کد مطلب: 

236647

شکست انحصار صداوسیما با اعمال رویکرد ارتباطی وزیر جوان ارتباطات

یک کارشناس ارشد ارتباطات معتقد است: گسترش بهره مندی از ابزارهای ارتباطی نو موانع قانونی تاسیس شبکه های غیرحاکمیتی رادیویی و تلویزیونی را برطرف سازد.
شکست انحصار صداوسیما با اعمال رویکرد ارتباطی وزیر جوان ارتباطات

محمد امامی، کارشناس ارشد ارتباطات در یادداشتی که نسخه‌ای از آن را در اختیار سیتنا قرار داد، نوشته است:

اقدام وزیر جوان ارتباطات در لایو اینستاگرامی اخیر خود، گامی رو به جلو برای شکستن انحصار صدا و سیما در پرداختن به موضوع هایی در سطح ملی و قابل تقدیر بود.

لایو اینستاگرامی وزیر ارتباطات فارغ از داوری درباره صحت و سقم مطالب مطرح شده وی یا منتقدانش، نشان داد که مجموعه دولت در صورت آگاهی و دارا بودن مهارت های لازم می توانند در برابر هجمه هایی که به دولت می شود ابتکار عمل را در دست گیرند و بر جریان یکسویه رسانه ای غلبه پیدا کنند و یا لااقل تک صدایی و ترکیب قدرت رسانه ای موجود را بر هم زنند و صدای خود را به مخاطبان برسانند.

حضور وسیع مخاطبان برخط در لایو اینستاگرامی وزیر جوان ارتباطات نشان داد در صورت توانایی بهره‌مندی بجا از فناوری ها و ابزارهای جدید اطلاع رسانی، مخاطبان این نوع پیام رسانی ها می تواند بیش از برخی شبکه های تلویزیونی با آن همه صرف هزینه و برخورداری از رانت و دوپینگ های سیاسی و اقتصادی باشد و حتی در عرصه ای نابرابر می توان با صدا و سیما رقابت کرد.

با پیشرفت فناوری های ارتباطی و گسترش پیام رسان های مبتنی بر موبایل و افزایش سرعت گردش اطلاعات و اخبار ، و در عصر و زمانه ای که انتشار سریع یک شایعه می تواند بنیان های اعتماد را به عنوان اصلی ترین سرمایه های اجتماعی سازمان و جامعه برهم ریزد، برقراری ارتباط با مخاطب نیاز به سواد رسانه ای و مهارت و سرعت بیش از پیش دارد.

در چنین شرایطی نه تنها روابط عمومی های موسسات و سازمان ها بلکه یکایک مدیران باید با ارتقای دانش، بینش و مهارت های خود آمادگی های لازم را برای حضور آگاهانه و متعهدانه  در عرصه های آگاهی بخشی به مردم این ولی نعمتان جامعه داشته باشند.

از سوی دیگر گسترش و تداوم بهره مندی از این قابلیت و امکان و الگوی پیام رسانی تاثیرگذار برای مخاطبان می تواند زمینه های اصلاح قانون و شکستن انحصار صدا و سیما و ورود بخش غیر حاکمیتی به میدان تاسیس شبکه های  رادیویی و تلویزیونی فراهم آورد و موانع قانونی تاسیس شبکه های رایویی و تلویزیونی غیرحاکمیتی را برطرف سازد.

رویکرد آذری جهرمی و  نیز  دکتر ظریف وزیر امور خارجه در به کارگیری ابزارهای نوین پیام رسانی فارغ از محتوایی که در آن منتشر کرد، می تواند الگویی برای سایر وزرا و اعضای هیئت دولت باشد تا به جای برخورد منفعلانه در برابر هجوم ناجوانمردانه بدخواهان،و یا سکوت و انفعال در باره خدمات دستگاه متبوع خویش، به صورت فعال ، صدای خود و گزارش خدمات خود را به طور مستقیم و بی وایطه برای مردم مطرح کنند.

روابط عمومی های بخش دولتی نیز باید با پوست اندازی و به هنگام سازی خود، منابع انسانی روابط عمومی را به دانش و مهارت های روزآمد تجهیز کرده و آنان را برای نقش آفرینی های متناسب با جامعه اطلاعاتی در عصر ارتباطات مهیا سازند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2019-11-07 23:53

افزودن دیدگاه جدید