کد مطلب: 

237038
رئیس سازمان پدافند غیرعامل، در گفت‌وگو با سیتنا:

نقایص شبکه ملی اطلاعات در موتورهای جستجو، ایمنی و سیستم‌های زیرساختی برطرف شود/ تمام حملات سایبری آمریکایی‌ها به شبکه‌های زیرساختی کشور را دفع کردیم

رئیس سازمان پدافند غیرعامل، گفت: حملات سوم سایبری که سطح بالاتری دارند حملات جنگی هستند که می‌توانند شبکه‌های زیرساختی را مورد حمله قرار دهند و آمریکایی‌ها مدعی این نوع حمله بودند که خوشبختانه هیچگونه موفقیتی نداشتند، چراکه ما هرگونه حمله در این سطح را مدیریت و کنترل می‌کنیم.
نقایص شبکه ملی اطلاعات در موتورهای جستجو، ایمنی و سیستم‌های زیرساختی برطرف شود/ تمام حملات سایبری آمریکایی‌ها به شبکه‌های زیرساختی کشور را دفع کردیم

سردار غلامرضا جلالی در گفت‌وگو با خبرنگار سیتنا در ارزیابی وضعیت پیاده سازی شبکه‌ ملی اطلاعات، گفت: شبکه ملی اطلاعات در ارتباطات کشور نقش مهمی دارد و برای تمام کشورهای دنیا در کارکردهای فضای سایبری‌ اهمیت دارد؛ چراکه در زمان قطع ارتباطات می‌توانیم خدماتی مانند سرویس‌های بانکی را به مردم ارائه دهیم، بنابراین الگوی کلی کشور برای این کار شبکه ملی اطلاعات است تا بتواند خدماتی که مبدا و مقصدشان داخل کشور است را با کیفیت مطلوب و سرعت بالا و اطمینان در تداوم، به انجام رساند که این نکته دلیل اهمیت این شبکه است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل، اظهار کرد: سند این کار توسط شورای عالی فضای مجازی به تصویب رسیده است و در لایه‌های زیرساخت، محتوا و کاربر وظایفی تعیین تکلیف شده است.

وی، ادامه داد: ما برای ارزیابی، گزارش اولیه‌ای از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دریافت کردیم و طرح مانوری تنظیم کردیم تا بتوانیم تمام اجزاء را ارزیابی کنیم. سه مرحله از این ارزیابی را انجام دادیم و مراحل بعدی به دلایلی متوقف شد.

سردار جلالی، در ادامه‌ی گفت‌وگو با خبرنگار سیتنا، افزود: در این سه مرحله که مورد ارزیابی قرار گرفت، در سطح ارتباطات، نمره قبولی اخذ شد، ولی در سطوح دیگر مشکلاتی مانند موتورهای جستجو، ایمنی و سیستم های زیرساختی وجود داشت که وزیر ارتباطات عقیده دارند که در حوزه اختیارات ایشان نیست و ما نیز تاکید داریم که مسوول این خدمات حتی اگر نقصی هم وجود داشته باشد وزارت ارتباطات است و باید این کار را تداوم بخشند، ما نیز به عنوان بخش پدافند و حتی نیروهای مسلح آمادگی داریم تا هر کمکی که از ما بر می‌آید برای اینکه نقایص یک مجموعه برطرف شود را خدمتشان ارائه دهیم.

سردار جلالی، خاطرنشان کرد: ما حمله را در سه لایه کنترل می کنیم، یکی لایه‌ ملی است که شرکت ارتباطات زیرساخت انجام می دهد، یکی لایه‌ موضوعی و جغرافیایی است، یعنی در استان و در صنعت ذیربط رخ می‌دهد و لایه‌ سوم در زیرساخت است، مثلا در نیروگاه یا پالایشگاه کنترل می‌کنیم؛ و در واقع سه گزارش متفاوت از هم را داریم.

وی، ادامه داد: در لایه‌ ملی مسوولیت بر عهده شرکت ارتباطات زیرساخت است که SOCها (مرکز عملیات امنیتی) نصب هستند و در گزارش‌ها نیز آمده است. در لایه‌ دستگاهی و لایه‌های زیرساختی تلاش کردیم و دستگاه‌ها را تقویت و کنترل کردیم و با انجام رزمایش‌ها یعنی کشف اشکالات، برطرف کردن معایب و تقویت مجدد آن‌ها توانستیم بخش زیادی از مشکلات را برطرف کنیم و به نتیجه رسانیم و در حوادث اخیر که آمریکایی‌ها مدعی بودند به حوزه‌های زیرساختی ما حمله کردند، خوشبختانه آثار مخربی نداشتیم و توانستیم حمله‌ دشمن را در این لایه کنترل و متوقف کنیم.

سردار جلالی در ادامه پیرامون میزان آمار حمله‌های سایبری به کشور، به خبرنگار سیتنا، گفت: حملات سه دسته هستند؛ یکی حملات بی ارزش یا کم ارزش که با تعریف وزارت ارتباطات هر نوع تلاش برای رخنه به سیستم را نوعی حمله تلقی می‌کنند که آمارش میلیونی است و این آمار دراختیار وزارت ارتباطات است و ما نیز گزارشی از آنها می‌گیریم اما به صورت عمومی دست آنهاست. حملات دوم قوی‌تر هستند که در سطوح تروریستی انجام می‌شود و برای اهداف خاصی هستند که ما آن را دنبال می‎کنیم و حملات سوم که سطح بالاتری دارند حملات جنگی هستند که می‌توانند شبکه‌های زیرساختی را مورد حمله قرار دهند و آمریکایی‌ها مدعی این نوع حمله بودند که خوشبختانه هیچگونه موفقیتی نداشتند، چراکه ما هرگونه حمله در این سطح را مدیریت و کنترل می‌کنیم.

خبرنگار: زهرا طاهری

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2019-11-16 12:15

افزودن دیدگاه جدید