کد مطلب: 

239369
در مراسم تقدیر از برترین‌های پژوهش و فناوری؛

دکتر ستاری: رونق اقتصاد دانش‌بنیان با پول نیست بلکه با شکل‌گیری زیست‌بوم است/ راهی جدید در حوزه‌ی پژوهش باز شده است

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، در مراسم چهارمین دوره تجلیل از برترین‌های پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی، گفت: زمانی که زمینه و زیرساخت ها برای حضور بخش خصوصی فراهم شود نتیجه آن تولید محصولی اثرمند و رقابت پذیر است.
دکتر ستاری: رونق اقتصاد دانش‌بنیان با پول نیست بلکه با شکل‌گیری زیست‌بوم است/ راهی جدید در حوزه‌ی پژوهش باز شده است

به گزارش خبرنگار سیتنا، دکتر سورنا ستاری در این مراسم از ایجاد زیست بوم پژوهش در کشور سخن گفت و بیان کرد: رونق اقتصاد دانش‌بنیان با پول نیست بلکه با شکل گیری زیست بوم است. پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در حوزه هوایی تصور بر قدرتمندی ایران بود اما با آغاز جنگ فهمیدیم که هیچ دانش و فناوری در این حوزه نداریم. زیرا زیست بوم درستی برای آن شکل نگرفته بود.

ستاری ادامه داد: اما در سال‌های اخیر اتفاقات خوبی برای شکل گیری زیست بوم نوآوری و فناوری در کشور افتاده است و مسیر درست را پیدا کردیم تا دیگر اشتباهات گذشته را تکرار نکنیم.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری درباره زیست بوم حوزه پژوهش گفت: تفکرات اشتباهی در حوزه پژوهش وجود داشت که مانع پیشرفت آن شد، این زیست بوم نیاز به تغییر تفکر دارد. حدود صد سال در کشور پژوهشکده وجود دارد اما واکسن وارد می‌شد. پس این موضوع نشان‌دهنده وجود مشکل است. اما در حال حاضر با وجود شتابدهنده‌ها و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ۱۷ قلم واکسن و دارو آن هم ظرف ۲ تا ۳ سال تولید می‌شود آن هم بدون نیاز به پول دولت.

ستاری با اشاره به تحریم ظالمانه ایران در حوزه کک‌های سوزنی افزود: هفته گذشته امریکا ما را برای «کک سوزنی» تحریم کرد. تحریم کک سوزنی در حالی است که ایران در حوزه شیمی تعداد زیادی دانشمند و مقالات علمی دارد و از نظر مقالات این حوزه رتبه پنجم دنیا هستیم. همچنین تعداد پژوهشکده های فعال این حوزه نیز کم نیست. پس توانمندی‌های علمی و فناورانه خوبی در این حوزه وجود دارد و از نظر نیروی انسانی خلاق نیز چیزی کم نداریم. پس قطعا مسیر را اشتباه رفته‌ایم و خودمان مقصر هستیم. باید زیست بوم در این حوزه شکل بگیرد. اما در سال‌های اخیر مسیر جدیدی در حوزه پژوهش باز شده است.

مشکل پژوهش پول نیست

رییس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان در ادامه با ذکر مثالی در حوزه زیست فناوری بیان کرد: خوشبختانه زیست بوم این حوزه به خوبی شکل گرفته است به گونه ای که اگر امروز قصد تولید دارویی را داشته باشیم تا دو سال آینده تولید می‌شود. شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه زیست فناوری سالیانه ۲۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری روی خطوط تولید خود انجام می‌دهند و با وجود این زیست بوم در حوزه داروسازی خروج نیروی انسانی بسیار کاهش یافته است.

ستاری در ادامه با بیان اینکه پژوهشی که محصول نتیجه آن نباشد بی فایده است، افزود: محصول حاصل سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان در پژوهش است و دولت تنها باید برای ایجاد زیرساخت‌های پژوهش و پژوهش پایه سرمایه‌گذاری کند. زمانی که زمینه و زیرساخت ها برای حضور بخش خصوصی فراهم شود نتیجه آن تولید محصولی اثرمند و رقابت پذیر است. اینکه سازمان‌ها را مجبور کردیم 1 یا 2 درصد بودجه خود را صرف پژوهش کنند کاری اشتباه است. زیرا مشکل پژوهش پول نیست. با پول صاحب فناوری و دانش نمی‌شویم. دانش یادگرفتنی است و بدون تلاش به جایی نمی‌رسد.

رییس بنیاد ملی نخبگان به رونق  زیست بوم فناوری و نوآوری در کشور اشاره کرد و گفت: این زیست بوم بازیگران متعددی دارد که سال گذشته ۹۰ هزارمیلیارد تومان برای کشور درآمد کسب کردند و در حال نقش آفرینی در تولید ناخالص کشور هستند. پس زمانی که موضوع  اقتصاد دانش بنیان تاکید می‌شود یعنی همه به نتیجه رسیده‌اند که راه حل رفع مشکلات است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری همچنین بیان کرد: دو محور در پژوهش وجود دارد. پژوهش پایه یا پژوهشی که به بازار می‌رسد. این دو زیست بوم و نوع تفکرات آن متفاوت است. باید دید که می‌خواهیم پژوهش فردی باشد یا کاربردی. در پژوهش کاربردی باید پلتفرم داشته باشیم و در این صورت به نتایج خوبی دست می‌یابیم و موضوعات جدید و خروجی تازه‌ای داریم که می‌توانند اساس راه اندازی یک شتابدهنده باشند.

ستاری درباره همکاری با جهاد دانشگاهی نیز گفت: جهاد دانشگاهی همیشه الگوی مناسبی را برای حوزه پژوهش ارائه کرده است و پروژه‌های خود را تقاضا محور تعریف کرده است. جهاد دانشگاهی می‌تواند محوری برای توسعه پژوهش در کشور باشد. همه ما باید در یک جبهه با اقتصاد نفتی و سیستمی که در کشور ایجاد کرده است ، مبارزه کنیم. در این راستا همکاری‌های معاونت علمی با جهاد دانشگاهی افزایش می‌یابد. معاونت علمی آماده حمایت از جهاد دانشگاهی برای راه اندازی شتابدهنده ها و ایجاد اشتغال در کشور است.

به گفته معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، تحریم‌ها فرصت استثنایی است تا خودمان را نشان دهیم و اثبات کنیم و با ارائه طرح و ایده‌ها و در نتیجه محصولات جدید واردات را کاهش دهیم.

بر اساس این گزارش، چهارمین دوره تجلیل از برترین‌های پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و حمیدرضا طیبی رییس جهاد دانشگاهی در پژوهشکده هنر، فرهنگ و معماری جهاد دانشگاهی برگزار شد.

در این مراسم پژوهشگران و فناوران برتر جهاد دانشگاهی، ساختارهای پژوهش و فناوری برتر و حامیان پژوهش و فناوری تقدیر شدند.

تفاهم نامه همکاری مشترک امضا شد

همچنین همزمان با این مراسم تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و جهاد دانشگاهی امضا شد.

این تفاهم‌نامه به امضای سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و حمیدرضا طیبی رییس جهاد دانشگاهی رسید.

امضای آن در راستای سیاست‌های کلی کشور برای رونق تولید، توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و ایجاد زیست بوم کارآفرینی انجام شد.

توسعه فناوری و تجاری‌سازی طرح‌های فناورانه جهاد دانشگاهی با امضای این تفاهم‌نامه دنبال می‌شود تا تامین نیازهای داخلی، توسعه دانش فنی و توسعه بازار محصولات در داخل و خارج شتاب گیرد.

در پایان مراسم نیز برترین‌های پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی جوایز خود را دریافت کردند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2019-12-25 10:29

افزودن دیدگاه جدید