کد مطلب: 

240594
مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری تهران در سرمقاله‌ی شماره‌ی 52 ماهنامه نسل چهارم:

«تهران هوشمند» از برنامه‌ریزی تا اقدام/ شهروند هوشمند و خدمات دیجیتالی، سرفصل‌های کلیدی برنامه‌ی تهران هوشمند

سرفصل‌های اصلی و کلیدی برنامه تهران هوشمند شامل برنامه‌هایی همچون تحول دیجیتالی شهرداری تهران، شهروند هوشمند و خدمات دیجیتالی، توسعه خدمات ایمنی، انرژی و محیط هوشمند، مدیریت هوشمند سفرهای درون شهری و تهران نوآور است.
«تهران هوشمند» از برنامه‌ریزی تا اقدام/ شهروند هوشمند و خدمات دیجیتالی، سرفصل‌های کلیدی برنامه‌ی تهران هوشمند

به گزارش سیتنا، دکتر محمد فرجود، مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری تهران، در سرمقاله‌ی شماره‌ی 52 ماهنامه نسل چهارم، نوشت:

تهران هوشمند در افق خود، شهری است با سطح کیفیت زندگی روزافزون، بر مبنای توسعه مشارکت های شهروندی، عمومی و خصوصی و جایی برای زندگی سلامت و شاد، با رفت و آمد روان و زیرساخت های یکپارچه، که برخوردار از مدیریت شهری کارآمد و اقتصادی پویاست. راهبردهای کلیدی در اجرای برنامه تهران هوشمند عبارت‌اند از: توسعه شهری پایدار، هدایت نوآوری شهری، رضایت شهروندان، ارتقای مشارکت و شفافیت و نظامهای مدیریت و خدمات کارآمد در حکمروایی شهری.

رویکرد شهر هوشمند، صرفاً به معنای به خدمت گرفتن زیرساخت های فناوری اطلاعات و ارتباطات شهری نیست، بلکه شش بعد اقتصاد هوشمند، جابجایی هوشمند، محیط هوشمند، زیرساخت هوشمند، حکمروایی هوشمند و زندگی هوشمند به طور همزمان مورد توجه قرار می گیرند.

در اجرای برنامه تهران هوشمند، جایگاه دو نهاد اثرگذار در زیست بوم شهر هوشمند تهران بسیار حائز اهمیت است. در نگاه کلان، شورای راهبردی تهران هوشمند که ریاست آن بر عهده شهردار محترم تهران است، به عنوان سیاست‌گذار اصلی شهر هوشمند در سطح شهرداری تهران محسوب می‌شود و در همین راستا، دبیرخانه و مرکز تهران هوشمند مستقر در سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران، بازوی تصمیم ساز، هماهنگ کننده و اجرایی شورای راهبردی تهران هوشمند در برنامه ریزی، راهبری و پایش پروژه ها و شاخص های برنامه تهران هوشمند، ایجاد ظرفیت ها و ضمانت های قانونی، مقرراتی، حقوقی و اجرایی مورد نیاز برای سرمایه گذاری و توسعه خدمات نوآورانه شهر هوشمند، انسجام و یکپارچگی و سازماندهی کلیه فعالیت های مرتبط با فناوری، نوآوری و ارتباطات در سطح شهرداری تهران و جلب مشارکت حداکثری همه ذینفعان زیست بوم شهر هوشمند (اعم از شهروندان، کسب و کارها، گروه های نوآور، نهادهای سیاستگذار، قانونگذار، مقررات گذار، بهره بردار، تصمیم ساز و سرمایه گذار مرتبط) محسوب می شود.

سرفصل‌های اصلی و کلیدی برنامه تهران هوشمند شامل برنامه‌هایی همچون تحول دیجیتالی شهرداری تهران، شهروند هوشمند و خدمات دیجیتالی، توسعه خدمات ایمنی، انرژی و محیط هوشمند، مدیریت هوشمند سفرهای درون شهری و تهران نوآور است.

برنامه تهران هوشمند، مشخص کننده مسیر مدیریت جدید شهری در راستای تحقق شهر هوشمند در پایتخت ایران اسلامی است. این برنامه، حاصل مطالعات گسترده و بهره گیری از نظرات خبرگان و متخصصان برای ارائه راهکاری مشخص به منظور حل معضلات اصلی کلانشهر تهران نظیر آلودگی هوا، ترافیک های سنگین و نیاز به مواجهه فعالانه و سریع در مقابل بحران های محیطی مختلف است. باید توجه داشت که این آغاز راه بوده و دستیابی به شهر هوشمند مسیری تکاملی و گام به گام است.

گرچه بهره برداری از فناوری های دیجیتالی و ارتباطی، سنگ بنای اصلی هوشمندسازی است، اما باید تمرکز اصلی بر نتایج و اثرات حاصل از هوشمندسازی و مشخصاً کیفیت زندگی باشد. در برنامه تهران هوشمند سعی شده است که این موضوع مورد توجه ویژه قرار گیرد. به عنوان نمونه، جایگزینی طرح ترافیک زوج و فرد با طرح محدوده کنترل آلودگی هوا در سال جاری، فرصت مناسبی را برای عملیاتی نمودن برنامه تهران هوشمند در ابعاد وسیع تر فراهم نموده است. الکترونیکی شدن فرآیند ورود به محدوده کنترل آلودگی هوا و امکان مدیریت روزهای استفاده از سهمیه 20 روزه تردد رایگان فصلی توسط شهروندان، از مزیت‌های کلیدی این طرح جدید است که از طریق پلتفرم و مگا اپلیکیشن خدمات شهری «تهران من» فراهم گردید.

در حوزه توسعه خدمات الکترونیک شهری و در مردادماه سال جاری، برای نخستین بار در سطح شهر تهران موفق به برگزاری انتخابات تمام الکترونیکی شورایاری محلات شهر تهران در 1631 شعبه، با صندوق های الکترونیک و بدون استفاده از برگ رأی کاغذی شدیم. این دستاورد مهم، می تواند مقدمه ای باشد برای عملیاتی کردن پروژه های تحول دیجیتالی شهرداری تهران و حرکت در مسیر حکمروایی هوشمند شهری.

انعکاس بین المللی دستاوردها و درس آموخته های برنامه تهران هوشمند در رویداد بین المللی BRIDGE for Cities وین در شهریورماه و امضای اعلامیه همکاری فیمابین شهردار تهران و مدیر کل سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (UNIDO) با محوریت پشتیبانی از شهرهای هوشمند، تاب آور و فراگیر نیز فرصت خوبی را برای تعریف پروژه های مشترک هوشمندسازی و تحول دیجیتالی در مقیاس بین المللی فراهم نموده است که امید است به درستی برنامه ریزی و در دستور کار قرار گیرد.

حضور برنامه «تهران هوشمند» در «جایزه جهانی شهر هوشمند» که هر ساله در شهر بارسلونا برگزار می‌شود، باعث شد این رویداد برای ما متفاوت از همیشه باشد. چراکه امسال برای اولین بــــار در همــــایش و نمایشــــگاه بین‌المللـــی Smart City Expo و در بخش جایزه جهانی شهر هوشمند، برنامه «تهران هوشمند» به عنوان یکی از 6 شهر برگزیده نهایی از میان 54 شرکت کننده، انتخاب و تجلیل شد. در این رویداد بین‌المللی که از 28 تا 30 آبان ماه در شهر بارسلونا برگزار شد، سازمان فاوای شهرداری تهران به نمایندگی از شهر و شهرداری تهران با ارائه «برنامه تهران هوشمند» در کنار شهرهای بزرگ دنیا قرار گرفت و تجربه تازه‌ای را به اندوخته‌های مسیر هوشمندسازی پایتخت، افزود.

همچنین همایش و نمایشگاه «تهران هوشمند» در حالی روزهای 18 و 19 آذر ماه در مرکز همایش‌های برج میلاد سومین دوره خود را گذراند که در دو دوره گذشته، مقدمات و اساس برنامه «تهران هوشمند» با ایجاد فضای گفتمان سازی، مطرح کردن ایده‌های نو، استفاده از تجربیات بین‌المللی و تطبیق آن با شرایط ویژه تهران شکل گرفته بود و در این دوره از رویداد که بر محور اهمیت داده در شهر هوشمند تاکید داشت تبادلات خوبی میان نقش آفرینان هوشمندسازی شهر از داخل کشور و مؤسسات بین المللی شکل گرفت.

تهران هوشمند امسال در قالب یک هفته شامل برگزاری رویدادهایی بود که از اهداف آن ارتباط با مردم و افزایش آگاهی آنان درباره هوشمندسازی شهر و همچنین کمک به رونق کسب و کارهای نوآور در جهت یکی از سرفصل‌های کلیدی و اصلی برنامه تهران هوشمند، یعنی تهران نوآور بود. در این برنامه، اهداف گسترده‌ای برای استفاده از ظرفیت‌های زیست‌بوم نوآوری کشور پیش بینی شده است.

اقدامات این حوزه نیز شامل برگزاری چندین چالش نوآوری و ارائه نیازهای فناورانه در حوزه پسماند، خدمات ایمنی و اطلاعات مکانی، حضور پررنگ در نمایشگاه‌های الکامپ و اینوتکس و همچنین ایجاد «مرکز فناوری‌های هوشمند شهری» که با همراهی دانشگاه صنعتی شریف و شهرداری منطقه ۹ و 4 افتتاح شده و میزبان گروه‌های استارتاپی و شرکت‌های نوآور است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2020-01-19 14:24

افزودن دیدگاه جدید