کد مطلب: 

237279

۱۵۰۰ کارت‌خوان خارج از کشور غیر فعال شد

تازه‌ترین آمار شاپرک حاکی از آن است که از زمان ممنوعیت فعالیت‌ کارت‌خوان‌های ایرانی در خارج از کشور، بیش از ۱۵۰۰ کارت‌خوان در خارج شناسایی و مسدود شده‌اند.
۱۵۰۰ کارت‌خوان خارج از کشور غیر فعال شد

به گزارش سیتنا، بر اساس آخرین آمار اعلام شده توسط شبکه الکترونیکی پرداخت کارت (شاپرک) از ابتدای اعلام و ابلاغ ممنوعیت فعالیت کارت‌خوان‌های خارج از کشور بیش بر ۱۵۰۰ پایانه (پوز) فعال در دیگر کشورها توسط شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت شناسایی و مسدود شده‌اند.

این شرکت اعلام کرد که شاپرک نیز که پیش از این با استفاده از روش‌های حضوری بیش از ۲۰۰ پایانه فعال خارج از کشور را شناسایی و مسدود کرده بود، طی یک ماه اخیر با به ‌کارگیری روش‌های داده محور برای رصد رفتار پذیرندگان، بیش از ۵۰ پایانه دیگر را شناسایی و مسدود کرده است.

حساسیت نسبت به فعالیت‌ کارت‌خوان‌های ایرانی در خارج از کشور همزمان با بحران ارزی سال گذشته افزایش یافت و به همین دلیل بانک مرکزی تاکید ویژه‌ای بر جلوگیری از فعالیت دستگاه‌های کارت‌خوان ایرانی در خارج از کشور داشت.

این دستگاه‌ها امکان برقراری ارتباط از طریق مخابرات را ندارند و از طریق سیم‌کارت یا اینترنت به شبکه پرداخت ایران متصل می‌شوند؛ حال آن‌که گفته می‌شود استفاده از وی‌پی‌ان شناسایی این دستگاه‌ها را دشوار کرده، اما به نظر می‌رسد که روش‌های دیگری نیز برای شناسایی این دستگاه‌ها وجود دارد.

در حال حاضر به ویژه در کشورهای اطراف، کارت‌خوان‌های ایرانی در صرافی‌ها، موبایل فروشی‌ها و سایر فروشگاه‌ها در حال فعالیت هستند که گفته می‌شود تعداد آن‌ها نسبت به ابتدای امر کاهش قابل توجهی یافته است.

در گزارش شاپرک آمده است که شبکه پرداخت الکترونیکی کشور اعم از شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت و شاپرک، تراکنش‌های انجام‌شده در این شبکه را دائماً زیر نظر دارند و با روش‌های مختلف و متنوعی به دنبال کاهش فعالیت‌هایی مانند ارائه خدمات به کارت‌خوان‌های خارج کشور هستند.

شاپرک تاکید کرده درصورتی‌ که کوتاهی در اعمال محدودیت توسط شرکت‌های پی‌اس‌پی صورت گیرد، جریمه‌های بازدارنده‌ای در مورد آن‌ها اعمال خواهد شد.

آنطور که گفته شده، کاهش بیش‌ از پیش فعالیت کارت‌خوان‌های خارج از کشور نیازمند برخی هماهنگی‌های فنی میان بانک مرکزی، وزارت ارتباطات و ... است که خوشبختانه طی ماه‌های اخیر از سرعت چشمگیری برخوردار شده‌ و می‌توان امیدوار بود با به نتیجه رسیدن این هماهنگی‌ها تعداد کارت‌خوان‌ها و تراکنش‌های این قبیل پایانه‌ها در حد فراوانی کاهش یابد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2019-11-20 23:29

افزودن دیدگاه جدید