کد مطلب: 

239836
معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی:

از تاسیس صندوق پژوهش و فناوری در صنعت مخابرات استقبال می‌کنیم/ شرکت‌های غیردانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها می‌توانند تا 40 میلیارد تومان از صندوق پژوهش و فناوری تسهیلات دریافت کنند/ به منابع مالی بخش خصوصی برای حمایت از فناوری‌ها در اکوسیستم نوآوری نیاز داریم

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی از تاسیس صندوق پژوهش و فناوری صنعت مخابرات استقبال کرد و گفت: اگر این صندوق راه‌اندازی شود صندوق نوآوری و شکوفایی با آن همکاری خواهد کرد.
از تاسیس صندوق پژوهش و فناوری در صنعت مخابرات استقبال می‌کنیم/شرکت‌های عیردانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها می‌توانند تا 40 میلیارد تومان از صندوق پژوهش و فناوری تسهیلات دریافت کنند/ به منابع مالی بخش خصوصی برای حمایت از فناوری‌ها در اکوسیستم نوآوری نیاز داریم

به گزارش خبرنگار سیتنا، دکتر سیاوش ملکی‌فر در سمینار معرفی خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی به اعضای سندیکا و اتحادیه صنعت مخابرات ایران، با بیان اینکه صندوق نوآوری و شکوفایی برای همکاری با صندوق‌های جدید پژوهش و فناوری آمادگی دارد، گفت: اگر صندوق پژوهش و فناوری جدید در حوزه صنعت مخابرات راه‌اندازی شود صندوق نوآوری و شکوفایی همکاری خواهد کرد. صحبت‌های ابتدایی نیز با اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات و سندیکای مخابرات انجام شده است زیرا ما به منابع مالی بخش خصوصی برای حمایت از فناوری‌ها در اکوسیستم نوآوری نیاز داریم.

وی به شیوه‌های تامین مالی در اکوسیستم نوآوری کشور اشاره کرد و گفت: سه گونه شیوه تامین مالی در این اکوسیستم وجود دارد که شامل تسهیلات یا وام است که از طرف نهادهای حمایتی، وام کم بهره‌تر از نرخ مصوب 18 درصد کمتر وجود دارد. شیوه بعدی توانمندسازی یا حمایت بلاعوض است که فناوران به این حمایت نیاز دارند و در نهایت شیوه دیگر تامین منابع مالی، سرمایه‌گذاری یا VC است که شرکت‌های سرمایه‌گذار از نوع حقوقی و مدنی با فناور شریک می‌شوند و به ازای جذب منابع مالی، بخشی از سهم شرکت یا درآمد حاصل از فروش محصول را با سرمایه‌گذار شریک می‌شوند. سرمایه‌گذار نیز در مواردی که توجیه اقتصادی وجود داشته باشد مشارکت خواهد کرد.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه این صندوق از ابتدای تولید نمونه صنعتی با تسهیلات نمونه‌سازی با شرکت‌های دانش بنیان همراه خواهد شد، گفت: در ابتدای ایجاد این نهاد، قید کمک به شرکت‌های دانش بنیان لحاظ شد و امروز شرکتی دانش بنیان محسوب می‌شود که یک نمونه محصول‌ های‌تک آزمایشگاهی مبتنی بر تحقیق و توسعه ساخته باشد.

ملکی‌فر به افزایش تعداد شرکت‌های دانش بنیان طی سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: هر شب معاونت علمی‌ و فناوری ریاست جمهوری لیست بروزرسانی شده شرکت‌های دانش بنیان را در اختیار ما قرار می‌دهد که امروز تعداد آنها به 4727 شرکت رسیده است که بیشترین فراوانی به شرکت‌های حوزه الکترونیک و بعد از آن به حوزه سلامت اختصاص دارد.

وی ادامه داد: صندوق نوآوری و شکوفایی قید دانش بنیان دارد و تنها شرکت‌هایی که نمونه آزمایشگاهی یا محصول تولیدی دانش بنیان مبتنی بر دانش و فناوری‌های پیشرفته داشته باشند و طراحی و ساخت آن در داخل بوده و یا بومی‌سازی شده باشد می‌توانند از خدمات ما استفاده کنند.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی راهکار بهره‌گیری شرکت‌های غیر دانش بنیان از خدمات و تسهیلات صندوق نوآوری را استفاده آنها از خدمات صندوق‌های پژوهش و فناوری عنوان کرد و گفت: شرکت‌هایی که دانش بنیان نیستند می‌توانند از خدمات صندوق پژوهش و فناوری یعنی ارائه تسهیلات، ضمانت‌نامه و سرمایه‌گذاری خطرپذیر استفاده کنند. بر همین اساس از اسفندماه سال گذشته مبلغ ۴۰۰ میلیارد تومان از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی به صندوق‌های پژوهش و فناوری اختصاص داده شد تا به شرکت‌هایی که قید دانش بنیان ندارند، کمک کنند. بنابراین شرکت‌هایی که دانش بنیان نیستند مانند استارت‌آپ‌ها بسته به سایز و ابعاد طرح خود می‌توانند بین 1 تا 40 میلیارد تومان از صندوق پژوهش و فناوری تسهیلات دریافت کنند.

ملکی‌فر در پایان درباره تعداد صندوق‌های پژوهش و فناوری در کشور نیز خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۳۸ صندوق پژوهش و فناوری به صورت استانی برای ارائه خدمات به جغرافیای خاص و صندوق‌های موضوعی مانند صندوق نانو، برق و انرژی، تجهیزات پزشکی و پرشین دارو وجود دارد. صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری دبیر کارگروه نظارت بر صندوق‌های پژوهش و فناوری است و در این زمینه نقش رگولاتوری را بر عهده دارد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2020-01-01 15:28

افزودن دیدگاه جدید