کد مطلب: 

238773

رویداد بزرگ نمایشگاهی تلکام پلاس 98، نشانگر یک وفاق ملی در حوزه‌ی ICT است

در آستانه‌ی برگزاری نمایشگاه تلکام پلاس، رییس هیات مدیره‌ی اتحادیه‌ی صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران، تاکید کرد: 26 آذرماه سال 98 روز مهمی برای صنعت ICT کشور محسوب می شود. تلکام پلاس 2019، رویداد بزرگ نمایشگاهی است که نشانگر یک وفاق ملی در حوزه‌ی ICT و در راستای به نمایش گذاشتن قدرت جمهوری اسلامی ایران در منطقه خواهد بود و اطمینان می‌رود که آثار مثبتی را در حوزه‌ی صادرات محصولات ICT در منطقه از خود به جا گذارد.
رویداد بزرگ نمایشگاهی تلکام پلاس 98، نشانگر یک وفاق ملی در حوزه‌ی ICT است

به گزارش سیتنا، دکتر داوود ادیب با بیان اینکه تحریم برای بدنه‌ی تولیدی کشور و فعالان اقتصادی یک فرصت محسوب می‌شود، گفت: در شرایط خاص تحریم اقتصادی و بانکی قرار گرفته ایم، که این تحریم برای عده‌ی معدودی از کارشناسان و مدیران دولتی که علاقه ای به تولید ملی و خریدهای داخلی نداشته‌اند (البته نه از آن جنبه که کالای داخلی مناسب نیست، بلکه از آن جهت که منافعی در این روابط بوده که خروج از این روابط برای آنان سخت و ناگوار است که اینان به مراتب از دشمنان خارجی خطرناک‌تر هستند) به نوعی تهدید محسوب می‌شود؛ بنابراین در این شرایط  باید به همدلی و تقویت تولید داخل و حضور در نمایشگاه های داخلی و خارجی روی آورد.

 وی با بیان اینکه 26 آذرماه سال 98 روز مهمی برای صنعت ICT کشور به شمار می‌رود، گفت:  در این روز به همت سندیکا و اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران، نمایشگاه بین المللی تهران میزبان رویداد مهم نمایشگاهی بی‌نظیر خواهد بود؛ مهم، نه از این جهت  که این نمایشگاه، بیستمین تجربه‌ی خود را در کارنامه ثبت می‌کند، بلکه از این جنبه که این نمایشگاه با قد و قامتی در حد استانداردهای جهانی ظاهر می‌شود و ضمن حضور اپراتورهای ارتباطی و صندوق های حمایتی، 68 رونمایی محصول فناورانه، 22 کارگاه تخصصی با حضور متخصصان صاحب نام کشور و بیش از 25 میز گفتگو برگزار می‌شود که هر کدام از آنها موضوعات روز دنیا را ارایه خواهند کرد؛ در عین حال در کنار  دستاوردهای بزرگ، پنل تخصصی با حضور اساتید مطرح دانشگاه‌های مرجع کشور و کارگاه‌های تخصصی با حضور شرکت های فناور خارجی برگزار خواهد شد.
 
رییس اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات تاکید کرد: این رویداد بزرگ نمایشگاهی، نشانگر یک وفاق ملی در حوزه‌ی ICT و در راستای به نمایش گذاشتن قدرت جمهوری اسلامی ایران در منطقه خواهد بود و در واقع رویدادی است که در شرایط اقتصادی حاکم بر کشور به آن نیاز داریم.

ادیب ادامه داد: در این شرایط و با تدابیر و درایت وزیر ارتباطات، باید نوعی دیگر از حضور و نمایش در صحنه را عملیاتی می‌کردیم که این انتظار از نمایش متفاوت فناورانه، یقینا محقق خواهد شد و انتظار می‌رود که این نوع حضور، تصویر مناسبی از  قدرت فناورانه‌ی کشورمان را در صحنه های بین المللی فراهم ساخته و آثار مثبتی را در رونق تولید ملی و رونق حوزه‌ی صادرات محصولات ICT در منطقه از خود به جا بگذارد.
 
وی در عین حال بیان کرد: در این میان  تلاش های قابل تقدیر دکترحسین زاده، مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ایران که بار سنگینی از زحمات را عهده دار شدند و  مجموعه‌های ذی‌ربط در وزارت صمت و صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری که همواره در کنار شرکت های دانش بنیان و خلاق هستند و همچنین هیات مدیره‌ی سندیکا و اتحادیه و همچنین شرکت پالار سامانه به عنوان مجری این نمایشگاه، هم راستا با رهنمودهای وزیر ارتباطات بود که بتوانیم نمایشگاهی متفاوت را برنامه ریزی کنیم.
 
به گزارش سیتنا، رییس اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات در عین حال بیان کرد: این تغییر نگاه در برگزاری نمایشگاه تلکام  و حرکت به سوی تلکام پلاس که بزرگترین رویداد نمایشگاهی حوزه‌ی ICT کشور است زمانی در برنامه‌ی کار سندیکا و اتحادیه قرار گرفت که وزیر ارتباطات در بیانات خود اعلام کرد که باید با تغییر مدل نمایشگاه، آن را به فضایی تبدیل کنیم که برای گفتگو بین شرکت‌های تولیدکننده و مصرف‌کننده‌ که اپراتور‌ها و شرکت‌های دیگر هستند مورد استفاده قرار گیرد و بخش حاکمیتی، شرکت ها، اپراتورها و  دانشگاه‌ها در فضایی شبیه نمایشگاه‌های ظرفیت بتوانند در کنار همدیگر با هم گفت‌وگو کنند.

ادیب اظهار کرد: بدیهی است اگر می‌خواهیم قدرت اقتصادی منطقه باشیم و صادرات موفقی را نیز تجربه کنیم، دولت باید نخست با سیاست‌های حمایتی درون‌زا بستر مناسبی را برای حضور فعالان اقتصادی در داخل کشور فراهم سازد تا پس از آن بتوانیم حضور فعالی را در بازارهای خارج از کشور داشته باشیم؛ مقام معظم رهبری نیز همواره تمام تلاششان بر این موضوع بوده است.
 
وی ادامه داد: پس از بیانات اخیر مقام معظم رهبری و تاکید بر حمایت بی قید و شرط از محصولات و خدمات بومی، شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا در چهل و یکمین جلسه که خبر آن نیز در مورخ 11 آبان 98 منتشرشد، تصویب کرد که برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی و افزایش اشتغال،  ورود کالاهایی که امکان تولید داخل آن و تامین نیازهای بازار وجود دارد ممنوع است.
 
رییس اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران در ادامه اظهار کرد: نکته فابل توجه این است که در این تصویب نامه به کلمه "امکان" اشاره شده است، به این مفهوم که اگر کالای خارجی در داخل  کشور مشابه داخلی هم نداشته باشد و فقط امکان ساخت آن در کشور وجود داشته باشد دولت و سازمان ها باید در خریدهای خود از خرید کالاهای خارجی جلوگیری به عمل آورده و قراردادهایی را ببندند مشروط به این که تولید کننده تعهد کند که می‌تواند تولید کرده و یا مراجعی ذیصلاح صحه گذاری کنند که این توانمندی وجود دارد .
 
ادیب گفت: نکته مهم این مصوبه همان طور که مشخص است این است که برای اولین بار از عبارت "امکان" تولید داخلی نام برده شده یعنی حتی اگر موجود هم نباشد ولی امکانش باشد، ما لاجرم باید به این رویکرد استراتژیک روی بیاوریم. دیر یا زود باید مدیران غیرمتعهد که مخالف تولید ملی و  خرید داخلی هستند از بدنه اجرایی کشور حذف شوند و باید روی پای خودمان بایستیم.

وی در عین حال تصریح کرد: تحریم در ادبیات مختلف با عناوین متفاوتی از قبیل جنگ نرم و یا جنگ اقتصادی نام برده شده که این مصادیق نشان دهنده‌ی عزمی خطرناک از ناحیه‌ی دشمنان در جهت ناکارآمد ساختن فعالیت های تولیدی صنعت گران و شرکت های فن آور و خلاق داخلی است.

به گزارش سیتنا، ادیب عنوان کرد: در این شرایط سخت بدیهی است تقویت صنایع داخلی و حمایت از آنها نه به عنوان یک شعار و رونق تولید-صادرات محصولات و  خدمات فنی مهندسی است، بلکه به عنوان یکی از رهنمودهای حاکمیتی و همسو با رویکرد اقتصاد مقاومتی است و همواره مد نظر نظام و از دغدغه های مقام معظم رهبری بوده است.

منطقی‌سازی تعرفه‌های تلفن ثابت، اقدامی ضروری است
 
رییس اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران در پاسخ به این سوال که حضور اپراتورهای بزرگ مخابراتی کشور از قبیل شرکت مخابرات ایران، همراه اول، ایرانسل و رایتل در این نمایشگاه آیا می‌تواند تاثیری در رونق کسب و کار فعالان اقتصادی این حوزه داشته باشد؟ گفت:  طبیعتا حضور اپراتورهای بزرگ در این نمایشگاه ها احترام به تولید کنندگان این صنعت است که انتظار دارند در این نمایشگاه‌ها جلساتی را با اپراتورها داشته و این جلسات منجر به معرفی محصولات/ خدمات و قراردادهای جدید شود، ولی نکته‌ی مهم و حایز اهمیتی که روابط های اپراتورها و تولیدگنندگان داخلی را تحت شعاع قرار می‌دهد و باید به جد به آن پرداخته شود، منطقی شدن تعرفه های مخابرات ثابت است که این موضوع می‌تواند ضرورتی برای رونق تولید و صادرات محصولات حوزه مخابراتی باشد.

ادیب ادامه داد: در حالی که تعرفه‌ی خدمات عمومی در بخش های مختلف اعم از حمل و نقل عمومی، برق، گاز و ... با شیبی نسبتا منطقی و متناسب با شرایط اقتصادی در طول 15 سال گذشته مورد بازبینی قرار گرفته است، نزدیک به دو دهه است که این اتفاق در حوزه‌ی نرخ خطوط و مکالمات تلفن ثابت اتفاق نیفتاده است. بدیهی است با کاهش ارزش ریال و بیش از ده برابر شدن نرخ ارز در طول این دو دهه، ثابت نگه داشتن تعرفه ها در حالیکه که از سوی دیگر هزینه های توسعه و نگهداری و نیروی انسانی در شرکت مخابرات ایران افزایش سرسام آوری داشته است، باعث بروز مشکلات نقدینگی در این شرکت به عنوان مشتری اصلی و انحصاری محصولات مخابراتی زیرساختی شده است و این مشکلات نقدینگی، مانند دومینو از طرف شرکت مخابرات ایران به شرکت های تولید کننده داخلی محصولات مذکور سرایت کرده و این بنگاه های تولیدی را با بحران جدی مواجه کرده است. 

وی ادامه داد: فراموش نکنیم که در صنعت مخابرات و محصولات ارتباطی زیرساختی، به دلیل ویژگی های این صنعت، مواجه با مدل مونوپولی در سمت تقاضا هستیم. یعنی بر خلاف صنایعی مانند خودروسازی که تولید کنندگان اندک و مشتریان انبوه وجود دارد (مونوپولی در سمت عرضه) در صنعت مخابرات زیرساختی ما تولید کنندگان متعدد و مشتری انحصاری داریم. یکی از تبعات این مدل که به طور طبیعی در اکثر کشورها در زمینه‌ی صنعت ارتباطات ثابت وجود دارد این ست که در صورتی که مشتری مادر و اصلی (شرکت مخابرات ایران) از لحاظ اقتصادی بازده مالی منطقی کسب نکند، با کاهش یا قطع تقاضا  کل زنجیره تامین خود را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.

ادیب همچنین اظهار کرد: شاید با نگاهی به روش کار اپراتورهای کشورهای پیشرفته گفته شود از شرکت مخابرات ایران انتظار می رود که با افزایش بهره وری و استفاده از روش ها و طرح های نوین نسبت به کاهش چشمگیر هزینه های خود و جبران درآمد ها از محل درآمد دیتا اقدام کند تا نیازی به افزایش تعرفه مکالمات تلفن ثابت نباشد. این انتظار به طور کلی صحیح است اما فاصله عظیم به وجود آمده بین درآمد و هزینه ها ناشی از کاهش ارزش پول ملی را به هیچ وجه نمی‌تواند به طور کامل جبران کند و صرفا بخشی از آن ممکن است قابل جبران باشد، لذا از این جهت مقایسه‌ی اپراتورهای کشورهای صنعتی که ارزش پول نسبتا ثابتی دارند با شرایط حاکم بر اقتصاد کشورمان، مقایسه‌ی کاملی نیست.

ادیب خاطر نشان کرد: پر واضح است که شرکت مخابراتی نحیف از نظر مالی، منجر به صنعت مخابراتی نحیف نیز خواهد شد؛ چراکه تنها مشتری و مصرف کننده بخش اعظم محصولات مخابراتی به ویژه محصولات زیرساختی مخابراتی در کشور، شرکت مخابرات ایران است و این توقف توسعه و نوسازی زیرساخت شبکه، بدان معناست که بر خلاف استراتژی شرکت مخابرات، خواه نا خواه خدمات مدرن مخابراتی کمتری نیز در دسترس عموم مردم قرار خواهد گرفت و کلیه ذینفعان این حوزه در نهایت متضرر می شوند.

وی تاکید کرد: به نظر می رسد منطقی سازی نرخ تعرفه تلفن ثابت در این برهه زمانی اقدامی ضروری است که منجر به نجات و احیا زنجیره تامین شرکت مخابرات ایران (به عبارت دیگر، تولید کنندگان تجهیزات مخابراتی در کشور) و اشتغال در این صنعت استراتژیک، و ارائه خدمات بهتر به مردم خواهد شد. این امر نیازمند توجه ویژه وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2019-12-15 17:21

افزودن دیدگاه جدید