کد مطلب: 

239636

وزارت ارتباطات نخستین دستگاه اجرا کننده طرح کاهش و مدیریت پسماند (کاپ)

تفاهم‌نامه طرح کاهش پسماند (کاپ) میان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان مدیریت پسماند شهر تهران و شهرداری منطقه 7 ​به امضا رسید.
وزارت ارتباطات نخستین دستگاه اجرا کننده طرح کاهش و مدیریت پسماند (کاپ)

به گزارش سیتنا، با حضور فرهاد معارفی، معاون توسعه مدیریت، هماهنگی و امور پشتیبانی وزارت ارتباطات، سمیه حاجوی، شهردار منطقه ۷ و صدرالدین علیپور، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران، مراسم امضای تفاهم‌نامه طرح کاهش پسماند (کاپ) به امضا رسید تا به‌ این‌ ترتیب وزارت ارتباطات نخستین دستگاه دولتی باشد که به طرح کاهش و مدیریت پسماند بپیوندد.

نیازمند نجات محیط‌زیست هستیم

در این جلسه معارفی، رئیس نظام مدیریت نظام سبز وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بابیان اینکه بسیار خوشحالیم که به طرح کاهش و مدیریت پسماند پیوسته‌ایم و امیدواریم سایر دستگاه‌ها به تأسی از وزارت ارتباطات به این طرح بپیوندند گفت: وضعیت محیط‌زیست در جهان و به‌طور مشخص در کشور ما به مرحله‌ای رسیده است که نیازمند نجات محیط‌زیست هستیم تا حفاظت.

او افزود: بلایی سر محیط‌زیست آورده‌ایم که باید همگی همفکری کنیم تا راهی برای نجات آن پیدا کنیم که امیدواریم با امضای این تفاهم‌نامه و همکاری که از امروز شکل می‌گیرد گامی ولو کوچک در حفاظت از محیط‌زیست برداریم.

معارفی بابیان اینکه وزارت ارتباطات نزدیک به ۲۰ هکتار مساحت دارد که بخش وسیعی از آن به فضای سبز اختصاص پیداکرده است گفت: حدود ۳ هزار و ۲۰۰ نفر در این مجموعه زندگی می‌کنند که همگی آن‌ها به حامیان خوبی برای محیط‌زیست تبدیل‌شده‌اند.

معاون توسعه مدیریت، هماهنگی و امور پشتیبانی وزارت ارتباطات با تأکید بر اینکه برای از بین بردن آلودگی باید منشأ آلودگی از بین برود گفت: در همین راستا برای کاهش تولید زباله باید به سمتی حرکت کنیم که تولید زباله را کاهش دهیم و این اتفاق با کاهش و مدیریت مصرف محقق خواهد شد.

معارفی در ادامه به تعدادی از برنامه‌ها و اقدامات وزارت ارتباطات برای مدیریت پسماند و تفکیک زباله اشاره کرد گفت: ما هم‌اکنون در وزارت خانه امکان کمپوست زباله‌های تر را فراهم کرده‌ایم که امیدواریم با مشارکت شهرداری محلی برای کمپوست زباله‌های تر خارج از مجموعه وزارت ارتباطات تخصیص پیدا کند.

او بابیان اینکه در وزارت ارتباطات برگ درختان را تبدیل به کود می‌کند و در فضای سبز استفاده می‌کند، گفت: در هر طرحی که کسی مشارکت کند، اگر در موفقیت آن سهیم نباشیم، انگیزه لازم برای موفقیت را از دست می‌دهد.

کاهش مصرف در وزارت ارتباطات با آموزش‌های کارگروه نظام مدیریت سبز

در ابتدای این مراسم، شاهین جعفر پور دبیر کارگروه نظام مدیریت سبز وزارت ارتباطات، گزارشی از اقدامات و برنامه‌های این کارگروه در راستای حفظ محیط‌زیست، کاهش و مدیریت پسماند ارائه کرد.

او با تأکید بر اینکه دبیرخانه نظام مدیریت سبز وزارت ارتباطات، سند راهبردی را تهیه‌کرده است که شامل دوازده اقدام مشخص می‌شود گفت: مهم‌ترین و مشخص‌ترین اقدام این سند راهبردی امضای تفاهم‌نامه با دستگاه‌های مربوطه در راستای مدیریت پسماند است که این جلسه در همین راستا برگزار می‌شود.

جعفر پور بابیان اینکه به جد معتقدیم که اگر قرار است تحولی شکل بگیرد این تحول با آموزش و اقدام هماهنگی محقق خواهد شد گفت: در همین راستا در نقطه آغازین سند راهبردی نظام مدیریت سبز وزارت ارتباطات آموزش موردتوجه و تأکید قرارگرفته است که بر همین اساس تاکنون دوره‌های آموزشی متعددی برای کارکنان وزارتخانه برگزارشده است.

دبیر کارگروه نظام مدیریت سبز وزارت ارتباطات افزود: نتیجه این آموزش‌ها را امروز می‌توان با مشارکت همگانی کارکنان وزارت ارتباطات در کاهش پسماند و کاهش مصرف انرژی و منابع ازجمله با کاهش مصرف برق، آب و کاغذ مشاهده کرد.

مخازن زباله با معابر تهران خداحافظی می‌کنند

سپس در ادامه این جلسه معافی مدیر پسماند شهرداری منطقه ۷ تهران بابیان اینکه یکی از معضلاتی که همواره در تهران از ابتدا با آن مواجه بوده‌ایم جمع‌آوری زباله و پسماند بوده است گفت: در سال ۸۸ استقرار مخازن فلزی در سطح معابر صورت گرفت و توسط خودرو‌های دربسته به محل دفن منتقل می‌شدند؛ اما از ابتدای سال جاری طرح جمع‌آوری مخازن از سطح شهر در دستور کار قرار گرفت و طرح کاپ ما را به این سمت برد که از ابتدا کنترل پسماند را کنترل کنیم و به سمتی برویم که تفکیک را از داخل منازل انجام دهیم.

او بابیان اینکه وزارت ارتباطات با همکاری اداره پسماند شهرداری، فضایی را مهیا کرده‌اند که مخازن تفکیکی در یک محل مشخص باشند، اظهار کرد: در این طرح هرکدام از مخازن به پسماند‌های خاص اختصاص پیدا می‌کنند و پسماند‌ تر را هفته‌ای دو بار از وزارت ارتباطات جمع‌آوری می‌کنیم و پسماند خشک هم هفته‌ای ۳ بار جمع‌آوری خواهد شد.

وزارت ارتباطات اولین دستگاه ملحق شده به طرح کاپ

در ادامه صدرالدین علیپور، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران در تشریح طرح مدیریت پسماند (کاپ) گفت: استفاده دوباره از کالای بدون استفاده، کاهش پسماند و بازیافت زباله، سه کار کلیدی و اساسی مدیریت پسماند در جهان است که این طرح جزی از رویکرد نوین در شهرداری است.

در همین راستا طرح مدیریت پسماند کاپ تهیه‌شده است که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اولین دستگاه دولتی است کاهش و مدیریت پسماند به این طرح پیوست که تا به‌واسطه آن شاهد کاهش اثرات و مدیریت منابع و صرفه‌جویی در انرژی داشته باشیم.

در ادامه علیپور به تشریح طرح کاپ پرداخت و تحقق آن را در شش گام آموزش در راستای تغییر الگوی مدیرت پسماند، جمع‌آوری مخازن زباله از سطح شهر و انتقال به داخل ساختمان‌ها و ایجاد مخازن ذخیره‌سازی و تفکیک چندگانه، بهبود جمع‌آوری پسماندهای تفکیک‌پذیر با کمک استارت‌آپ‌ها، تحول در انتقال پسماند پس از جمع‌آوری با ایجاد ۶ ایستگاه جامع MRF برای تفکیک پسماند مدیریت پسامند حجیم و درنهایت بهینه‌سازی مدیریت پسماند در مقصد (آراد کوه) با بهبود فرایند کمپوست، افزایش ظرفیت زباله‌سوزی، تکمیل فرایند استحصال گاز متان و ایجاد شهرک بازیافت؛ دانست.

وزارت ارتباطات در کاهش و مدیریت پسماند

سپس سمیه حاجوی، شهردار منطقه ۷ بابیان اینکه جمع‌آوری زباله یکی از چالش‌های همیشگی ما بوده است گفت: برای جمع‌آوری زباله برنامه‌های زیادی داشته‌ایم که درنهایت به طرح کاپ رسیدیم و معتقدیم که طرحی کامل و جامعه است و می‌تواند بسیاری از اهداف ما را در حفظ محیط‌زیست و محقق کند.

او با تأکید بر اینکه دغدغه‌های همه شهروندان آسمان آبی و زمین پاک است گفت: برای رسیدن به خواسته نیازمند مشارکت همگانی هستیم و در همین راستای باید همه شهروندان در طرح تفکیک زباله از مبدأ را به‌طورجدی موردتوجه قرار دهند.

حاجوی بابیان اینکه منطقه 7 شامل گسترده زیادی از نهادهای نظامی و دولتی است گفت: خوشحالیم که این طرح را ابتدا در شهرداری منطقه 7 و با همراهی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات آغاز می‌کنیم و به‌نوعی امروز وزارت ارتباطات پیشرو در کاهش و مدیریت پسماند در چارچوب طرح کاپ خواهد بود.

امیدواریم پس از وزارت ارتباطات دیگر نهادها و ادارات دولتی و خصوصی و سایر شهروندان به این طرح بپیوندند و به‌زودی شاهد گسترش این طرح در تمام منطقه و کل شهر تهران باشیم و به‌واسطه آن آرزوی تهران، شهری بدون زباله با تفکیک و مدیریت پسماند از محل را محقق کنیم.

در پایان این مراسم تفاهم نامه طرح کاهش پسماند (کاپ) میان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان مدیریت پسماند شهر تهران و شهرداری منطقه 7 به امضا رسید.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2019-12-29 14:01

افزودن دیدگاه جدید