کد مطلب: 

239778
حمایت دولت از پروژه‌ی زیست بوم تلفن هوشمند تولید داخل؛

فیلم/ آذری جهرمی: 200 میلیارد تومان برای فروش اقساطی گوشی در اختیار همراه اول و ایرانسل قرار می‌گیرد/ به جای افزایش تعرفه‌ واردات گوشی، تعرفه‌ واردات قطعات گوشی کاهش می‌یابد/ گوشی‌های هوشمند تولید داخل با قیمت 2.5 میلیون تومان طی دو سال آتی عرضه می‌شوند

برنامه‌ی حمایتی دولت برای ارتقاء سهم بازار گوشی همراه هوشمند تولید داخل با امضاء دو تفاهم‌نامه یکی بین پست بانک و اپراتورهای همراه اول و ایرانسل و دیگری بین وزارت ارتباطات و وزارت صمت اچرای می‌شود.
آذری جهرمی: 200 میلیارد تومان برای فروش اقساطی گوشی در اختیار همراه اول و ایرانسل قرار می‌گیرد/ به جای افزایش تعرفه‌ی واردات گوشی، تعرفه‌ی واردات قطعات گوشی کاهش می‌یابد/ گوشی هوشمند تولید داخل با قیمت 2.5 میلیون تومان طی دو سال آتی وارد بازار می‌شوند

به گزارش خبرنگار سیتنا، دکتر سیدستار هاشمى، معاون نوآوری و فناوری وزارت ارتباطات در مراسم ارایه‌ی برنامه‌ی حمایتى دولت در خصوص ارتقاء سهم بازار براى گوشى همراه هوشمند تولید داخل، گفت: این وظیفه به وزارت ارتباطات محول شده است و بسته‌ی حمایتى دولت از پروژه‌ی زیست بوم تلفن همراه با حضور اپراتورهاى همراه اول و ایرانسل و پست بانک آماده شده است.

وی ادامه داد: در این معمارى طراحى صورت گرفته مورد توجه همه‌ی ذی‌نفعان است و همین طور کمک شایانى به توسعه‌ی بازار و تحریک تقاضا خواهد کرد.

در ادامه، مهندس آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: در شرایط فعلی که قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده و تعداد زیادی از مردم از گوشی‌های شکسته و یا دست دوم که بعضا امنیت اطلاعات گوشی را به مخاطره می اندازد، استفاده می کنند، تولید داخل می‌تواند این موضوع را مرتفع کند.

وی ادامه داد: نیاز مردم به گوشی های هوشمند، ایجاد اشتغال و توسعه‌ی تولید داخل تبدیل به تفاهم نامه‌ای شد که به مفهوم ساده دولت برای تحریک تقاضا و خرید مردم این موضوع را اجرایی کرد تا تولید گوشی‌های هوشمند ساخت داخل هم بتواند نیاز مردم را برطرف کند و هم به صنعت کمک خواهد کرد که از تحول دیجیتال عقب نیفتیم.

آذری جهرمی خاطرنشان کرد: به همین منظور صندوقی را آماده کردیم که 100 میلیارد تومان از پست بانک و 100 میلیارد تومان از بانک مرکزی و در مجموع 200 میلیارد تومان در اختیار پست بانک قرار می‌گیرد و این منبع در اختیار اپراتورها قرار داده می‌شود تا اپراتورها بتوانند این مبلغ را به صورت اقساطی در اختیار مشتریان گوشی داخل قرار دهند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد: در همین حال تفاهم‌نامه‌ای با وزارت صمت امضاء می‌شود تا به جای افزایش تعرفه‌ی واردات گوشی، تعرفه واردات قطعات گوشی کاهش یابد که این اقدام به نفع تولیدکنندگان است؛ به عبارتی نرخ عوارض واردات گوشی 5 درصد و نرخ عوارض واردات قطعات گوشی 15 درصد است که نرخ عوارض واردات قطعات گوشی همراه کاهش می‌یابد و به همین وسیله هزینه های تولید گوشی تلفن همراه نیز در ایران کاهش می یابد.

آذری جهرمی تاکید کرد: چهار تولید کننده‌ی داخلی برای تولید گوشی هوشمند اعلام آمادگی کردند که ظرفیت هاى موجود در پارک علم و فناورى سجاد، منطقه‌ی ویژه پیام و پژوهشگاه ICT هم اختیار تولیدکنندگان قرار می‌گیرد.

به گفته وی بنا بر ارزیابی های صورت گرفته، نتیجه مورد انتظار این است که در مدت دو سال موفق به تولید دو میلیون گوشی در هر سال شویم.

وی درباره قیمت متوسط این گوشی ها گفت: قیمت گوشی حدود دو میلیون و پانصد هزار تومان است، به این مفهوم که تولید گوشی می تواند برای تولید کننده 5 هزار میلیارد تومان بازار ایجاد کند، در این راستا وظیفه دولت ایجاد سکو است به همین دلیل پس از امضای تفاهم نامه ها فراخوانی داده می شود برای این که اگر مجموعه ای توان تولید داشت بتواند به این پروژه بپیوندد.

آذری جهرمی افزود: اکنون چهار تولید کننده گوشی همراه وطنی در حال فعالیت هستند که هر کدام در یک مرحله خاص از تولید قرار دارند. البته یک شرکت محصول خود را درحوزه گوشی های هوشمند ارائه کرده است و امیدواریم با ایجاد این زیست بوم سه شرکت دیگر نیز نخستین محصولات خود را در دهه فجر سال جاری رونمایی کنند.

وی تاکید کرد: استانداردهایی که ما در این خصوص در نظر گرفته ایم بسیار سخت گیرانه است؛ چرا که نمی توان گوشی تولید کرد و دست مردم داد اما از آن پشتیبانی نکرد.

در پایان این برنامه و با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، تفاهم نامه چهارجانبه حمایت از تولید و توسعه زیست بوم تلفن هوشمند تولید داخل بین وزارت ارتباطات، پست بانک ایران و شرکت ارتباطات سیار و ایرانسل امضا شد.

این تفاهم نامه به امضای سیدستار هاشمی - معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، بهزاد شیری - مدیرعامل پست بانک ایران، مهدی اخوان - مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار و بیژن عباسی آرند - مدیرعامل شرکت ایرانسل رسید تا براساس آن همکاری های لازم برای حمایت از شتابدهی و توسعه سهم بازار و زیست بوم تلفن همراه هوشمند تولید داخل انجام پذیرد.

اپراتورهای همراه اول و ایرانسل در راستای اهداف این تفاهم نامه و برنامه های شورای راهبری که ریاست آن بر عهده معاونت فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است، متعهد شده اند اقداماتی نظیر «پیش خرید تلفن همراه هوشمند به تعداد مورد تأیید شورای راهبری از تولیدکننده های مورد تأیید معاونت فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات»، «راه اندازی سامانه فروش به صورتیکه تعاملات بین بانک و اپراتور از این بستر انجام پذیرفته و فعالیت ها و درخواست ها قابل پیگیری باشند»، «همکاری با تولیدکنندگان به منظور تشکیل کمپین و برنامه پیش فروش» و «ارائه بسته های افزایشی به صورت باندل شده با گوشی این طرح و تحویل محصول نهایی به مشتری پس از انجام فرآیندهای بانکی» انجام دهند.

پست بانک ایران نیز به عنوان بانک عامل نیز متعهد شد که اقدامات لازم برای دریافت خط اعتباری از بانک مرکزی و تخصیص اعتبار به اپراتورها انجام داده و ضمن ارائه خدمات لازم به اپراتورهای تلفن همراه، سامانه اعتبارسنجی را نیز ایجاد و در انجام فرآیندهای اجرایی همکاری کند.

انتهای پیام

خبرنگار: زهرا طاهری
عکاس و فیلمبردار: حسین شهلایی

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2019-12-31 15:27

افزودن دیدگاه جدید