کد مطلب: 

237634
برنامه توسعه و تعمیق ساخت داخل در دستور کار وزارت صمت؛

کاهش ارزبری 76 میلیون یورویی، ثمره‌ی اولین میز تخصصی تعمیق ساخت داخل در صنعت مخابرات کشور

وزارت صنعت، معدن و تجارت در تداوم برنامه‌های تحقق شعار نهضت ساخت داخل، مراسم امضای قراردادها و تفاهم نامه‌های میز ساخت داخل در حوزه صنعت مخابرات را با حضور تولیدکنندگان و اپراتورهای ارتباطی کشور در جهت کاهش ارزبری برگزار کرد.
کاهش ارزبری 76 میلیون یورویی، ثمره‌ی ششمین میز تخصصی تعمیق ساخت داخل در صنعت مخابرات کشور

به گزارش خبرنگار سیتنا، بر اساس سیاست‌های اتخاذ شده در رابطه با اعلان عمومی شعار نهضت ساخت داخل و با هدف کاهش وابستگی ارزی و به تبع آن مقابله هوشمندانه با تحریم‌های ظالمانه، برنامه توسعه و تعمیق ساخت داخل در دستور کار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفته است.

در تداوم این برنامه‌ها، مراسم امضای قراردادها و تفاهم نامه‌های میز ساخت داخل در حوزه صنعت مخابرات، امروز سه شنبه با حضور دکتر رضا رحمانی «وزیر صنعت، معدن و تجارت» و  تولیدکنندگان و اپراتورهای ارتباطی کشور در محل وزارت صمت برگزار شد.

کاهش ارزبری 76 میلیون یورویی

به گزارش خبرنگار سیتنا، مهدی صادقی نیارکی، سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صمت در مراسم میز تخصصی تعمیق ساخت داخل در صنعت مخابرات، گفت: سیاستها و اقدامات راهبردی در راستای تولید ملی همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری است و ایشان بر این نکته که نظام بر تولید داخلی اهمیت می دهد، تاکید داشته اند و کلید حل مشکلات کشور را ترویج تولید داخلی عنوان فرموده اند.

وی ادامه داد: امسال در وزارت صمت، هفت برنامه‌ی راهبردی در دستور کار داریم که توسعه و تعمیق ساخت داخل با عنوان نهضت ساخت داخل از محوری ترین آنهاست.

صادقی نیارکی اضافه کرد: عمق بخشی به ساخت داخل با هدف تغییر از مونتاژ کاری به نوآوری در چارچوب تعمیق ساخت داخل دنبال می شود و تاکنون پنج میز تخصصی در خودرو و موتور سیکلت و صنایع پتروشیمی برگزار شده است.

معاون امور صنایع وزرات صمت، گفت: در میز تخصصی امروز ۲۶ شرکت تولید کننده حضور دارند و ۷۶ میلیون یورو کاهش ارزبری آن است.

وی افزود: ارزش قراردادهای امروز ۱۵۰ میلیارد تومان و با کاهش ارزبری ۶۲ میلیون یورویی است. همچنین ارزش تفاهم نامه های میز امروز ۲۰۰ میلیارد تومان و با کاهش ارزبری ۱۴.۵ میلیون یورو است.

کاهش 54 میلیون دلاری واردات مودم

مدیرکل دفتر صنایع برق و الکترونیک وزارت صمت در مراسم میز تخصصی تعمیق ساخت داخل در صنعت مخابرات، گفت: هر هفته و به طور مستمر جلسات راهبری میزهای تخصصی در معاونت امور صنایع برگزار می شود.

کیوان گردان افزود: میز امروز حدود ۷۶ میلیون یورو در جهت کاهش ارزبری صنایع برق و مخابرات به دنبال دارد.

وی ادامه داد: بخشی از قراردادهای منعقد شده مربوط به افزایش تولید سفارشات داخلی است.

گردان اضافه کرد: شرکت های صنایع مخابرات ایران، ایرانسل و وزارت دفاع سه طرف قراردادهای امروز هستند.

مدیرکل صنایع برق و الکترونیک وزارت صمت تصریح کرد: 66 میلیون دلار واردات مودم اکنون به 12 میلیون دلار رسیده است و کاهش ارزبری با تعمیق ساخت داخل به همراه داشته است.

وی، اعلام کرد: محورهای ۹ گانه برای توسعه ساخت داخل داریم که سرمایه گذاری و تولید در این راستا دنبال می شود.

گردان خاطر نشان کرد: بعد از نمایشگاه تعمیق ساخت داخل و رونق تولید، جلسات و میزهای تخصصی تعمیق ساخت داخل ادامه دارد.

با همکاری و تعامل با بخش خصوصی محصولات فناورانه مورد نیاز کشور را تولید می‌کنیم

معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هم در مراسم میز تخصصی تعمیق ساخت داخل در صنعت مخابرات، گفت: در حمایت از تولید داخل راهبردهای مختلفی داریم که پیوست فناوری ذیل قانون حمایت حداکثری از ساخت داخل تعریف شده است.

دکتر سید ستار هاشمی، افزود: رسیدن به کسب و کار پایدار برای ارایه محصولات کیفی را دنبال می کنیم و برای ایجاد زیرساخت‌های لازم در این خصوص، برنامه ریزی داریم و اداره کل همکاری ها و حمایت از تولید داخل را در معاونت فناوری وزارت ارتباطات تشکیل دادیم‌.

وی ادامه داد: راه اندازی آزمایشگاه های تخصصی تایید نمونه و تحقیق و توسعه را برای حمایت از تولید داخل و ارایه ارزیابی های مناسب از تولید داخلی برنامه ریزی کردیم.

هاشمی خاطر نشان کرد: تعامل خوبمان با بخش خصوصی منجر به تولید محصولاتی فناورانه و کاهش ارزبری شد، بحث تعمیق تکنولوژی را برای شناسایی شرکتهای فعال در این حوزه و عمق فناورانه محصولات آنها دنبال می کنیم.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: حمایت تعرفه ای از تولیدکنندگان را باید با هم افزایی حداکثری در دستور بازنگری قرار دهیم.

بومی سازی حداکثری تجهیزات صنعت مخابرات به منظور حمایت از تولید داخل

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران، اظهار داشت: در دو سال گذشته با رویکرد تکیه بر نهضت تولید داخل، علاوه بر کاهش وابستگی به شرکت های خارجی، از فرصت های خلق ایده و تولید فناوری در داخل کشور حمایت های شایانی انجام شده است.

مهندس سید مجید صدری در مراسم میز تخصصی تعمیق ساخت داخل در صنعت مخابرات، با تشریح روندهای موثر مجموعه مخابرات در کاهش وابستگی به خارج، گفت: در نتیجه این فعالیت ها در راستای حمایت از تولیدکنندگان داخلی، تجهیزات انتقال با تکنولوژی WDM مورد نیاز این شرکت از تولیدکنندگان داخلی تهیه می شود.

وی از رویکرد راهبردی مخابرات در اجرای رونق تولید خبر داد و افزود: در پی ابلاغ شعار "رونق تولید" توسط مقام معظم رهبری در ابتدای سال جاری، تمرکز شرکت در بخش تامین کنندگان تجهیزات بر استفاده از تولیدات داخلی، انجام و به تمام حوزه های زیرمجموعه ابلاغ شده است.

صدری رعایت حداکثری استانداردهای لازم در بخش تجهیزات مخابراتی را یکی از ضروریات امر توسعه و ارائه خدمات عنوان کرد و افزود: شرکت مخابرات ایران به منظور حمایت از تولیدکنندگان داخلی، ضمن استفاده از تولیدات آنان، تمامی تولیدکنندگان داخلی دانش محور را همواره به استفاده از تکنولوژی روز دنیا و افزایش کیفیت تولیدات خود تشویق و آنان را حمایت می کند.

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران طی روندهای قانونی در انعقاد قراردادها و توجه به اصل حداکثر سازی کارآیی و بهره وری در تفاهم نامه های منعقد شده را به عنوان یکی از رویکردهای راهبردی شرکت اعلام کرد وافزود: اهمیت کلان قراردادهای منعقد شده با صنایع داخلی در زیرساخت صنعت ارتباطات کشور مانند خرید انواع مودم، کابل مسی مخابراتی، پروژه تجهیزات انتقال ، نگهداری و پشتیبانی از توسعه سرویس های شارژینگ مخابراتی موجب رونق و رشد و شکوفایی قابل توجه در صنایع مخابراتی داخلی کشور شده است.

کاهش ارزبری ۵۲ میلیون یورویی برای همراه اول در حمایت از تولید داخل

مدیرعامل همراه اول، گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت همواره حامی ما بوده است.

مهندس حمید فرهنگ در مراسم میز تخصصی تعمیق ساخت داخل در صنعت مخابرات که در محل وزارت صنعت، معدت و تجارت برگزار شد، افزود: همراه اول در سه سال پیاپی رتبه اول تولید داخل را در بین اپراتورهای کشور دارد.

وی ادامه داد: در همین راستا، نمایشگاه داخلی دائمی فرصت‌های ساخت داخل و تعمیق داخلی سازی را در محل شرکت همراه اول داریم.

فرهنگ اضافه کرد: قراردادهای منعقد شده امروز کاهش ارزبری ۵۲ میلیون یورویی برای همراه اول در پی دارد.

برنامه‌ریزی برای عرضه‌ی محصولات و خدمات تولیدکنندگان ایرانی در سایر کشورها از طریق MTN

مدیرعامل ایرانسل، گفت: تلاش داریم تا تولیدکنندگان ایرانی بتوانند از طریق MTN محصولات و خدمات خود را در کشورهای دیگر نیز عرضه کنند

دکتر بیژن عباسی آرند در مراسم میز تخصصی تعمیق ساخت داخل در صنعت مخابرات که در محل وزارت صنعت، معدت و تجارت برگزار شد، افزود: بخش عمده ای از قطعات صنعت مخابرات با عزم جدی و حمایت های وزارت صنعت، معدن و تجارت بومی شده است.

وی ادامه داد: توسعه و تعمیق ساخت داخل و توجه به بومی سازی را در ایرانسل دنبال می کنیم، که این برای تولیدکنندگان یک فرصت طلایی است.

وی ادامه داد: تحریم ها یک فرصت را برای تولید داخل فراهم کرد و رویکرد وزارتخانه‌های صمت و ارتباطات برای توسعه داخلی سازی، فرصتی برای تولیدکنندگان است.

عباسی آرند اعلام کرد: با ۹ مجموعه شرکتهای تولیدی مختلف، امروز قراردادهای خود را تنظیم می کنیم؛ که ارزش آنها ۲۰۰ میلیارد تومان است و کاهش ارزبری ۱۲ میلیون یورویی به دنبال دارد.

وی خاطرنشان کرد: در آینده در حوزه نرم افزارهای مورد نیاز هم برنامه هایی داریم و کاهش ارزبری ۱۰ میلیون یورو در این حوزه در دستور کار است.

وی همچنین با اشاره به شراکت اپراتور بین‌المللی MTN در پروژه ایرانسل و حضور این اپراتور در کشورهای مختلف، گفت: تلاش داریم تا تولیدکنندگان ایرانی بتوانند از طریق MTN محصولات و خدمات خود را در کشورهای دیگر نیز عرضه کنند.

معاون وزیر دفاع: برای داخلی سازی ۱۰۰ درصد نیاز صنعت مخابرات کشور آماده‌ی همکاری هستیم

معاون وزیر دفاع و مدیرعامل سازمان توسعه منابع انرژی، گفت: ۱۰۰ درصد نیاز داخلی را می توانیم برآورده کنیم، هیچ نیازی به واردات در این حوزه نداریم و می توانیم نیاز کشور را برطرف کنیم.

سید مجید هدایت در مراسم میز تخصصی تعمیق ساخت داخل در صنعت مخابرات که در محل وزارت صنعت، معدت و تجارت برگزار شد، افزود: پلیت ها و صفحات حدود ۶۵ تا ۷۰ درصد از ساخت ذخیره سازها را در برمی گیرد، بیش از ۲۰۰ نوع تنوع داریم‌.

وی ادامه داد: در حوزه تعرفه واردات باتری های صنعتی و ساکن باید بازنگری شود.

معاون وزیر دفاع تصریح کرد: برای تامین مواد اولیه باید اقدامات حمایتی انجام بشود.

هدایت خاطرنشان کرد: برای همکاری با دانش بنیان ها و انجام تحقیق و توسعه باید حمایتهای لازم انجام بشود، حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ محقق و پژوهشگر در مجموعه ما وجود دارد.

کاهش ارزبری ۱۰ میلیون یورویی شرکت مبین‌نت با داخلی سازی تجهیزات

مدیرعامل مبین نت در مراسم میز تخصصی تعمیق ساخت داخل در صنعت مخابرات، گفت: شش قرارداد برای داخلی سازی تجهیزات مورد نیازمان امضا کردیم که این قراردادها برای شرکت مبین نت حدود ۱۰ میلیون یورو کاهش ارزبری به دنبال خواهد داشت.

حسین طهرانی، مدیرعامل شرکت ارتباطات مبین نت در مراسم میز تخصصی تعمیق ساخت داخل در صنعت برق، الکترونیک و مخابرات که با حضور دکتر رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، گفت: امروز شش قرارداد برای داخلی سازی تجهیزات مورد نیازمان در چهار بخش مختلف امضا می کنیم.

طهرانی اعلام کرد: این قراردادها برای شرکت مبین نت حدود ۱۰ میلیون یورو کاهش ارزبری به دنبال خواهد داشت.

وی تصریح کرد: در حوزه‌ی داخلی سازی بخش نرم افزاری نیز اقدامات خوبی انجام داده ایم و در این راستا برنامه داریم.

لزوم بازنگری تعرفه‌ی سرویس‌های ارتباطی و تعرفه‌های گمرکی در راستای حمایت از فعالان صنعت مخابرات

دبیر سندیکای صنعت مخابرات ایران، گفت: شرکت‌های عضو این سندیکا، پر کار و کم ادعا به کار خود در حوزه‌ی ساخت داخل ادامه می دهند، اما توقع دارند که تعرفه‌ی سرویس های مخابراتی و ارتباطی و تعرفه‌های گمرکی در راستای حمایت از فعالان این حوزه بازنگری شود.

به گزارش خبرنگار سیتنا، مهندس فرامرز رستگار، دبیر و عضو هیات مدیره‌ی سندیکای صنعت مخابرات ایران در مراسم میز تخصصی تعمیق ساخت داخل در صنعت مخابرات که صبح امروز سه شنبه (پنجم آذرماه) با حضور تولیدکنندگان و اپراتورهای ارتباطی کشور در جهت کاهش ارزبری، در محل وزارت صنعت، معدت و تجارت برگزار شد، گفت: در صنعت مخابرات به روز و مدعی تکنولوژی روز هستیم، اما متاسفانه امکانات آزمایشگاه ها و تایید استاندارد متناسب با فناری های جدید در کشور وجود ندارد.

رستگار افزود: شرکت‌های عضو سندیکای صنعت مخابرات، پر کار و کم ادعا به کار خود در حوزه‌ی ساخت داخل ادامه می دهند، اما توقع دارند که تعرفه‌ی سرویس های مخابراتی و ارتباطی و تعرفه‌ های گمرکی در راستای حمایت از فعالان این حوزه بازنگری شود.

وی ادامه داد: با توجه به پیشرفت فناوری هر چند که رسم بر این است که با پیشرفت تکنولوژی، هزینه‌ی ارائه خدمات ارتباطی ثابت مانده یا حتی کاهش یابد، اما در شرایط اقتصادی کشور ما، این فرمول پاسخگو نیست و مسائل مربوط به تورم و افزایش قیمت‌ها باید اثر خود را روی تعرفه‌ها بگذارد؛ در غیر این صورت شرکای مخابراتی و اپراتورها قادر به توسعه در حد نیاز کشور نخواهند بود و همین امر به صنعت آسیب وارد می‌نماید.

رستگار تاکید کرد: باید جلوگیری از قاچاق کالاهای مخابراتی برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی مد نظر قرار گیرد.

وی ادامه داد: هماهنگی با اپراتورهایی که کار خاص مخابراتی انجام می‌دهند، آسان‌تر است، اما سازمان‌ها و نهادهای دیگری وجود دارند که مصرف کننده‌ی تجهیزات مخابراتی هستند و به دلایلی همچنان پیرو استفاده از برندهای خارجی هستند.

رستگار خاطرنشان کرد: در این زمینه مرکز ساخت وزارت صمت موارد را پیگیری می‌کند اما وسعت کار در حدی است که باید سازمان‌های مربوطه توسط وزارت صمت توجیه شوند و رویکرد خود را به سمت استفاده از تولید داخل ببرند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2019-11-26 12:58

افزودن دیدگاه جدید