کد مطلب: 

240700

برگزاری چهل و یکمین جلسه فروم نسل پنجم اطلاعات با موضوع "سرویس‌های الزام‌آور برای ایجاد ۵G" در پژوهشگاه ICT

چهل و یکمین جلسه فروم نسل پنجم ارتباطات در حالی برگزار شد که سرویس‌های الزام‌آور برای ایجاد این فناوری تشریح شد.
برگزاری چهل و یکمین جلسه فروم نسل پنجم اطلاعات با موضوع "سرویس‌های الزام‌آور برای ایجاد ۵G" در پژوهشگاه ICT

به گزارش سیتنا به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، چهل و یکمین جلسه فروم نسل پنجم اطلاعات با موضوع سرویس‌های الزام‌آور برای ایجاد ۵G صبح امروز (چهارشنبه ۲ بهمن) در محل پژوهشگاه ICT برگزار شد.

ابتدا رضا بحری مدیر گروه ارتباطات رادیویی ثابت و سیار پژوهشگاه ICT با اشاره کوتاه به سابقه ای از خدمات و سرویس های ناشی از فناوری نسل پنجم ارتباطی و جذابیت هایی که سرویس های نوین برای کاربران دارند، عنوان کرد: روند رو به رشد استفاده از اینترنت بر بستر شبکه‌های بی‌سیم در طی سال‌های اخیر با ظهور کاربردهای متنوع در صنعت، شامل اتصال وسایل بسیار زیاد به همدیگر بر بستر اینترنت و نیاز به ارسال ویدیو با حجم بالا و بلادرنگ نیاز روزافزون به ارتقا شبکه‌های بی‌سیم را الزامی می کند.

وی افزود: این شبکه‌ها بستر ارائه، سرویس‌های متنوعی را فراهم می‌سازند که شامل سلامت بر بستر موبایل، حمل‌ونقل بر بستر موبایل، بخش‌های انرژی، تجارت و آموزش بر بستر موبایل خواهند بود.

به گفته بحری، این حجم وسیع اتصالات و تنوع بسیار زیاد آنها، نیازمند تضمین کیفیت‌های متنوعی است که نسل جدید شبکه‌های ارتباطی ۵G با فناوری‌های جدید از قبیل واسط رادیویی جدید و دسترسی رادیویی به این چالش‌ها باید پاسخ دهد. لذا تمرکز اصلی این نشست بر سرویس هایی است که ضرورت دستیابی به این فناوری را تبیین می کند.

مدیر گروه ارتباطات رادیویی ثابت و سیار پژوهشگاه ICT همچنین اشاره کرد که با توجه به تکلیف وزیر ارتباطات و تاکید رئیس پژوهشگاه ICT در خصوص ورود به موضوع خودروهای هوشمند(متصل و خودران)، که در این جلسه هم به آن پرداخته می شود، تا کنون چند جلسه در پژوهشگاه برگزار شده است و به زودی نیز نشست تخصصی با حضور بازیگران اصلی زیست بوم خودروهای هوشمند در پژوهشگاه برگزار خواهد شد.

چگونگی الزام حرکت به سمت نسل پنجم ارتباطی

دکتر جهانگیر دادخواه چیمه، عضو هیات علمی پژوهشگاه ICT نیز در ادامه با اشاره به محورهای اصلی نشست گفت: هدف از این جلسه فروم بررسی کاربرد ۵G برای موضوعاتی از جمله شهرهای هوشمند و کلان داده­ها، ارتباطات خودرویی، سرویس های پرسرعت ویدئویی، اینترنت اشیا، واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و ... می‌باشد. به این معنا که این سرویس ها چگونه شبکه های مخابراتی را ملزم به حرکت به سمت نسل پنجم ارتباطی می کنند.

دادخواه با بیان اینکه از جمله مواردی که در این جلسه به آن اشاره شد شهرهای هوشمند است، در این خصوص گفت: در شهر هوشمند خدماتی از جمله حمل و نقل، سلامت، نیرو، ساختمان های هوشمند و دولت هوشمند ارائه می گردد که باید توسط شبکه نسل جدید پشتیبانی شوند.

وی گفت: به عنوان مثال برای سرویس حمل و نقل هوشمند می­توان به کنترل جاده­ای نظیر ثبت سرعت و موقعیت، تشخیص مسیر و یا شمارش تعداد خودرو، سطوح مختلف خودرانی، امنیت، راهیابی یا رفع عیب هوشمند اشاره کرد که این سرویس ها نیز باید توسط شبکه ۵G پشتیبانی شوند.

اینترنت اشیا و تفاوت آن با M2M

عضو هیات علمی پژوهشگاه ICT همچنین به اینترنت اشیا اشاره و اظهار کرد: در اینترنت اشیا، اتصال دستگاه‌ها با هم و ناشی از سنسورهاست که می تواند بین اجزای مختلف از طریق شبکه اینترنت برقرار شود.

وی در خصوص تفاوت اینترنت اشیا و M2M نیز گفت: در اینترنت اشیا ارتباط به صورت عمل و عکس‌العمل با استفاده از سنسورها می‌باشد حال آنکه در ارتباطات M2M ارتباط بدون استفاده از اینترنت و با استفاده از کانال محلی که بین چند گره مرتبط ایجاد شده است، برقرار می گردد.

دادخواه با ارائه آماری از مصرف ترافیک IOT و M2M خاطرنشان کرد: نتایج نشانگر رشد و توسعه نیازمندی های مختلف مرتبط با فناوری نسل پنجم ارتباطات است. این پژوهشگر ارتباط در حمل و نقل جاده ای را به سه گروه نقلیه به شخص، نقلیه به نقلیه و نقلیه به زیرساخت تقسیم کرد.

نیازمندی ­های کلان داده ها در ۵G

وی همچنین به مبحث کلان داده در این خصوص اشاره و اظهار کرد: منابع و مولدهای ترافیک کلان داده ها می تواند شبکه های اجتماعی، تراکنش­های بانکی، فهرست و قیمت اجناس موجود در فروشگاه ها، انبارداری، داده های مانیتورینگ مسیرها و ... باشند و این حجم و پراکندگی داده ها نیاز به درگاه های بی‌شمار در ۵G را تبیین می کند. البته این اطلاعات و دانش استخراج شده از آن را به منظور تحلیل و کسب راهبردهای آینده به کار می­گیرند.

دادخواه، نیازمندی­های کلان داده ها را اینگونه برشمرد: تامین ترافیک با سرعت بالا و تاخیر کم، تجمیع کننده ها و سرورهای حجیم جهت ذخیره و بازیابی اطلاعات، بخشی از نیازمندی های این فناوری است؛ البته نیاز به نرم افزارها و اپلیکیشن های قدرتمند جهت تحلیل و استخراج دانش از داده نیز از جمله نیازمندی های بخش نرم افزاری در سیستم های نسل آینده است.

در این جلسه همچنین ساختارها و معماری های پیشنهادی از سوی شرکت­های مطرح و سازمان های متولی استاندارد در حوزه های هسته و دسترسی ۵G نیز برای پشتیبانی از سرویس ها و خدمات مطرح شده در این جلسه نیز ارائه و بررسی شد.

در انتهای جلسه نیز پرسش و پاسخ میان حاضرین انجام شد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2020-01-22 16:28

افزودن دیدگاه جدید