کد مطلب: 

240144

با تلاش جوانان فناور؛ 8400 محصول دانش‌بنیان شناسایی شد

با وجود فشار تحریمی و به‌دور از نورافکن رسانه‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان موفق شدند در یک بازه زمانی 6ساله بیش از 8400 محصول دانش‌بنیان تولید کنند. در سال جاری این شاخص صعودی با سرعت بیشتری به مسیر خود ادامه می‌دهد و بنا بر اعلام مرکز شرکت‌های دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری سرعت آن در حال افزایش است.
با تلاش جوانان فناور؛ 8400 محصول دانش‌بنیان شناسایی شد

به گزارش سیتنا، در حالی که در سال 1392 حدود 55 درخواست شرکت دانش بنیان ثبت شده بود، در حال حاضر  تعداد آنها به حدود 4700 شرکت رسیده است.

بنا بر اعلام مرکز شرکت‌های دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در یک بازه زمانی 6 ساله و تا بهار 1398 بیش از 8400 محصول دانش بنیان  شناسایی شد. حوزه «ماشین آلات و ابزار پیشرفته» با تولید بیش از 2100 محصول دانش بنیان، بخشی بود که بیشترین آمار  تولید محصول دانش بنیان را  به خود اختصاص داد. پس از آن، رتبه دوم تولید محصولات دانش بنیان به حوزه «فناوری اطلاعات و ارتباطات و نرم افزارهای رایانه ای » رسید که  با تولید بیش از 1700 محصول در جایگاه دوم قرار گرفت.

«سخت افزارهای برق و الکترونیک،لیزر و فوتونیک» سومین حوزه  در تولید محصولات دانش بنیان بود که تولید بیش از 1600 محصول دانش بنیان را به نام خود ثبت کرد.

از 4200 شرکت دانش بنیان مورد بررسی قرار گرفته ( تعداد شرکت‌های دانش بنیان بیش از این است) دو حوزه « ماشین آلات و ابزار پیشرفته» و «فناوری اطلاعات و ارتباطات و نرم افزارهای رایانه‌ای » هر کدام با بیش از 900 شرکت دانش بنیان، بیشترین فراوانی شرکت‌های دانش بنیان را به خود اختصاص داده‌اند.

شرکت‌های دانش بنیان  در ایران در حوزه‌های مختلفی فعال هستند. «خدمات تجاری سازی»، «داروهای پیشرفته»، «فناوری زیستی»، «مواد پیشرفته و محصولات مبتنی بر فناوری شیمیایی»، «وسایل، ملزومات و تجهیزات پزشکی» از جمله دیگر حوزه‌های است که «دانش بنیان‌های ایرانی»  بر روی آن متمرکز شده‌اند.

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نزدیک به 80 نوع خدمات و سرویس به شرکت‌های دانش بنیان عرضه می‌کند. توسعه موازی زیست بوم شرکت‌های دانش بنیان در عرصه‌ها و حوزه‌های مختلف، هدفی است که این معاونت در تلاش است تا آن را به پیش ببرد.  هر چند چنین هدف گذاری سترگی به تلاش فرابخشی دستگاه‌های مختلف نیاز دارد. اما نمی‌توان منتظر دیگران ماند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2020-01-07 00:19

افزودن دیدگاه جدید