کد مطلب: 

240162

از ارائه خدمات مشاوره و طراحی تا بومی سازی محصول در پژوهشکده فناوری اطلاعات پژوهشگاه ICT

رئیس پژوهشکده فناوری اطلاعات پژوهشگاه ICT، در تشریح پژوهشکده متبوعش پیرامون ارائه خدمات چندجانبه در حوزه فناوری اطلاعات، از خدمات مشاوره و طراحی تا بومی سازی محصول را یادآور شد.
از ارائه خدمات مشاوره و طراحی تا بومی سازی محصول در پژوهشکده فناوری اطلاعات پژوهشگاه ICT

به گزارش سیتنا، دکتر محمدشهرام معین در خصوص معرفی پژوهشکده فناوری اطلاعات اظهار کرد: این پژوهشکده به عنوان یکی از پژوهشکده های پژوهشگاه ICT به صورت تخصصی به حوزه های مربوط به فناوری اطلاعات می پردازد.

وی با اشاره به ماموریت های پژوهشکده فناوری اطلاعات، گفت: رصد فناوری های نوین در حوزه فناوری اطلاعات و تعیین نحوه استفاده از این فناوری ها با ارائه برنامه های عملیاتی، نقشه های راه و انجام مطالعات تطبیقی در این زمینه و استفاده از نتایج آن در مجموعه های فعال در کشور به خصوص وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، از ماموریت های این پژوهشکده به شمار می رود.

معین افزود: بر این اساس به محض ورود فناوری هایی مانند کلان داده ها، اینترنت اشیا، رایانش ابری، فناوری کوانتومی، زنجیره بلوکی و هوش مصنوعی، پژوهشکده فناوری اطلاعات به عنوان یکی از بخش های پژوهشگاه که پیشران تحقیق و پژوهش در حوزه ICT یکی از رویکردهای خود را به آن فناوری اختصاص داد.

وی ادامه داد: با اختصاص بخشی از فعالیت های پژوهشکده فناوری اطلاعات، به دنبال آن بودیم تا به پاسخ سوالات و نیازهای آتی مانند اینکه چگونه در سایر نقاط دنیا با این فناوری ها برخورد شده و چگونه از منافع آن استفاده شود و یا با در نظر گرفتن وضعیت موجود در کشورمان به خصوص وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، چه اقداماتی در آینده باید انجام شود را مشخص کنیم تا به کیفیت بالای ارائه خدمات کاربردی به مردم، دولت و سازمان های دولتی رسیده و بتوانیم از این فناوری ها، استفاده بهینه کنیم.

شناخت و تعریف استراتژیک برای یک فناوری در حال بلوغ

رئیس پژوهشکده فناوری اطلاعات پژوهشگاه ICT در ادامه به یکی دیگر از خدمات پژوهشکده IT اشاره و اظهار کرد: یکی دیگر از این خدمات، بومی سازی محصولات حوزه فناوری اطلاعات است که به محض رسیدن به بلوغ از یک فناوری و شناخت کافی نسبت به آن، روی اجرایی شدن و پیاده سازی آن کار می شود.

معین گفت: پژوهشکده فناوری اطلاعات در این خصوص پیرامون فناوری هایی که از دیدگاه استراتژیک یا از دیدگاه این حوزه، نیاز بازار بود و وجود آنها یک ضرورت عنوان شده، پروژه های عملیاتی اجرا کرد که نمونه آن را در حوزه های خط و زبان فارسی جویشگر بومی و رایانش ابری شاهد هستیم.

به گفته معین، در کنار ارائه این محصولات، اکنون در حوزه های هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و کلان داده، اقداماتی با هدف بومی سازی این فناوری ها نیز در دست انجام است.

وی تصریح کرد: نکته قابل اشاره این است که ما مدیریت پژوهشی این موضوعات را انجام می دهیم و همواره تمایل داریم این کار با همکاری و تعامل با دانشگاه ها، بخش خصوصی و مراکز دانش بنیان انجام شود. لذا از توان داخلی کشور برای این مقصود استفاده می‌کنیم.

ارائه خدمات مشاوره به وزارت ارتباطات و  فناوری اطلاعات

ارائه مشاوره به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و انجام پروژه های آموزشی و پژوهشی لازم در حوزه های مورد نیاز وزارت ارتباطات، یکی دیگر از خدماتی است که به گفته معین از سوی پژوهشکده فناوری اطلاعات، صورت می گیرد.

معین در خصوص این بخش از خدمات گفت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با مراجعه به این پژوهشکده برای شناسایی نیازهایی در همین خصوص مانند شبکه ملی اطلاعات یا دولت الکترونیک، مراکز داده، اینترنت اشیا، هوش مصنوعی و خدمات الکترونیکی، از قابلیت هدایتگری یا نظارت بر پروژه ها توسط این پژوهشکده استفاده می کند.

وی، نشر دانش را یکی دیگر از خدمات قابل ارائه توسط پژوهشکده متبوعش عنوان و اظهار کرد: این پژوهشکده، خدمات و دستاوردهای پژوهشی و اجرایی خود را با ارائه سمینارها و کارگاه های آموزشی، چاپ مقالات و ارائه برخی کتب در دسترس قرار می دهد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2020-01-07 14:14

افزودن دیدگاه جدید