرف روزانه‌ی اینترنت دانش‌آموزان ‌ایرانی بالای ۵ ساعت است

به گزارش سیتنا، سید عباس صالحی در مراسم پاسداشت چهلمین سالگرد تاسیس اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزی با اشاره به اینکه امروز اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزی تجربه‌ی نهادی در انقلاب اسلامی ایران است، اظهار داشت: در دهه اول انقلاب اسلامی انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزی چند کارکرد چشمگیر داشت، در وهله اول این اتحادیه یک کنشگر فعال سیاسی در جبهه انقلاب بود.

وی ادامه داد: در دهه اول انقلاب شرایط آرام و‌ عادی نبود و‌ فضای اجتماعی پرتنشی را در ایران تجربه کردیم. در بسیاری از مدارس شاهد گفت‌و‌گوها، تنش‌ها و تعارض‌های شدید بودیم، در این میان انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزی در این کنش‌های سیاسی در خط مقدم صیانت از انقلاب اسلامی قرار داشت، درواقع سپر مقاومتی انقلاب اسلامی در مدارس همین اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزی بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: ویژگی دیگر این اتحادیه در دهه دوم انقلاب نقش‌آفرینی به عنوان پل ارتباطی بین مدرسه و جبهه بود، ۳۶هزار شهید دانش‌آمو‌زی و بسیج نیم‌میلیونی که بخش قابل توجهی از آن با انجمن اسلامی مدارس بود شاهد این واقعیت است.

صالحی یادآور شد: ویژگی دیگر این اتحادیه تغییر در نوع یادگیری و تقویت مهارت‌های فردی در یک سازمان‌دهی درست بعد از انقلاب است، نظام آموزشی پیش از انقلاب برای اوقات فراغت و مهارت دانش‌آموزان برنامه‌هایی داشت که متناسب با موازین اسلامی نبود و انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزی بعد از انقلاب این رویه را تغییر داد، انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزی از یادگیری و مهارت‌های ساده تا قدرت اجزا و .... عملا یک نهاد جایگزین برای آموزش‌های غیر رسمی شکل داد.

وی افزود: انقلاب اسلامی ما یک انقلاب دینی بود و امام راحل و جریان انقلاب کاملا بیان‌کننده این امر می‌باشد، این انجمن در افزایش مهارت و معرفت دینی خیلی تاثیرگذار بودند، هسته‌های توسل، تزکیه، دعا و... عملا این انجمن را به یک کانون برای تقویت دینی تبدیل کرده بود.

اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزی نباید سواد رسانه‌ای را فراموش کنند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز داشت: در دهه اول انقلاب اسلامی اگر بخواهیم این انجمن ‌را بازخوانی کنیم با این کارکردها معرفی می‌شود، در دهه ‌پنجم انقلاب اسلامی و همراه با بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی برخی از این ‌کارکردها باقی است اما تغییرات درونی و بیرونی اتفاق افتاده است که می‌توانیم به برخی کارکردها توجه بیشتری کنیم.

صالحی خاطرنشان کرد: ما در این دهه پنجم انقلاب شاهد یک نسل دیجیتال هستیم، دانش آموزانی که از دهه ۹۰ وارد محیط دانش‌آموزی می‌شوند به نحوی نسل دیجیتال هستند و در این محیط شکل گرفتند، ما ۲۸ میلیون گیمر در فضای بازی‌های رایانه‌ای داریم که ۱۸ میلیون آن زیر ۱۸ سال هستند، در حوزه مصرف اینترنت روزانه سه ساعت مصرف اینترنت داریم که این آمار در مورد دانش‌آموزان ‌بالای ۵ ساعت است و این ایجاب می‌کند که در این دهه مسائل دیجیتال و مرتبط با آن را جدی‌تر بگیریم و این انجمن باید با این موضوع ارتباط بگیرید.

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین نقطه‌های ارتباطی این است که انجمن چگونه می‌تواند سواد رسانه‌ای را بالا ببرد، نباید فراموش کرد که سواد بالا رسانه‌ای در انجمن دانش‌آموزی می‌تواند چه اتفاقات مهمی را رقم بزند، این تعداد و میزان مصرف این حوزه و تاثیرگذاری آن در آینده دانش آموزان تاثیرگذار خواهد بود.

انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزی باید پل ارتباطی مدرسه و ابتکارات علمی باشد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز داشت: تقویت بهداشت فردی و اجتماعی دانش آموزان دیگر مساله مهم در دهه پنجم انقلاب است، ما باید این فضا را جدی‌تر بگیریم، باید دید انجمن‌های اسلامی با این مساله چه نسبتی خواهند داشت و چه برنامه‌ای در این راستا دارند، محیط هم‌سالان بسیار مهم و برای درمان آسیب‌های اجتماعی تاثیرگذار است و در روند کاهش آن بسیار موثر خواهد بود.

صالحی با بیان اینکه جایگاه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزی در پیشرفت علمی است، تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب کاملا جوانان را موتور تحرک علم و دانش می‌دانند، از منظر رهبر معظم انقلاب دانش آشکارترین اسباب عزت و قدرت یک کشور است و روی دیگر دانایی توانایی است، اینکه انجمن‌های اسلامی پل ارتباطی مدرسه و جبهه بودند باید امروز پل ارتباطی مدرسه و ابتکارات علمی بوده و به دنبال تقویت این حلقه وصل باشند.

وی در پایان گفت: انقلاب اسلامی در هر دوره‌ای با مخاطرات خاص خود درگیر است و باید دید این مخاطرات چیست و این انجمن‌ برخواسته از انقلاب چگونه می‌تواند از این انقلاب صیانت کند، در بیانیه گام دوم انقلاب چراغ راه همین صیانت است، به گفته رهبر معظم انقلاب ما وارد یک محاصره تبلیغاتی و ‌جنگ رسانه‌ای شده‌ایم که باید این محاصره را شکست تا صدای ما به آن سوی دنیا و جوامع برسد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2020-01-25 12:52

افزودن دیدگاه جدید