کد مطلب: 

240572
با پایان یافتن ساخت ماهواره‌ی «ظفر» توسط محققان دانشگاه علم و صنعت؛

تحویل رسمی ماهواره‌ی «ظفر» به وزارت ارتباطات/ «ظفر» نخستین ماهواره در نوبت پرتاب امسال

ماهواره‌ی ظفر که توسط دانشگاه علم و صنعت و به سفارش سازمان فضایی ایران طراحی و ساخته شده است به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تحویل داده می‌شود که تا پایان امسال در مدار قرار گیرد.
تحویل رسمی ماهواره‌ی «ظفر» به وزارت ارتباطات/ «ظفر» نخستین ماهواره در نوبت پرتاب امسال

به گزارش خبرنگار سیتنا، به دنبال پایان یافتن مراحل طراحی و ساخت ماهواره‌ی تحقیقاتی و سنجش از دور «ظفر» توسط دانشگاه علم و صنعت، این ماهواره امروز (یکشنبه) طی مراسمی در محل دانشگاه علم و صنعت، به وزارت ارتباطات تحویل داده می شود تا مقدمات لازم برای قرار گرفتن در مدار نهایی شود.

ماهواره‌ی ظفر توسط دانشگاه علم و صنعت و به سفارش سازمان فضایی ایران طراحی و ساخته شد ‌که با استفاده از فناوری‌های پیشرفته‌، قابلیت عکسبرداری رنگی با قدرت تفکیک بهتر از 80 متر را دارد.

تصویربرداری به صورت زمان واقعی و ذخیره اطلاعات، ذخیره و ارسال پیام و نیز ارتباط صوتی یک طرفه بین دو کاربر، از جمله ماموریت های ماهواره «ظفر» خواهد بود.

این ماهواره قرار است در ارتفاع 530 کیلومتری مدار زمین قرار گیرد و عملکرد آن برای حداقل یک و نیم سال در نظر گرفته شده است.

پیش‌تر، جبار علی ذاکری رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران گفته بود: ماهواره ظفر تحویل سازمان فضایی ایران شده است و ادامه فرایندهای مربوط به پرتاب توسط این سازمان در حال پیگیری است.

ذاکری تاکید کرد: ماهواره ظفر به زمان‌بندی تعیین شده برای ساخت رسیده است و طبق اعلام قبلی، این ماهواره نخستین ماهواره در نوبت پرتاب امسال قرار دارد.

گفتنی است؛ سال گذشته ماهواره «پیام» دانشگاه صنعتی امیرکبیر که به منظور انجام مأموریت تصویربرداری ساخته شده بود، به فضا پرتاب شد، البته پرتابی که نتیجه آن عدم قرارگیری ماهواره در مدار مربوطه بود و می توان گفت عملا پروژه‌ی پرتاب ماهواره پیام با شکست مواجه شد.

پرتاب ماهواره و موشک یکی از پرچالش‌ترین و پرمخاطره‌ترین اقدامات بشر است. در همین حال، فناوری‌ فضایی از فناوری‌های راهبردی محسوب می‌شود و این فناوری آنچنان پیشرفته است که برای یک بار موفقیت در آن، باید چندین بار شکست را نیز تجربه کرد؛ لذا امید می‌رود این بار پرتاب ماهواره‌ی ظفر با موفقیت روبرو شود.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2020-01-19 01:21

افزودن دیدگاه جدید