کد مطلب: 

236864

در آیین تجلیل از رسانه‌های برخط فعال در اربعین حسینی چه گذاشت؟ (گزارش خبری و تصویری)

آیین تجلیل از رسانه‌های برخط فعال در اربعین حسینی سه شنبه 21 آبان‌ماه برگزار شد و در پایان این مراسم در دو گروه «الف» و «ب» از رسانه های فعال در راهپیمایی اربعین قدردانی شد و برای آنها از سوی معاونت مطبوعاتی کمک هزینه سفر به عتبات عالیات و از سوی بعثه مقام معظم رهبری اسکان این زائران در نظر گرفته شد.
گزارش تصویری/ آیین تجلیل از رسانه‌های برخط فعال در اربعین حسینی

به گزارش خبرنگار سیتنا، آیین تجلیل از رسانه های برخط در اربعین حسینی صبح امروز سه شنبه 21 آبان ماه به همت معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور محمد خدادی، معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدخوراکیان معاون شورای عالی فضای مجازی، احمد محمدی‌فر دبیر ستاد اربعین، حجت‌الاسلام احمدی رئیس کمیته فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری در محل انتشارات نشرآوران برگزار شد.

در این مراسم محمد خوراکیان معاون دبیرخانه شورای عالی فضای مجازی گفت: عبارت های «بالایدی» و «الالسن» که در زیارت عاشورا آمده است حاکی از دو مفهوم بزرگ است. به این معنا که ضرر و منفعت رساندن به فرهنگ اهل بیت می تواند به دو صورت زبانی و میدانی صورت بگیرد که به تعبیر رسانه ها از آن به عنوان سخت و نرم یاد می شود. رسانه ها در واقع به صورت زبانی می توانند به فرهنگ اربعین خدمت کنند. آنچه امسال شاهد بودیم همکاری بی نظیر و ارزشمند رسانه ها به همت دو مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت کشور بود.

وی گفت: در وزارت کشور کمیته فضای مجازی تشکیل شد که سبب شد از انجام کارهای موازی جلوگیری شود. همکاران ما در وزارت ارشاد و معاونت مطبوعاتی در تقسیم کار و همکاری رسانه ها اتفاقی شیرین را رقم زدند. امیدوارم این رویکرد در تمامی مسائل ملی کشور انجام شود که می تواند به رفع مشکلات کشور کمک کند.

احمد محمدی فر دبیر ستاد مرکزی اربعین دیگر سخنران این برنامه بود. وی ماهیت اربعین را رسانه ای دانست و گفت: در دل این اتفاق انتقال پیام و آگاه سازی وجود دارد. موضوع حرکت اربعین و رونق آن بر عهده رسانه هاست و این رسانه ها بودند که آن را به جامعه معرفی کردند. چنانچه می دانیم در سال ۱۳۸۰ با این وسعت اربعین صورت نگرفت این نقشی است که رسانه ها ایفا می کنند و می توانند اربعین را به جهانی شدن ببرند.

محمدی فر تاکید کرد: هدف ما جهانی شدن اربعین و رساندن پیام آن به سراسر جهان است و رسانه ها نقش مهمی در این زمینه ایفا می کنند. هر سال با شروع عزاداری های محرم، اربعین نیز جایگاه خود را در صف آیین های عاشورایی پیدا کرده و این کاری بود که رسانه ها انجام دادند. رسانه ها می توانند مشتاق ابا عبدالله الحسین (ع) را از محتوای این حرکت جمعی بیشتر آگاه کنند.

به گفته وی، امسال 3 میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از کشور ما در آیین پیاده روی اربعین شرکت کردند و این کار علیرغم سختی ها و دشواری های مسیر و اوضاع و احوال ویژه کشور عراق صورت گرفت.

محمدی فر افزود: ما همواره نگران این بودیم که نکند با وجود این اوضاع و احوال مردم کشور عراق برخورد بدی با زائران ایرانی داشته باشند اما ایرانی ها با تکریم از سوی موکب های عراقی مواجه شدند.

 حجت‌الاسلام‌ و المسلمین حمید احمدی رئیس کمیته فرهنگی، آموزشی بعثه مقام معظم رهبری در سخنانی به کارکردهای رسانه ها در راهپیمایی اربعین پرداخت و گفت: از انجایی که اربعین پدیده ای نو در ایران است رسانه ها کمتر به ابعاد آن پرداخته اند و معمولا کارهای صرفا ژورنالیستی در این باره صورت گرفته است. لایه های مهم دیگری نیز در راهپیمایی اربعین وجود دارد که باید به آنها پرداخته شود مثلا رسانه ها می توانند از ابعاد ارتباطات میان فرهنگی و ابعادی تکریمی به موضوع پیاده روی اربعین بپردازند.

وی با اشاره به تاکیدهای مقام معظم رهبری در زمینه راهپیمایی اربعین گفت: ایشان روی شناسایی ظرفیت ها تاکید دارند و معتقدند باید جمع نخبگان و رسانه ای به آن بپردازند پیشنهاد من این است که معاونت مطبوعاتی جلسات مستمری را به صورت سالانه برای برنامه ریزی، آموزش و فرهنگ سازی برای پیاده روی اربعین تشکیل دهند.

علی متقیان مدیرعامل ایسنا نیز در این برنامه با اشاره به اینکه اربعین یادگار حضرت زینب (س) است، گفت: وقتی امام حسین (ع) در ۲۷ رجب سال ۶۰ حرکت خود را از مدینه آغاز کرد عده زیادی از دلسوزان به ایشان گفتند که خانواده خود را با خود نبرند اما ایشان در این مسیر خانواده خود را با خود به همراه برد و در واقع به نظر من، همراه با خود خبرنگارانی برد که در تمام مراحل یعنی از روز اول قیام تا شهادت و اسارت با او بودند و این افتخاری برای ما خبرنگاران است.

وی افزود: معمولا در سنت های جنگی تعداد کشته شده ها معیار پیروزی است و بنی امیه با کشتن تمام مردان سپاه ابی عبدالله (ع) و ۸۲ اسیر از خانواده ایشان اعلام پیروزی کرد اما این اسیران  و بالاخص حضرت زینب (س) و امام سجاد (ع) کاری کردند که هشتم صفر یزید رسما اعلام کرد که من در واقعه عاشورا مسئولیتی نداشتم و عبیدالله مسئول بود اسرا آزاد شدند و راهی را برای نشان دادن پیروزی امام حسین (ع) انتخاب کردند و در اربعین به کربلا رسیدند. در واقع اربعین نشان دهنده پیروزی امام حسین (ع) است و آنچه از قیام ایشان برای ما باقی مانده ناشی از فعالیت ۸۲ خبرنگار همراه امام حسین (ع) بود. بنابراین معتقدم باید اربعین را به سراسر دنیا مخابره کردو ما نیز باید با خبرنگاران امام حسین (ع) همراه شویم.

محمد خدادی، معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آخرین سخنران این برنامه بود. وی طی سخنانی با اشاره به اینکه قدرت اصلی اربعین در همراه سازی ده ها میلیون نفر با یک موضوع در کنار هم با حداقل امکانات و حداکثر تهدیدات برای معنی کردن معرفت است، گفت: اصل مشترک همه آدم های حاضر در این راهپیمایی یافتن معرفت است.

وی افزود: ما در رسانه ای کردن اربعین هنوز هم عقب هستیم و باید متناسب با ظرفیت این موضوع به آن بپردازیم. مخاطب شناسی، طرح سوال و تولید محتوا و بازنشر آن در ظرف های متناسب با آن از وظایف رسانه هاست.

وی در ادامه با اشاره به اینکه باید در محیط اربعین بتوانیم انسان دیگری شویم، افزود: قدرت امام حسین (ع) ایجاد محتوای حقیقی در بستری از واقعیت است و اگر امروز ما می توانیم به راهپیمایی اربعین برویم به خاطر تاثیرگذاری محتوایی ایشان است. باید برد خبری اربعین به تمامی دنیا برسد و در این زمینه رسانه ها نیازمند هم افزایی هستند.

خدادی در پایان با تاکید بر لزوم بازخوانی کارکرد رسانه های فعال در اربعین گفت: باید بتوانیم قرارگاه مرکزی ستاد اربعین ایجاد کنیم و خلاءهای رسانه ای را در این زمینه پوشش  دهیم. همگرایی رسانه ها مانع استفاده سوءاستفاده گران خواهد شد.

در پایان این مراسم در دو گروه «الف» و «ب» از رسانه های فعال در راهپیمایی اربعین قدردانی شد و برای آنها از سوی معاونت مطبوعاتی کمک هزینه سفر به عتبات عالیات و از سوی بعثه مقام معظم رهبری اسکان این زائران در نظر گرفته شد.

عکاس: حسین شهلایی
گزارش از مونا ارشادی فر

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 3.3 (35 رای)
سیتنا 1
2019-11-12 13:40

افزودن دیدگاه جدید