کد مطلب: 

236531

ارایه‌ی 1300 میلیارد تومان تسهیلات صندوق نوآوری به 4500 شرکت دانش بنیان از سال گذشته

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی عنوان کرد: از سال گذشته و با تغییر رویکرد هیات عامل سوم صندوق نوآوری، به 4500 شرکت دانش بنیان بیش از یک هزار و 300 میلیارد تومان تسیلات ارائه شده است.
ارایه‌ی 1300 میلیارد تومان تسهیلات صندوق نوآوری به 4500 شرکت دانش بنیان از سال گذشته

به گزارش سیتنا، دکتر سیاوش ملکی‌فر در جمع مدیران عامل شرکت های دانش بنیان استان آذربایجان شرقی گفت: فلسفه برگزاری این جلسه معرفی خدمات و برنامه‌های صندوق نوآوری به شرکت‌های دانش بنیان است. صندوق نوآوری برای تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان ایجاد شده و در قانون، ظرفیت‌های خوبی برای این صندوق پیش‌بینی شده و امیدواریم بتوانیم خادمان خوبی برای این شرکت‌ها باشیم.

ملکی‌فر بیان کرد: در حال حاضر در یک جنگ اقتصادی به‌سر می‌بریم، لذا تلاش کرده‌ایم هم‌پای شرکت‌های دانش بنیان پیش رویم و با استفاده حداکثری از ظرفیت‌های صندوق، برای خدمت‌رسانی بهتر به شرکت‌های دانش بنیان تلاش کنیم.

وی افزود: صندوق نوآوری بر اساس بند پنج قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان که یک نقطه عطفی در این حوزه بود، به عنوان یک نهاد عمومی‌ تاسیس شده است. در این راستا قرار شد شرکت‌های تحت عنوان دانش بنیان احراز صلاحیت شوند و معافیت‌ها و حمایت‌های مختلفی برای آنها در نظر گرفته شود. متاسفانه بسیاری از شرکت‌های دانش بنیان صندوق نوآوری را زیرمجموعه معاونت علمی ‌می‌دانند، در حالی که صندوق نوآوری و شکوفایی زیر نظر مستقیم شخص رئیس جمهور فعالیت می‌کند.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی یادآور شد: تشخیص دانش بنیان بودن شرکت‌ها بر عهده کارگروهی متشکل از چندین دستگاه از جمله رئیس صندوق نوآوری گذاشته شد که دبیرخانه آن در معاونت علمی‌ و فناوری ریاست جمهوری قرار دارد. این کارگروه لیستی از شرکت‌های دانش بنیان تهیه کرده است که به‌روز شده و برای صندوق نوآوری ارسال می‌شود.

ملکی‌فر گفت: سال گذشته هیات عامل سوم صندوق نوآوری منصوب شد که ترکیبی از دستگاه‌های مختلف است. هیات عامل سوم صندوق نوآوری تغییر رویکردهای اساسی را در دستور کار خود قرار داده و ابزارهای جدیدی را متناسب با نیازهای شرکت‌های دانش بنیان خلق کرده است. البته برخی از شرکت‌ها از کندی فرآیندهای خدمت‌رسانی در صندوق نوآوری گله‌مند بودند؛ اما خواهشمندم تجربه‌های قبلی خود را مبنای عمل و قضاوت قرار ندهید.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی یادآور شد: یکی از انتقادهای اصلی شرکت‌های دانش بنیان طولانی بودن صف‌های درخواست تسهیلات بود، از همین رو صف درخواست تسهیلات و خدمات شرکت‌های کوچک و بزرگ را در صندوق نوآوری تفکیک کرده‌ایم، چراکه شرایط و نیاز شرکت‌های کوچک و بزرگ متفاوت است.

وی تصریح کرد: لذا درخواست‌های زیر 500 میلیون تومان را به 20 صندوق پژوهش و فناوری که در کشور وجود دارند و درخواست‌های بزرگ را به بانک‌ها ارجاع داده‌ایم، چرا که شرکت‌های بزرگ به دلیل گردش مالی که دارند، قابلیت تعامل با بانک‌ها را دارند؛ این شرکت‌ها می‌توانند با مراجعه به بانک‌ها معادل 70 درصد فروش سال گذشته خود را وام 12 درصد یک ساله، 15 درصد دوساله یا 18 درصد 3 ساله، دریافت کنند که روند دریافت وام از باک‌ها از طریق صندوق نوآوری حداکثر 10 روز طول می‌کشد.

ملکی‌فر افزود: صندوق‌های پژوهش و فناوری در کشور به صورت غیردولتی تاسیس شده‌اند و محدودیت صندوق نوآوری در خصوص دانش بنیان بودن شرکت‌ها را ندارند و به دو نوع تخصصی و استانی(جغرافیایی) تقسیم می‌شوند. اخیرا آذربایجان شرقی صاحب یک صندوق پژوهش و فناوری شده و امیدوارم که دومین صندوق این استان نیز تاسیس شود؛ چرا که این صندوق‌ها به عنوان یک نهاد مالی برای رشد و توسعه فناوری و نوآوری در یک منطقه لازم هستند، از همین‌رو صندوق نوآوری بیش از هزار میلیارد تومان خط اعتباری نزد این صندوق‌ها یجاد کرده است.

وی خاطرنشان کرد: صندوق نوآوری با اضافه کردن 20 صندوق پژوهش و فناوری برای شرکت‌های کوچک و حدود 10 بانک برای شرکت‌های بزرگ، یک صف را به 31 صف تبدیل کرد. این اقدام موجب تسریع و تسهیل در ارایه خدمات صندوق نوآوری شد. از سال گذشته تاکنون صندوق نوآوری به 4500 شرکت دانش بنیان بیش از هزار و 300 میلیارد تومان تسیلات ارایه کرده است.

معاون توسعه صندوق نوآوری یادآور شد: این اقدام باعث شده تا صف صندوق نوآوری به شدت کاهش پیدا کرده و در حال حاضر بررسی درخواست‌هایی که به صندوق نوآوری مراجعه می‌کنند کمتر از دو ماه زمان می‌برد. نکته حائز اهمیت در خصوص تسهیلات بانکی این است که دریافت این تسهیلات نیاز به ارزیابی ندارد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2019-11-05 14:22

افزودن دیدگاه جدید