کد مطلب: 

240416

تشکیل پژوهشکده‌ی سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی در پژوهشگاه ICT، یک نوآوری در تحقیقات بخشی است

رئیس پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی فاوا پژوهشگاه ICT، در اظهاراتی، ضمن اشاره به اقدامات و فعالیت های پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی فاوا، تشکیل این پژوهشکده را یک نوآوری در تحقیقات بخشی عنوان کرد.
تشکیل پژوهشکده‌ی سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی در پژوهشگاه ICT، یک نوآوری در تحقیقات بخشی است

به گزارش سیتنا، دکتر علیرضا یاری در ابتدای اظهارات خود به چرایی شکل گیری پژوهشکده ای با عنوان پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی فاوا، اظهار کرد: در راستای تحقق بخشیدن به اهداف برنامه پنج ساله چهارم توسعه و تغییر نام وزارت متبوع از وزارت پست و تلگراف و تلفن به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، از سال ۷۹  به دلیل ایجاد پیچیدگی های به وجود آمده در فناوری اطلاعات و احساس نیاز به تفکرات راهبردی در این حوزه، در سال ۱۳۸۱ پژوهشکده مدیریت راهبردی فاوا شکل گرفت.

وی ادامه داد: تعریف ماموریت های جدید، طراحی ساختار پژوهشگاه و پژوهشکده ها، نظام مدیریت تحقیق، تشکیل شوراهای سیاستگذاری و کمیسیون های مربوطه موجب شد تا حلقه هدفمند بودن پژوهش تکمیل گردد.

یاری خاطرنشان کرد: پژوهش های راهبردی به عنوان جهت دهنده تحقیقات از سویی و پشتیبانی از سیاست گذاری و برنامه های علمی از سوی دیگر در سند توسعه فاوا و همچنین برنامه راهبردی پژوهشگاه، بسیار پررنگ می نماید، لذا می توان اظهار کرد که تشکیل پژوهشکده راهبردی یک نوآوری در تحقیقات بخشی محسوب می شود.

ماموریت هایی برای یک جایگاه واقعی در تحقیقات راهبردی

رئیس پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی فاوا پژوهشگاه ICT، گفت: بطور کلی ماموریت پژوهشکده مدیریت راهبردی، نیل به جایگاه واقعی تحقیقات راهبردی در تامین نیازهای تصمیم سازی، سیاست پژوهی، مدیریت و نظارت در بخش و ایفای نقش مشاور مادر برای عملکرد دانایی محور در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان های تابعه بوده است.

وی افزود: در آن زمان مهمترین مشتریان این پژوهشکده، وزارت ارتباطات و شرکت های تابعه آن بودند و اجرای پروژه و اخذ هرگونه مشاوره در زمینه های اقتصادی، مباحث سرمایه گذاری، اشتغال، مدل های کسب و کار، تدوین پیش نویس قوانین و مقررات در حوره فاوا در این پژوهشکده انجام می شد.

یاری گفت: از سوی دیگر برای اپراتورهایی که بعضا دولتی نبودند، نیاز به اعطای مجوزهایی بود تا به ایجاد فضای رقابتی آنها کمک شود؛ ناگفته نماند که این قبیل مشاوره ها و سیاست گذاری ها منجر به ایجاد رقابت بین اپراتورهای فعال فعلی کشورمان و در نهایت ارتقای کیفیت خدمات آنها و کاهش قیمت ها شد.

تدوین قوانینی به منظور تنظیم بازار

رئیس پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی فاوا پژوهشگاه ICT، تاکید کرد: همچنین سیاست گذاری های این پژوهشکده با توسعه پهنای باند اپراتورها، به افزایش کاربران منتهی و آمار بالای آن، سبب احساس نیاز به تدوین قوانین و مقرراتی شد که باید در طیف وسیع تر و به شکل منعطف تری عمل کند؛ از همین رو پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی فاوا، قوانین و مقرراتی را به منظور تنظیم بازاری که بخش دولتی، خصوصی و مردم در آن مصرف کننده هستند، تدوین کرد.

وی از فرایند بررسی و نهایی شدن این قوانین اینگونه اظهار می کند که پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی فاوا، قوانین و مقررات را تدوین کرده و به کمیسیون تنظیم مقررات به ریاست وزیر محترم ارتباطات پیشنهاد می دهد و در نهایت با بررسی آنها تصویب و به قانون تبدیل می شود.

طبق اظهارات یاری، این پژوهشکده در ادوار مختلف تحت عناوین مختلفی  فعالیت ها و پژوهش های ارزشمندی انجام داده است و نهایتاً از سال ۱۳۹۲ به «پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی» تغییر نام یافت و در حال حاضر با چهار گروه پژوهشی،  فعالیت می کند.

وی افزود: گروه کسب و کار و کار آفرینی فاوا، گروه حقوق و مقررات فاوا، گروه سیاست گذاری و آینده پژوهی و گروه فرهنگ در فضای مجازی، گروه های پژوهشی این پژوهشکده هستند.

محورهای پژوهشی پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی

یاری همچنین در خصوص محورهای پژوهشی این پژوهشکده تشریح کرد: آینده‌ پژوهی و رصد تحولات فناوری در ایران و جهان، سیاست گذاری و تدوین راهبردهای بخش فاوا، تدوین حقوق بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات، تدوین مقررات بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات، توسعه مدل‌های کسب و کار فاوا در کشور، توسعه کارآفرینی فاوا مبتنی بر ایجاد اشتغال دانش بنیان، راه اندازی طرح پارک تخصصی ICT، طرح­ ریزی و توسعه زیرساخت­ ها و ساختارهای فنی مطالعه فرهنگ در فضای مجازی و مفهوم ­شناسی و تحلیل کاربردی مسأله فرهنگ در ابعاد مختلف فضای مجازی از محورهای اصلی پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2020-01-14 10:03

افزودن دیدگاه جدید