کد مطلب: 

236823

فیروزآبادی: وزارت ارتباطات 80 درصد شبکه ارتباطی را پیاده سازی کرده و نه شبکه ملی اطلاعات را

دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور، گفت: مرکز ملی فضای مجازی چند نوع خدمت در اسناد خود تعریف کرده که یکی خدمت پایه کاربردی است که مربوط به شبکه ملی اطلاعات است، بنابراین اگر شبکه ملی اطلاعات این خدمات پایه را نداشته باشد نمی توان به آن شبکه ملی اطلاعات گفت و در واقع صرفا شبکه ارتباطی است که وزارت ارتباطات هم بر همین اساس 80 درصد شبکه ارتباطی را پیاده سازی کرده است و نه شبکه ملی اطلاعات را.
فیروزآبادی: وزارت ارتباطات 80 درصد شبکه ارتباطی را پیاده سازی کرده و نه شبکه ملی اطلاعات!

به گزارش سیتنا، دکتر سید ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور در چهارمین جلسه بیستونی به میزبانی سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور با حضور فعالان این حوزه، گفت: خدمات دیجیتال از تنوع بسیار برخوردار بوده و امروزه تمام شئون زندگی اجتماعی مردم را در بر گرفته است که در کشور حوزه های حمل و نقل، توریسم، تبلیغات، VOD، بازی ها، فروشگاهی، نشر، بانک، بیمه و هزارها خدمت به صورت دیجیتال در فضای مجازی ارایه می شود.

وی با اشاره به اعداد و ارقام رشد این حوزه، افزود: بر اساس آمار وزارت صمت در سال 97 بیش از 1.1 میلیارد تراکنش اینترنتی در کشور داشتیم و نزدیک 15 هزار نماد در کشور داریم که فقط حجم تراکنش های اینترنتی نزدیک 150 هزار میلیارد تومان در سال 97 بوده است که این رشد و تحول نشانگر اهمیت ورود به مرحله ساماندهی خدمات دیجیتال در کشور است.

حوزه خدمات دیجیتالی دارای پیچیدگی بسیار است

دکتر فیروزآبادی با بیان این که در برخی از خدمات همچون خدمات آموزشی در جغرافیایی فراتر از کشور توسعه یافتیم، تاکید کرد: حوزه خدمات دیجیتالی دارای پیچیدگی بسیار است؛ چرا که ترکیبی از تکنولوژی و حوزه های زندگی عادی و روزمره مردم است و د رواقع ارتباط تنگاتنگی با سبک زندگی مردم دارد.

وی با اشاره به این که اجتماعی بودن و چند رشته ای بودن از دیگر وجوه آن است، اعلام کرد: همه مردم از این خدمات بهره مند هستند و در هر حوزه شاهد خدمات، تجارت و مبانی چند رشته ای هستیم که بر اساس آن مدل های کسب و کار پیچیده ای دارند. علاوه بر این خدمت دیجیتال مبتنی بر تحول است و نظام مند کردن چیزی که در تحول دائم و چالاکی است کار پیچیده ای است.

برای یک نظام چالاک مقررات گذاری، به هم فکری تمامی فعالان حوزه فضای مجازی نیاز دارد.

نظام چالاک برای مقررات‌گذاری دیجیتال، نیازمند همفکری همه فعالان است

فیروزآبادی گفت: اگر بخواهیم نظامی داشته باشیم که نظم، پایداری، امنیت، بهره مندی همه افراد از منافع و اعتماد داشته باشد، نیاز به هم فکری و همکاری تمامی فعالان این حوزه دارد تا یک نظام چالاک برای مقررات گذاری این حوزه شکل گیرد.

وی در رابطه با چالش های داخلی و خارجی توسعه خدمات دیجیتال در کشور، افزود: یکی از چالش های داخلی این حوزه بحث صیانت از داده است. در واقع در این فضا تولید داده انبوه در حین ارایه خدمت شکل می گیرد و از خصوصیات آن، این است که داده از بین نمی رود و قابل ثبت، ذخیره، پردازش، توزیع و بازنشر مجدد است. همچنین حریم خصوصی و حفاظت از داده از اهمیت ویژه ای برخوردار است که هنوز در کشور از منظر اقتصادی و حتی از نگاه امنیت اجتماعی براساس کالاسازی مبتنی بر داده (datafication)تعیین تکلیف نشده است.

زیربنای کلاهبرداری در فضای مجازی، ابهام در نظام هویت است

رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور درباره بحث کلاهبرداری های اینترنتی تاکید کرد: متاسفانه شاهد فیشینگ به صورت انبوه در فضای مجازی هستیم که باید برای آن تدبیر شود که البته تدابیر فوری مانند استفاده از رمز دوم (dynamic) برای بانک ها در نظر گرفته شده است، اما در واقع آن چیزی که زیربنای توسعه فیشینگ است بحث ابهام در نظام هویت در فضای مجازی کشور است که ما در سال های اخیر در مرکز ملی فضای مجازی کشور به بحث احراز هویت توجه ویژه داشته و سعی کردیم نظام ثبت احوال کشور را به مراکز بزرگ خدمت حداقل در دولت متصل کنیم و همچنین سندی در رابطه با نظام هویت تهیه شده که به تثبیت و تقویت نظام احراز اصالت هویت در فضای مجازی کشور کمک خواهد کرد و تاکید بر برقراری و تقویت پایگاه هایی مانند شاهکار هم در احراز هویت کسانی که وارد فضای مجازی می شود، داشتیم.

فیروزآبادی اظهار داشت: برقراری نظام اعتماد یکی از مسائل مهم دیگر است که به حوزه صیانت از داده و کاهش کلاهبرداری در این حوزه کمک می کند. در واقع اگر به حوزه های امنیت، پایداری شبکه و خدمت، یکپارچگی خدمت در سکوها و محیط های مختلف بپردازیم کاربر می تواند به این فضا اعتماد داشته باشد.

وی افزود: مسئولیت پذیری در این فضا به این دلیل پایین است که هنوز به نظام هویت به عنوان زیرساخت آن به خوبی پرداخته نشده است که البته در اسناد شورای عالی فضای مجازی و تاکیدات قبلی در صحبت ها به این نظام پرداختیم، اما معتقدیم سازمان نظام صنفی هم باید کمک کند که بتوانیم نظام هویت در فضای مجازی را در سطح قابل قبولی در کشور پیاده سازی کنیم تا کسب‌وکارها توسعه یافته و همه ذی نفعان کسب‌وکارها اعم از ارایه دهنده ها و بهره برداران خدمت از رضایت بیشتری برخورار باشند.

رقابت با سکوهای خارجی از مهمترین چالش های فعالان فضای مجازی است

دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور در خصوص چالش مهم خارجی این حوزه گفت: رقابت با سکوهای خارجی یکی از مهمترین چالش های حوزه خارجی است چرا که فضای مجازی یک فضای جهانی، فرامرزی و اشراف گریز است که به راحتی که در رابطه با اقتصاد فیزیکی در زمینه های گمرک و تعرفه گذاری سیاست گذاری می شود نمی توان در حوزه اقتصاد دیجیتال وارد شد و در بسیاری از حوزه ها با سکوها و ارایه دهنده خدمات پر قدرت در سطح و بازار جهانی با مزیت های بازار جهانی در تولید کالا، تولید خدمت، کیفیت خدمت و بهای تمام شده آن مواجه‌ایم.

وی با اشاره به این که وظیفه بخش دولتی، خصوصی و حتی عمومی است که یکپارچه برای حفظ منافع ملی با حفظ سطح کیفیت ارایه خدمت به مردم و صرفه اقتصادی تلاش کنند، افزود: یک مشکل جهانی وجود دارد که فراتر از کشور ما است و آن بحث انحصار است. در حال حاضر در دنیا در حوزه حمل و نقل، موتور جستجو، سیستم عامل و ... با انحصار مواجه‌ایم که علاوه بر آن، فضای مجازی خود تشدید کننده انحصار در این فضاست، بنابراین اگر تنظیم مقررات دقیقی صورت نگیرد خطر انحصار جهانی وجود دارد که به دنبال آن مفسده های بعدی نظام های مبتنی بر انحصار را در کشور شاهد خواهیم بود.

سیاست مرکز ملی فضای مجازی هم اندیشی با فعالان است

فیروزآبادی با بیان این که بر همین اساس نیاز است تا در این حوزه سندی تهیه شود، گفت: سیاست مرکز ملی فضای مجازی هم اندیشی و بهره مندی از نقطه نظرات بخش خصوصی و فعالان حوزه فضای مجازی است و بر همین اساس پیش نویس سند توسعه خدمات دیجیتال در فضای مجازی کشور که دراین مرکز تهیه شده است به دلیل نقش برجسته و غالب بخش خصوصی در آن امروز برای بررسی و کارشناسی تشریح خواهد شد. در واقع این سند باید هم جنبه حمایتی از خدمات داخلی داشته باشد و هم خدمات داخلی را نظام مند کند اما نباید مانعی برای خدمات داخلی باشد در صورتی که خدمات خارجی آزادانه در کشور فعالیت می کنند.

وی تصریح کرد: خواهشمندیم در این مسیر تمامی ذی نفعان فضای مجازی همکاری کنند که این معضل که چالش بسیاری از کشورهای در حال توسعه است حل شود تا انحصار های خارجی و سکوهای آنها بازار کشور را تصاحب نکرده و اقتصاد سالم مبتنی بر رقابت آزاد در کشور شکل گیرد.

ظهور و حضور بخش خصوصی هوشمند از پارامتر های اصلی قدرت ملی است

فیروزآبادی در خصوص قدرت نرم در فضای مجازی، گفت: امروز در کنار پارامترهایی که در گذشته به عنوان پارامترهای اصلی قدرت ملی همچون قدرت نظامی، جمعیت، قدرت اقتصادی مطرح می شد، ظهور و حضور بخش خصوصی هوشمند و قدرتمند از پارامترهای اصلی قدرت ملی هستند و در تنظیم روابط بین الملل، بخش خصوصی قدرتمند که در حوزه اقتصاد دیجیتال سکوهای پرقدرت داشته باشد، پروژه های چند رشته ای انجام داده، تعداد کاربران آن بالا بوده، خدمت و ایده نویی ارایه کرده و حالت تهاجمی به بازارهای جهانی داشته باشد، تعیین کننده قدرت ملی است.

وی افزود: کشوری که در یک لحظه می توانند بخش بزرگی از برنامه های کاربردی نرم افزاری آن را از کار بیندازند و در هنجارسازی، مقررات گذاری و نوع خدماتی که در فضای مجازی می دهد نقشی ندارد و نمی تواند صاحب بازیگری در حوزه پیام رسان و موتور جستجو و خدمات نویی که در این فضا ارایه می شود، باشد و همچنین سیستم عامل و نرم افزارهای امنیتی برای دفاع خود نداشته و وابسته به سایر کشورها است، طبیعی است که کشور بی دفاعی در حوزه فضای مجازی خواهد بود.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور با بیان این که سطح دارایی هایی فکری که در دنیا قیمت گذاری می شود نسبت به دارای هایی مادی در سال های گذشته بیانگر این موضوع است، اظهار داشت: باید بخش خصوصی قدرتمند داشته باشیم که کنسرسیوم تشکیل دهند و همانند دنیا تکنولوژی های روز دنیا را همچون 5G طراحی کرده و دانش خود را به فروش بگذارد تا صاحب قدرت ملی باشیم. آنچه که مسلم است دعوای امروز چین و آمریکا دعوای مرزی و جغرافیایی و یا تولید تلفن همراه و اقلام سخت افزار نیست بلکه بحث میزان سهم بازار و امتیازات دارایی های معنوی در این فضاست.

80 درصد شبکه ارتباطی و نه شبکه ملی اطلاعات پیاده سازی شده است

وی با اشاره به این که در تنظیم این سند اصل فراگیری در نظر گرفته شده است، افزود: مرکز ملی فضای مجازی چند نوع خدمت در اسناد خود تعریف کرده که یکی خدمت پایه کاربردی است که مربوط به شبکه ملی اطلاعات است بنابراین اگر شبکه ملی اطلاعات این خدمات پایه را نداشته باشد نمی توان به آن شبکه ملی اطلاعات گفت و در واقع صرفا شبکه ارتباطی است که وزارت ارتباطات هم بر همین اساس 80 درصد شبکه ارتباطی را پیاده سازی کرده است، نه شبکه ملی اطلاعات؛ و بخش ملی بودن هنوز طبق سند الزامات شبکه ملی اطلاعات که به شفافی خدمات کاربردی پایه همچون موتور جستجو، پیام رسان ، خدمات ابری و ایمیل را اعلام کرده، پیاده سازی نشده است.

وقتی 80 درصد از پیام‌رسان‌های مورد استفاده کشور خارجی است، بنابراین هنوز ما شبکه ملی اطلاعات نداریم

فیروزآبادی با بیان این که وقتی تقریبا بیش از 80 درصد از پیام رسان های مورد استفاده کشور خارجی است، بنابراین هنوز ما شبکه ملی اطلاعات نداریم، اعلام کرد: نوع دیگر خدمت، خدمات عمومی همچون سلامت، تجارت و آموزش است که باید شکل اقتصادی و فنی آن سکویی باشد یعنی هم اقتصادی و هم تکنیکال باشد بنابراین معتقدیم دولت به مثابه سکو که شعار همه کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته است باید درکشور پیاده سازی شود. البته بعضی از این خدمات شکل گرفته اما هنوز شکل سکویی پیدا نکرده و بیشتر شکل برنامه ای دارد.

وی در خصوص خدمات ضروری و همگانی برای مناطق روستایی، زنان سرپرست خانوار و یا افراد کم توان جسمی و ذهنی و ... که نوع دیگر خدمات است، گفت: ما معتقدیم برای کم توانان جامعه برخلاف دو حوزه قبلی که باید در یک نظام اقتصادی رقابتی پیش روند، دولت یارانه دهد.

وی با اشاره به این که از دیگر مباحث مورد توجه در مرکز ملی فضای مجازی کشور تطابق فرهنگی با ارز ش های اسلامی - ایرانی، نظارت و قدرتمند بودن نظام صنفی و بخش خصوصی کشور در حوزه فضای مجازی است، افزود: این سند الهام بخش قوانین بعدی کشور در این حوزه خواهد بود بنابراین سند مهمی است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2019-11-11 15:00

افزودن دیدگاه جدید