کد مطلب: 

236104

تشریح اقدامات دولت در حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان

دولت تدبیر و امید از ابتدای کار خود، مبنای سیاست اقتصادی را بر توسعه اقتصاد دانش‌بنیان برای گذار از اقتصاد نفتی و تحقق اقتصاد بدون نفت قرار داد. بر این اساس حمایت‌های ویژه‌ای از شرکت‌های دانش بنیان در این دوران صورت گرفت.
تشریح اقدامات دولت در حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان

به گزارش سیتنا، پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، نوشت: اقتصاد دانش‌بنیان از آن  دست مقولاتی است که هنوز در بسیاری از کشورهای دنیا زیرساخت‌ها و راهبردهای لازم برای آن وجود ندارد اما تصمیم‌گیران و دستگاه‌های برنامه‌ریزی دنیا به سمت حمایت از نوآوری‌ها حرکت می‌کنند.

در ایران قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در سال ۱۳۸۹ به تصویب رسید اما اجرایی شدن آن در دولت دهم محقق نشد و به تعویق افتاد؛ با این حال پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، استفاده از دستاوردهای حوزه علم و فناوری و حمایت از خلاقیت‌ها و نوآوری‌های اقتصادی و تولیدی در دستور کار قرار گرفت و روند اجرای قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان به طور جدی دنبال شد.

تا پیش از آنکه مردم به دولت تدبیر و امید رأی بدهند، تنها ۲ شرکت تایید صلاحیت دانش‌بنیان را گرفته بودند؛ ضمن آنکه از زمان تصویب قانون حمایت از شرکت‎ها و مؤسسات دانش‎بنیان  تا سال ۹۲، هیچ شرکت دانش‎بنیانی برای برخورداری از معافیت‌های مالیاتی به سازمان امور مالیاتی معرفی نشده بود. درحالی که در سال مالی ۱۳۹۲، ۴۰ شرکت از ۵۵ شرکت و در سال مالی ۱۳۹۳ با افزایش بیش از ۳۰ برابری بیش از ۱۲۰۰ شرکت به سازمان امور مالیاتی معرفی شدند و این رقم برای سال مالی ۱۳۹۴ به رقم ۲۱۷۵ شرکت رسید و در سال‌های بعد نیز روند رو به رشد خود را ادامه داد.

علاوه بر آن، تأمین منابع صندوق نوآوری و شکوفایی که در دولت دهم انجام نشده بود از سال ۹۲ عملیاتی شد. همچنین تسهیلات بیمه‌ای به عنوان یکی دیگر از اقدامات حمایتی دولت از این شرکت ها در دستور کار قرار گرفت. این اقدامات باعث تسریع در روند رشد شرکت‌های دانش‌بنیان نسبت به پنج سال گذشته شده است.  هم اکنون روند رشد بسیاری از این شرکت‌ها غیرقابل تصور است  و به گفته معاون علمی و فناوری رییس جمهوری  در بعضی از استارت‌‌آپ‌ها به صورت هفته‌ای شاهد رشد ۱۰ درصدی هستیم.

بررسی ها نشان می دهد بسیاری از شرکت‌های دانش بنیان وارد بورس و تبدیل به شرکت‌های چند هزار میلیاردی شده‌اند. سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با اعلام اینکه در سال گذشته ۳۰۰ هزار اشتغال مستقیم در ۴۶۰۰ شرکت دانش‌بنیان داشتیم گفت: روند رشد شرکت‌های دانش‌بنیان در دولت تدبیر و امید توسعه بسیاری داشته و در حال حاضر تمامی وزارتخانه‌ها به دنبال توسعه این شرکت‌ها در سیستم مدیریتی خود هستند.

 سال گذشته ۱۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان پرداخت شد و امسال این میزان دو برابر می‌شود. اخیرا نیز مصوبه‌ای در دولت تصویب شده که بر اساس آن تا سقف ۵۰ میلیارد تومان از واحدهای دانش‌بنیان حمایت می شود که بخشی از این بازار دولتی و برخی خصوصی است.

 سیاوش ملکی‌فر، معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی در این خصوص گفت: به منظور کاهش زمان‌بر بودن ارائه خدمات،  صف درخواست تسهیلات و خدمات شرکت‌های کوچک و بزرگ را در صندوق تفکیک کرده‌ایم به این صورت که درخواست‌های زیر ۵۰۰ میلیون تومان را به صندوق‌های پژوهش و فناوری و درخواست‌های بزرگ را به بانک‌ها ارجاع داده‌ایم.

تسهیلات ۷۰ درصدی لیزینگ برای توسعه بازار شرکت‌های دانش بنیان نیز از دیگر اقدامات انجام شده در این زمینه است. همچنین  برای حضور در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی نیز تسهیلاتی برای شرکت‌های دانش بنیان در نظر گرفته‌ شده که این امر به توسعه فروش شرکت‌ها کمک شایانی کرده است.

اکنون درحوزه‌های مختلف، رجوع به شرکت‌های دانش‌بنیان برای رفع نیازها اتفاق افتاده است. توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان باعث شده تا برخی از اقلام تحریمی در حوزه‌های مختلف ازجمله دارو، تجهیزات پزشکی، صنایع غذایی و تأمین قطعات فولادسازی و خودروسازی در داخل کشور فراهم شود. در حال حاضر حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد از بازار دارو و  تجهیزات پزشکی در اختیار شرکت‌های دانش بنیان است.

ستاری در این خصوص گفت: دولت برنامه جدی برای تأمین و تولید اقلام تحریمی دارد و این حوزه در دستور کار این معاونت و تمامی صندوق‌های نوآوری و شکوفایی قرار گرفته است. او با اشاره به هدف‌گذاری دولت برای صادرات یک میلیارد دلاری شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: توسعه شرکت‌های دانش بنیان و مراکز نوآوری دانشگاهی در دستور کار جدی دولت قرار دارد، به طوری که در این دوره از فعالیت دولت به بیش از یک میلیون مترمربع افزایش خواهد یافت.

کارشناسان روند رشد و توسعه شرکت های دانش بنیان در دولت تدبیر و امید را امیدوارانه عنوان می کنند و معتقدند با رفع موانع کسب و کار شاهد افزایش قابل توجه این شرکت‌ها خواهیم بود. در اسناد بالادستی کشور تاکید ویژه‌ای به توسعه شرکت‌های دانش بنیان شده است و باید بخش بار قابل‌توجهی از GDP کشور را شرکت‌های دانش‌بنیان بر دوش بکشند. بر این اساس دولت در تلاش است تا با پیوند شرکت‌های دانش بنیان با صنایع کشور، شرایط را برای تحقق این هدف فراهم کند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2019-10-28 10:54

افزودن دیدگاه جدید