کد مطلب: 

236311
اجرای طرح آبیاری هوشمند در باغات جهرم توسط شرکت کارخانجات مخابراتی ایران؛

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت‌وگو با سیتنا: برای گسترش اجرای طرح سیستم‌های آبیاری هوشمند در کشور آماده‌ایم/ از شرکت داخلی مجری این طرح، حمایت می‌کنیم/ جزئیات نحوه‌ی اجرای این طرح در اختیار مجلس قرار گیرد/ اقدام در راستای افزایش بهره‌وری ضروری است

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس، گفت: از آنجا که ضروری است در راستای افزایش بهره‌وری گام برداریم، لذا در صورت دریافت گزارش‌های تکمیلی پیرامون اجرای طرح سیستم‌های آبیاری هوشمند توسط یک شرکت داخلی، آماده‌ایم تا به منظور گسترش اجرای این طرح در کشور، از این اقدام حمایت کنیم.
سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت‌وگو با سیتنا: برای گسترش اجرای طرح سیستم‌های آبیاری هوشمند در کشور آماده‌ایم/ از شرکت داخلی مجری این طرح، حمایت می‌کنیم/ جزئیات نحوه‌ی اجرای این طرح در اختیار مجلس قرار گیرد/ اقدام در راستای افزایش بهره‌وری ضروری است

علی ابراهیمی، رئیس فراکسیون فناوری اطلاعات مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار سیتنا پیرامون راه‌اندازی سیستم آبیاری هوشمند در باغات جهرم توسط شرکت کارخانجات مخابراتی ایران که باعث کاهش قابل توجه مصرف آب و انرژی و افزایش بهره‌وری محصولات شده است، گفت: در یکی از نشریات مرتبط با کشاورزی گزارشی از این سیستم‌های آبیاری هوشمند خواندم، اما گزارش تکمیلی پیرامون جزئیات اجرای این طرح به دست ما نرسیده است.

نماینده مردم شازند در مجلس، ادامه داد: در مجلس و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری سازوکارهای حمایت از این نوع شرکت‌های تولید داخل کاملا تعیین شده است، لذا اگر گزارشی از جزئیات این فعالیت به ما برسد حتما به منظور حمایت از گسترش این طرح اقدام خواهیم کرد.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس، اظهار کرد: بنده اعلام آمادگی می‌کنم که اگر گزارشی از فعالیت این شرکت تولید داخل به دست آورم حتما برای حمایت از این اقدامات پیگیری می‌کنم، به دلیل آنکه مجبوریم در راستای افزایش بهره‌وری گام برداریم و راهی نداریم جز آنکه از سیستم‌های نوین به شکلی استفاده کنیم که بیشترین بهره‌وری از نظر مصرف منابع، انرژی و زمان داشته باشیم.

ابراهیمی در پایان تاکید کرد: مجلس کاملا آماده حمایت از این فعالیت‌ها است و اگر مدارکی از این اقدامات به کمیسیون کشاورزی ارائه شود حتما رسیدگی می‌کنیم.

گفتنی است؛ با نصب سیستم‌های آبیاری هوشمند شرکت کارخانجات مخابراتی ایران در باغات جهرم، زمانی که درختان احساس نیاز کنند آبیاری می شوند و کمتر از چهار ساعت و حتی در حد دو ربع ساعت در روز درختان با این سیستم هوشمند آبیاری می‌شوند.

بنا بر اظهارات مجریان این طرح در شرکت کارخانجات مخابراتی ایران، با این سیستم هوشمند، 30 درصد مصرف آب و 40 درصد مصرف انرژی کاهش یافته و بهره‌وری محصولات افزایش می‌یابد و با جذب کامل کودها، تا 50 درصد راندمان تولید محصول افزایش یافته است.

بعد از هشت سال تلاش و تحقیق این سامانه آبیاری راه اندازی شده است و بر حسب میزان دما و رطوبت میزان مصرف آب را بسته به شرایط گیاه تنظیم می‌کند.

این سیستم هوشمند آبیاری مبتنی بر دانش اینترنت اشیاء است که توان تولید سالانه بیش از 20 هزار عدد از این سامانه و تامین نیاز 100 درصدی کشور وجود دارد.

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2019-11-02 00:58

افزودن دیدگاه جدید