کد مطلب: 

236532

ستاری: پهنه‌های شهری میزبان کارخانه‌های نوآوری می‌شوند

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در آیین افتتاح «کارخانه نوآوری آزادی» که با حضور رئیس‌جمهوری کشورمان برگزار شد، گفت: پهنه‌های شهری فرسوده بستری مناسب برای تبدیل ایده‌های خلاقانه به نوآوری هستند و زایشگاه‌ ایده‌های نوآورانه به‌شمار می‌روند. با تسهیل‌گری و حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، این پهنه‌های شهری در نقاط مختلف کشور میزبان کارخانه‌های نوآوری می‌شود.
ستاری: پهنه‌های شهری میزبان کارخانه‌های نوآوری می‌شوند

به گزارش سیتنا، «کارخانه نوآوری آزادی» صبح امروز و با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی به طور رسمی افتتاح شد. با افتتاح رسمی این کارخانه، پهنه‌ای فرسوده و زنگار گرفته که سال‌ها در دل پایتخت بدون استفاده باقی مانده بود، حالا به زیست‌بومی برای شکوفا شدن ایده‌های خلاقانه و نوآورانه جوان‌های استارتاپی بدل شده است.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در مراسم افتتاح رسمی کارخانه نوآوری آزادی با بین این‌که این کارخانه ایران را یکی از کشورهای پیشرو در تبدیل پهنه های صنعتی فرسوده به محلی برای نوآوری و خلاقیت بدل کرده است، افزود: این پروژه ملی به عنوان نمونه ای موفق از همکاری دولت و بخش خصوصی و سرمایه گذاری روی ایده های نوآورانه و تبدیل آن ها به کسب و کارهای نوآورانه ،ایران را به عنوان یکی از قطب‌های تولید فناوری و نوآوری منطقه معرفی کرده است.

خلق تحولی تازه با رونق زیست‌بوم نوآوری و کارآفرینی

ستاری، با اشاره به این‌که پهنه‌های شهری مانند کارخانه‌های نوآوری، بستر بروز خلاقیت‌های نیروی انسانی است، عنوان کرد: نیروی انسانی ما را پارک‌های فناوری، دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها تامین می کنند. 180 شتابدهنده و مرکز نوآوری با بیش از 500هزار مترمربع فضا زمینه ساز 6هزار استارتاپ جدید شده‌اند و 8 کارخانه نوآوری در نقاط مختلف کشور نیز به رونق زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری کمک می‌کند.

وی از فعالیت 4556 شرکت دانش بنیان و 6هزار استارتاپ در اقتصاد کشور با کمک بخش‌های مختلف این زیست‌بوم گفت و ادامه داد: این کسب‌وکارها، علاوه بر این‌که 90 هزار میلیارد تومان درآمد داشته‌اند، برای 300هزار نفر اشتغال مستقیم ایجاد کرده اند.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری صنعت دارویی کشور را نمونه موفقی از توسعه زیست‌‌بوم نوآوری دانست و گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان دارویی، محصولات خود را با ارزش افزوده بالا به جهان عرضه می‌کنند و حرف‌های جدی برای گفتن دارند. این بخش اکنون به بستری برای جذب و ماندگاری نخبگان جوان و دانش‌آموختگان برتر حوزه فناوری‌ای زیستی و دارو بدل شده است.

شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها انگیزه‌بخش نخبگان برای بازگشت شده‌اند

رییس بنیاد ملی نخبگان، جذب نیروی انسانی تحصیل‌کرده در دانشگاه‌های برتر دنیا را یکی از ویژگی‌های فعالیت کسب و کارهای دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها عنوان کرد و گفت: ‌ کسانی که در استارتاپ های موفق جهانی کار کرده اند در فرآیند راه اندازی استارتاپ‌های جدید و رونق گرفتنشان جوانان را یاری می‌کنند. بیش 1400 نفر از 100 دانشگاه برتر دنیا به کشور بازگشته و 93 استارتاپ جدید و موفق به راه‌انداخته‌اند.

ستاری با بیان این‌که سازوکار تامین مالی کسب و کارهای دانش‌بنیان و استارتاپی، وام نیست، افزود:صندوق‌های سرمایه گذاری جسورانه از نوآوری ها و ایده های خلاقانه حمایت می‌کنند. فرهنگ حمایت از کار و کارآفرین که سالیان سال در کشور ریشه داشته و به واسطه فرهنگ اقتصاد نفتی به دست فراموشی سپرده شده است اکنون به کمک بیش از 15 صندوق سرمایه گذاری جسورانه، با سروشکلی تازه  و منطبق با ویژگی کسب و کارهای نوین احیا شده است.

8 کارخانه نوآوری در کشور به‌راه می‌افتد

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، فعالیت کارخانه نوآوری آزادی را گام نخست در توسعه زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری با استفاده  بهینه از پهنه‌های متروک شهری دانست و گفت: علاوه بر کارخانه نوآوری آزادی، یک کارخانه دیگر نیز در شرق پایتخت در آستانه راه‌اندازی و تکمیل است. همچنین 8 نقطه مناسب از پهنه‌های شهری در کشور شناسایی شده است و به زودی محلی برای رونق ایده‌های نوآورانه بر بستر کارخانه نوآوری بدل می‌شود.

رییس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان افزود: 8کارخانه  نوآوری به زودی در شهرهایی چون یزد، شیراز و دیگر شهر های بزرگ افتتاح می‌شود که در تمامی این پروژه ها، دولت نقش تسهیلگر را ایفا می کند و نقش آفرین اصلی، بخش خصوصی است.

پهنه‌های شهری میزبان نوآوری‌ها می‌شود

معاون علمی  و فناوری رییس جمهوری پهنه های شهری را فرصتی برای سوق دادن جامعه به سمت و سوی نوآوری و کارآفرینی دانست و گفت: پهنه های قدیمی داخل شهر، فرصتی بسیار مناسب برای کسب‌وکارهای نوپا و تحول فرهنگ شهری به دست استارتاپ‌ها است. با تغییر کاربری و تبدیل شدن این پهنه‌ها به محلی برای شکوفایی نوآوری، ضمن ارتقای آگاهی و فرهنگ حل مسائل جامعه از نوآوری، استارتاپ ها به حل مهم‌ترین مسائل شهری کمک می کنند.

رییس بنیاد ملی نخبگان ادامه داد :با حضور این پهنه ها در فضای شهری موجب تحول می شود و وقتی چند جوان خلاق با کوله های سرشار از ایده های نوآورانه شان مشتاقانه پای به چنین فضاهایی می گذارند، فضا  حال و هوا را هم متحول می کنند.

ستاری در پایان تاکید کرد:تا سال 1400 ، بیش از 10هزار استارتاپ جدید، بیش از یک میلیون متر مربع فضای تازه برای کسب‌کارهای نوپا و همچنین بیش از 300 شتابدهنده زمینه‌ساز رونق هرچه بیش‌تر اقتصاد دانش‌بنیان می‌شوند.

کارخانه نوآوری آزادی، با 10 سوله به مساحت 10هزار مترمربع و 4هزار و پانصد متر ساختمان اداری، به بستری برای ایده‌های نوآورانه بدل شده است.  ایجاد اشتغال 3هزار و 50 نفر و سرمایه گذاری بخش خصوصی از ثمرات راه اندازی کارخانه نوآوری آزادی است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2019-11-05 14:24

افزودن دیدگاه جدید