کد مطلب: 

239772

جایگزینی ۳۰ درصدی نیروی انسانی با عوامل هوش مصنوعی تا سال ۲۰۳۰

معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: تا سال ۲۰۳۰ عوامل هوشمند می‌توانند جایگزین ۳۰ درصد نیروی انسانی فعلی جهان شوند.
جایگزینی ۳۰ درصدی نیروی انسانی با عوامل هوش مصنوعی تا ۲۰۳۰

به گزارش خبرنگار سیتنا، دکتر سیدستار هاشمی در مراسم افتتاح دهمین کنفرانس فناوری اطلاعات و دانش (IKT2019) پیرامون موضوع هوش مصنوعی، گفت: هوش مصنوعی در راستای اهدافی است که در این کنفرانس مدنظر قرار داده شده است. حجم داده در دنیا به دلایل مختلف به صورت شگفت انگیزی در حال رشد است و این در کنار پلتفرم‌ها و بسترهای پردازش داده می‌تواند به عنوان مزیت رقابتی شرکت‌های دنیا و کشورها قرار گیرد.

وی ادامه داد: اهمیت داده و محاسبات به گونه‌ای است که بسیاری از اندیشمندان در دنیای امروز انقلاب صنعتی چهارم را معادل عصر معادلات می‌دانند، اما اگر بخواهیم به صورت مصداقی به اتفاقات این عرصه نگاه کنیم به آمار شگفت‌انگیز رشد داده می‌رسیم.

معاون وزیر ارتباطات توضیح داد: در هر دقیقه شاهد ارسال ۱۸۸میلیون ایمیل، دانلود ۳۹ هزار برنامه کاربردی، انتشار ۵۵ هزار پست اینستاگرام هستیم و بر اساس اعلام منابع معتبر در سال ۲۰۲۰ متوسط تولید داده هر کاربر در ثانیه ۱.۷ مگابایت خواهد بود که این اعداد شگفت‌آور است که اگر این آمار را در کنار بسترهای پردازشی قرار دهیم، به نتایج جالبی می‌رسیم.

هاشمی گفت: سال‌ها قبل زمانی که از پردازنده‌های اینتل صحبت می‌کردیم، در کنارش ابزاری برای پردازش اعداد اعشاری داشتیم که کار را پیش می‌برد، اما آن زمان در رابطه با یک کامپیوتر صحبت می‌کردیم، امروز در بسیاری از گوشی‌ها یک پردازشگر ویژه هوش مصنوعی وجود دارد که به شکل جنرال در تمام گوشی‌ها تعبیه شده است.

وی اشاره کرد: شرکت اپل در گوشی‌های آیفون در کنار پردازنده‌های اصلی از مدل‌های پردازنده هوش مصنوعی با نام «nup» استفاده می‌کند که این نشان می‌دهد در دنیا موج جدیدی در حال شکل‌گیری است که با کسی شوخی ندارد و باید حواسمان به آن کاملا جمع باشد.  

وی در خصوص اتفاقاتی که به واسطه هوش مصنوعی در دنیا به وقوع پیوسته است، گفت: مدیریت حمل و نقل هوشمند، مدیریت ترافیک، کمک به درمان‌های خصوصی مسئله ای مانند پیش بینی نارسایی کبد و درمان شخصی سازی شده، یادگیری ماشین، خودروهای خودران، دستاورهای هوشمند و سنجش از راه دور نشان می‌دهد که هوش مصنوعی تا چه اندازه در زندگی بشر نفوذ پیدا کرده است.  

وی ادامه داد: مطالعاتی که به تازگی توسط موسسه مک کینزی انجام شده، نشان می‌دهد تا سال ۲۰۳۰ عوامل هوشمند می‌توانند جایگزین ۳۰ درصد نیروی انسانی فعلی جهان شوند. مشاغل فنی مرتبط با داده و تحلیل آن، مشاغل حوزه محاسبات ابری و هوش مصنوعی در اکثر صنایع در همه مناطق مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

وی افزود: در مطالعه دیگری تاثیرات هوش مصنوعی در اقتصاد تا سال ۲۰۳۰ مورد بررسی قرار گرفته که نشان می‌دهد ۱۵.۷ تریلیون دلار میزان تولید ناخالص داخلی جهانی از حوزه هوش مصنوعی تامین می‌شود که از این میزان ۱۰.۴ درصد سهم کشورها توسعه یافته و ۲ درصد سهم خاورمیانه است.

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به این آمار تاکید کرد، ایران در جایگاه مناسبی برای کسب سهم بازار در این حوزه قرار ندارد. چالش‌هایی که کشور ما در زمینه هوش مصنوعی دارد، آشنایی ناکافی و عدم درک مناسب از اهمیت موضوع، عدم توجه به فرهنگ داده باز و اصلاح یا تدوین قوانین متناسب و سازگار با این حوزه، کپی رایت محصولات نوآورانه و مهمتر از این‌ها کمبود نیروی انسانی فنی خبره این حوزه، کمبود آزمایشگاه ها و پلتفرم های پردازشی مختص این حوزه است.

هاشمی خاطرنشان کرد: کمبود نیروی فنی خبره به دلیل مهاجرت نخبگان این حوزه به کشورهای دیگر است، کشورهایی که برای حضور این نخبگان جذابیت‌های زیادی ایجاد می‌کنند. این یک چالش جهانی است که ما نیز باید به آن توجه کرده و با آماده سازی بسترهای مناسب این کار از مهاجرت جلوگیری کنیم.

انتهای پیام

خبرنگار: زهرا طاهری
عکاس: حسین شهلایی

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2019-12-31 13:39

افزودن دیدگاه جدید