کد مطلب: 

239321

دژپسند: نقشه راه «اقتصاد هوشمند» در آستانه نهایی شدن است

وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه نقشه راه اقتصاد هوشمند در حال نهایی شدن است، بر نقش دانشگاه شریف در پیاده سازی این نقشه تاکید کرد.
دژپسند: نقشه راه «اقتصاد هوشمند» در آستانه نهایی شدن است

به گزارش سیتنا، فرهاد دژپسند در رویداد تخصصی تعامل با شرکای صنعتی دانشگاه صنعتی شریف که امروز در این دانشگاه برگزار شد، اظهار داشت: امروز دو رقمی بودن بیکاری، ناموزون بودن قیمت ها و نامطلوب بودن رشد اقتصادی را به خوبی حس می کنیم. امروز همه برای منفی بودن نرخ رشد سرمایه گذاری، پایین بودن سهم ایران در اقتصاد بین الملل غصه می خوریم اما گاهی از غصه فراتر صدایمان از وجودمان برمی خیزد که چرا جامعه ای که مملو از سرمایه های خدادادی در حوزه نفت و گاز بوده و از سرمایه انسانی با هوش خوبی برخوردار است، وضعیت و شرایط امروزش اینگونه است؟

وی با اشاره به اینکه ۸ سال جنگ تحمیلی، برخی داشته های ما را خراب کرد و مانع از اجرای ساختارهای توسعه ای شد، افزود: بعد از جنگ هر زمانی که می خواستیم جهش بگیریم یک عامل بیرونی، بازدارنده بود. امروز نیز هر زمان که می خواهیم مستقل عمل کنیم، در مقابل خود رقیب و دشمن زیاد داریم.

وزیر اقتصاد با بیان این مطلب که در مسیر توسعه و پیشرفت برای ما فرش قرمز پهن نمی کنند و بهای استقلال خیلی گران است، خاطرنشان کرد: کودتای ۳۲ فقط برای این رخ داد که ملی شدن نفت ایران اگر به خوبی به سرانجام می رسید، برای منطقه الگو می شد.

دژپسند ادامه داد: به طور مثال نگاه کنید که کشور مالزی الان کجا قرار دارد و چگونه پیشرفت کرده است؟ اما ما که از قابلیت های زیادی برخوردار هستیم، آنطور که باید پیشرفت نکرده ایم؟ ما باید داشته هایمان را در مسیری قرار دهیم که بتوانیم از راه های میان بر، بهره وری را به نرخ قابل قبول برسانیم. باید به جایی برسیم که از آنچه خودمان داریم به بهترین نحو استفاده کنیم.

وی ادامه داد: ما می توانیم نفت را خام فروشی کنیم و به یک بودجه نفتی دست یابیم ولی در مقابل می شود نفت را در مسیر توسعه تبدیل به «در گرانبها» کرد که این امر با دانش و اراده محقق می شود.

وزیر اقتصاد با اشاره به نوع فعالیت ها در بخش کشاورزی و رسیدن به بهترین مدل در این حوزه، گفت: در ارتباط با کشاورزی ایران گفته می شود اگر باران ببارد، خدا را شکر می کنیم اما آیا دنیای کشاورزی امروز وابستگی اش به شرایط طبیعی آنقدر بالاست؟ کم آبی شرایط را سخت کرده است اما باید به این موضوع توجه کرد که کشت گلخانه ای با توسعه طبقاتی در اراضی محدود، خلق منبع کرده است. کشاورزی ما نیز باید به جایی برسد که صادرکننده باشد و در نهایت بتوانیم سهم‌ جهانی را افزایش دهیم.

وی اضافه کرد: اگر می خواهیم در کشاورزی حرفی برای گفتن داشته باشیم اولا باید با فناوری بالا مکانیزه شده باشد. ما اقتصادی دانش بنیان می خواهیم که مبتنی بر فرآیندهای پیشرفته در حال تکامل باشد، بهره ور باشد و بتوانیم در این فرایند از داشته هایمان بهترین استفاده را کنیم. در حال حاضر منابع، میلیون میلیون هدر می رود ولی نسبت به آن حسی نداریم. چون دغدغه استفاده حداکثری از داشته ها، ساری و جاری نیست. به همین دلیل است که از سال ۹۱ تا الان فقط ۲ سال رشد اقتصادی کشور مثبت است.

دژپسند با تاکید بر توجه به اقتصاد هوشمند در کشور گفت: اقتصاد هوشمند فقط هوش مصنوعی و دیجیتالی کردن و دانش بنیان شدن نیست. در این نوع اقتصاد، منحنی تولید ما تغییر وضعیت پیدا می کند و در مقابل خیلی از محدودیت های منابع در نوردیده می شود.

وزیر اقتصاد افزود: برای ما که در حال حاضر در شرایط نامقبول قرار داریم اما در مقابل منابع نامحدودی در دست داریم، اقتصاد هوشمند تنها راهی است که به واسطه آن می توان به جایگاه خوبی رسید. کشور مالزی اگر به جایگاه خوبی رسیده، تنها به این دلیل است که در مسیر الکترونیک کردن طی طریق کرده است، ما نیز می توانیم از مسیر اقتصاد هوشمند پیشرفت قابل توجهی داشته باشیم.

وی با بیان این مطلب که دانشگاه شریف از نظر علمی و ممارست در حوزه فناوری و ارتباط صنعت موفق عمل کرد، تصریح کرد: راه انداری «مرکز اقتصاد هوشمند» در این دانشگاه می تواند نوید بخش روزهای بهتری باشد. 

دژپسند با اعلام اینکه نقشه راه اقتصاد هوشمند در آستانه نهایی شدن است، افزود: در اقتصاد هوشمند دیگر اقتصاد دو بعدی نخواهیم داشت. دانشگاه شریف اگر به این موضوع ورود کند، درصد موفقیت برای پیاده سازی این نقشه راه افزایش می یابد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2019-12-24 14:45

افزودن دیدگاه جدید