کد مطلب: 

235725

چگونه اینترنت اشیاء بر صنعت مخابرات تأثیر می‌گذارد؟

با بهره‌گیری از IoT در شرکت‌های مخابراتی، رهبران کسب‌و‌کار قادر خواهند شد تا به حجم عظیمی از داده با اهمیت دست یابند. شرکت‌های مخابراتی می توانند با بهره‌گیری از داده‌های گردآوری شده، استخرهــای اطلاعات ایجاد نمایند.
چگونه اینترنت اشیاء بر صنعت مخابرات تأثیر می‌گذارد؟

به گزارش سیتنا، سیدمصطفی سیدهاشمی، رئیس هیات مدیره شرکت توسعه اعتماد مبین در مقاله‌ای در شماره 49 ماهنامه نسل چهارم نوشت:

امروزه حوزه‌های مختلفی نظیر کشاورزی، خرده‌فروشی و آب و برق از راهکارهای مبتنی بر IoT  برای بهبود کارایی و ایمنی محیط کارشان استفاده می‌کنند. با ظهورIoT شرکت های مخابراتی می توانند از ظرفیت آن در جهت بهبود روش‌های کسب وکار و ایجاد درآمد بیشتر استفاده کنند. تحقیقات نشان داده است که IoT می تواند برای اپراتورهای شبکه‌های موبایل تا 1.8 تریلیون دلار درآمد ایجاد کند. به منظور منتفع شدن از این فرصت‌های درآمدی نوظهور، شرکت‌های مخابراتی می‌باید روش‌های نوآورانه‌ای را برای درآمدآفرینی از IoT ایجاد کنند.

در پرتو IoT، نقش شرکت‌های ارایه دهنده خدمات مخابراتی به شدت دگرگون خواهد شد و ارتباط بین انسان‌ها و تجهیزات نیز در مقیاس وسیعی ایجاد خواهد شد. از اینرو، رهبران کسب و‌کار لازم است تا خدمات مبتنی بر IoT نوینی را برای مشتریانشان ایجاد نموده و برنامه‌های کاربردی مناسبی را برای بهبود فرایندهای کسب و کاریشان توسعه دهند. افزون بر این، رهبران کسب‌و‌کار برای بهره‌گیری مؤثرتر از IoT می توانند از مدل‌های کسب‌و‌کار نوبینی نظیر نرم افزار به عنوان خدمت (SaaS) و پلتفرم به عنوان خدمت (PaaS) استفاده کنند. با چنین رویکردی، کسب و‌کار‌های مخابراتی می‌توانند تصمیم بگیرند که چه برنامه کاربردی برای کسب و‌کار آنها سودمند خواهد بود.  در ادامه اثرات IoT بر صنعت مخابرات در پنج محور آنالیز داده (Data Analytics)، شبکه گسترده کم‌توان (LPWAN)، وسایل نقلیه خـــود‌ران (Autonomous Vehicles)، نـــظارت بر تجهیــزات (Equipment Monitoring) و امنیت فیزیکی (Physical security) بررسی شده‌اند.

آنالیز داده
با بهره‌گیری از IoT در شرکت‌های مخابراتی،  رهبران کسب‌و‌کار قادر خواهند شد تا به حجم عظیمی از داده با اهمیت دست یابند.  شرکت‌های مخابراتی می توانند با بهره‌گیری از داده‌های گــردآوری شـــده،  استخرهــای اطلاعـــات (Information pool) ایجاد نمایند.
با تحلیل این اطلاعات حجیم شرکت‌ها می توانند آگاهی بسیار خوبی نسبت به کسب‌و‌کار خود پیدا کنند و حتی الگوهای رفتاری مشتریان خود را نیز بهتر درک کننــد. با ترکیب داده‌هــای IoT   با آنالیــز کلان داده(Big Data)، شرکت های مخابراتی خواهند توانست مدل‌های پیش بینی‌کننده (Predictive Models) خوبی توسعه داده که آنها را قادر می سازند تا روندهای آتی صنعت مخابرات را پیش بینی نمایند.

شبکه گسترده کم مصرف
شرکت های مخابراتی می توانند با بهره‌گیری از IoT   ارتباطات ماشین به ماشین کم مصرف را ممکن سازند. بطور کلی شرکت های مخابراتی از GSM و WiFi برای ارتباطات ماشین به ماشین استفاده می کنند. این فن‌آوری های شبکه از پهنای باند و توان مورد نیاز بالایی برخوردار هستند حال آنکه شرکت‌های مخابراتی می توانند از شبکه‌های گسترده رادیویی کم مصرف تر نظیر شبکه‌های گسترده کم مصرف استفاده کنند. شرکت‌های مخابراتی می توانند برای کاربردهای خاصی از شبکه‌های گسترده کم مصرف در تجهیزات IoT   استفاده کنند. به عنوان نمونه با بهره‌گیری از یک شبکه گسترده کم مصرف می توان سنسورهای IoT را در یک مزرعه بهم متصل ساخت و کشاورزی هوشمند را انجام داد.

وسایل نقلیه خودران
با ایجاد زیرساخت LTE-V ، شرکت های مخابراتی و سازندگان تلفن‌های هوشمند در حال بهره‌‌گیری از زیر ساخت LTE خود می‌باشند. از LTE-V می‌توان  در اتومبیل‌های خودران به منظور تعاملات ماشین با ماشین استفاده کرد.  شبکه‌های LTE-V می توانند یک اتومبیل خودران را قادر سازند تا با سایر اتومبیل‌های خودران دیگر ارتباط برقرار کند. به عنوان مثال، اگر یک اتومبیل خودران بخواهد به یک جهت دیگر بپیچد، می تواند به سایر خودروها در مجاورت خود اعلام کند. برای این منظور، خودرو، سیگنال «تغییر خطوط» را به هر خودروی اطراف ارسال می کند و سایر اتومبیل ها امکان تغییر خطوط را به آن می دهند. با این رویکرد، خودروهای خودران نیز می توانند با زیرساخت‌های جاده ارتباط برقرار کنند. علاوه بر این، دستگاه های IoT با LTE-V همچنین می توانند در توسعه برنامه‌هایی از قبیل اعلان های ترمز اضطراری ، هشدارهای تقاطع خطرناک و هشدارهای برخورد به جلو کمک کنند.

نظارت بر تجهیزات
دکل‌های سلولی از راه دور دارای تجهیزات کمکی مانند ژنراتور ،UPS ، کنتور انرژی و بسیاری موارد دیگر به همراه تجهیزات اصلی ارتباطی برای اجرای عملیات ارتباطی صحیح می باشند. برای اطمینان از عملکرد مستمرو بدون وقفه، چنین تجهیزاتی به یک پایداری از برق نیازمندند.  همچنین ، تجهیزات ارتباط از راه دور باید برای مقاصد نگهداری و تعمیرات نظیر یافتن نقاط احتمالی خرابی تجهیزات ، به طور مکرر کنترل شوند. در صورت خرابی تجهیزات ، شرکت های مخابراتی می توانند با قطع عمده ای روبرو شوند که این منجر به از دست رفتن طولانی مدت درآمد و اعتبارشان شود. از این رو، پذیـــرش IoT در شرکتهــای مخابراتی می‌توانــد نظارت بلادرنــگ (Real time monitoring) را بر تجهیزات امکان پذیر سازد.

امنیت فیزیکی
امنیت در سایت‌های راه دور که تجهیزات گران قیمتی در آن‌ها مستقر است می تواند یکی از نگرانی های اساسی باشد. همچنین منابع دیگری مانند باتری و سوخت نیز وجود دارد که برای اجرای تجهیزات در سایت های از راه دور استفاده می شود. سرقت تجهیزات و منابع مصرفی می تواند برای شرکت‌های مخابراتی گران باشد. از این رو، شرکت های مخابراتی باید از اجرای پروتکل های امنیتی مؤثر اطمینان حاصل کنند. این شرکت‌ها می توانند دوربین های هوشمند IoT را در سایت های دور افتاده خود نصب کنند. دوربین های هوشمند قادرند هرگونه دستکاری در محل را تشخیص دهند و به مقامات مربوطه در زمان واقعی هشدار دهند.
همچنین، شرکت های مخابراتی می توانند از چراغ ها و نشان‌های RFID برای تأمین امنیت محیط و محدود کردن دسترسی افراد غیر مجاز استفاده کنند. با این رویکرد ، شرکت های مخابراتی می توانند ( با بهرگیری از RFID ) برای دستگاه های IoT خود یک مرز جغرافیایی مجازی (ژئوفنس) ایجاد کنند. این ژئوفنس به ایجاد یک سد بهم پیوسته با دستگاههای IoT کمک می کند که فقط اجازه ورود افراد مجاز را می دهد. از این رو، اجرای IoT در شرکتهای مخابراتی می تواند به اجرای پروتکلهای امنیتی مؤثرتر کمک کند.

برای مشاهده فایل PDF این شماره از ماهنامه نسل چهارم اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2019-10-20 17:04

افزودن دیدگاه جدید