کد مطلب: 

235714
مجری طرح 5G در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات:

پیش از ورود به 5G باید از تمام ظرفیت‌های 4G استفاده کنیم/ ارائه سرویس بسیار پهن باند در اولویت راه‌اندازی 5G است/ برای راه‌اندازی 5G باید اشتراک‌گذاری بین اپراتورها از نظر فنی و حقوقی انجام شود

مجری طرح نسل پنجم شبکه ارتباطی و عضو هیات‌ علمی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: باید از تمام ظرفیت 4G نهایت استفاده را کنیم. برای ارائه سرویسی که 4G پاسخگوی آن است و هنوز از ظرفیت آن کامل استفاده نشده است نیازی به رفتن به سمت 5G نیست. بنابراین در مراحل اولیه پیاده‌سازی 5G که احتمالا ارایه سرویس‌های بسیار پهن باند (نیازمند نرخ بیت‌های خیلی زیاد است، مافوق آنچه 4G قادر است ارایه دهد) در اولویت هستند، لازم است از شبکه 5G استفاده شود.
پیش از ورود به 5G باید از تمام ظرفیت‌های 4G استفاده کنیم/ ارائه سرویس بسیار پهن باند در اولویت راه‌اندازی 5G است

به گزارش سیتنا، رقیه جدا، به سوالات ماهنامه نسل چهارم پیرامون نسل پنجم شبکه ارتباطی پاسخ داد که مشروح آن به استحضار خوانندگان می‌رسد.

از آنجا که اپراتورها به تازگی برای ورود به 4G هزینه کرده‌اند، آیا انتقال مجدد شبکه به 5G مقرون به صرفه است و آیا نباید منتظر تکنولوژی نسل‌های بالاتر بود و بعد تغییرات را روی شبکه انجام داد؟

نسل پنجم شبکه ارتباطی ویژگی‌هایی دارد که برای ارائه سرویس‌هایی که الزامات خاصی مانند نیاز به تاخیر کم، نرخ بالاتر، قابلیت اطمینان بیشتر یا مصرف توان کم دارد، مناسب است. صبر کردن برای نسل بعدی مانند آن است که امکانی که در حال حاضر مهیاست را استفاده نکنیم؛ به امید اینکه روزی قرار است نسل بهتری بیاید. اگر قرار بود اینگونه فکر کنیم تکنولوژی‌‎هایی که امروز وجود دارند هیچ گاه به وجود نمی‌آمدند.  
شایان ذکر است که باید از تمام ظرفیت 4G نهایت استفاده را کنیم. برای ارائه سرویسی که 4G پاسخگوی آن است و هنوز از ظرفیت آن کامل استفاده نشده است نیازی به رفتن به سمت  5G نیست. بنابراین در مراحل اولیه پیاده‌سازی 5G که احتمالا ارایه سرویس‌های بسیار پهن باند (نیازمند نرخ بیت‌های خیلی زیاد است، مافوق آنچه 4G قادر است ارایه دهد.) در اولویت هستند، لازم است از شبکه 5G استفاده شود.

طبیعتا تغییر نسل‌های شبکه‌ تلفن همراه با تغییر تکنولوژی همراه است، راهی وجود دارد که سیستم‌ها وآنتن‌ها را ارتقاء دهیم تا هزینه‌ اضافی به شبکه وارد نشود؟

بر خلاف نسل‌های شبکه ارتباطات سیار قبلی که لازم بود هر دو بخش دسترسی رادیویی و هسته شبکه تغییر کنند، برای 5G دو مد تعریف شده است. در مد Non Stand alone ایستگاه‌های پایه 4G و رادیوی جدید 5G در کنار هم و با استفاده از اتصال دوگانه به ارایه سرویس خواهند پرداخت. در این مد می‌توان از همین هسته شبکه 4G استفاده نمود و نیازی به تغییر هسته شبکه به هسته شبه 5G نیست. این مد اکثرا در پیاده سازی‌های اولیه پیاده شده مورد استفاده قرا گرفته است. از مزیت‌های آن می‌توان به مواردی مانند استفاده از شبکه‌های دسترسی رادیویی موجود LTE، ورود به بازار سریعتر، استفاده از هر دو باندهای فرکانسی زیر 6 گیگاهرتز و موج میلیمتری اشاره کرد.

پیش بینی شما از آینده‌ تکنولوژی شبکه تلفن همراه چیست و آیا نسل‌های آینده تلفن همراه به همین شیوه چند سال یک‌بار ارتقاء پیدا می‌کنند و آیا می‌توان پیش بینی کرد که این تغییر نسل‌ها جایی متوقف و وارد پارادایمی ‌شود که تلورانسی در بازی خود نسل‌ها داشته باشیم؟

آنچه در رشد تکنولوژی‌ها مشهود است این موضوع است که این رشد همیشه وجود دارد، ولی نوع آن و چگونگی پاسخ به نیازهای مشتریان متفاوت است. در مورد شبکه ارتباطات سیار هم همین موضوع وجود خواهد داشت، البته نحوه ارتقاء شبکه بسیار ساده خواهد شد.
در مورد شبکه ارتباطات بی‌سیم، فعلا شاهد آن هستیم که تحقیقات و مطالعات توسط مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی و همچنین وندرهای شبکه ارتباطات بی‌سیم بر روی نسل ششم شروع شده است و این موضوع یعنی ما یک تغییر نسل دیگر را هم شاهد خواهیم بود. در 6G برای ارائه نرخ‌های بالاتر از آنچه 5G ارائه می‌دهد تمرکز فرکانسی بر روی باند تراهرتز است. البته هوش مصنوعی و استفاده از ماهواره و UAVها هم جزو فناوری‌های توانمندساز آن هستند.

در پایان اگر نکته‌ای مغفول مانده است بفرمایید.

1.همانطور که قبلا هم اشاره کردم اکثر شبکه‌های 5G که توسط اپراتورها در بسیاری از کشورها به صورت محدود پیاده شده است برای ارائه سرویس بسیار پهن باند است که بیشتر در استادیوم‌ها، مراکز شلوغ و یا در منازل به صورت شبکه ارتباطات بی‌سیم ثابت بوده است. در حقیقت اینجا بیشتر سرویس سرگرمی و آموزش مطرح است که لازم است از واقعیت افزوده و مجازی استفاده نمود.  البته بعضی نیز 5G را برای ارایه سرویس بسیار پهن باند در حمل و نقل عمومی استفاده نموده اند.
2.نکته بسیار مهم دیگر این است که اپراتورها باید از تمام ظرفیت شبکه‌های قبلی برای ارائه سرویس پهن باند به مشتریان استفاده نمایند و 5G در بسیاری از مناطق، از این شبکه ها بهره خواهد برد. اگر جایی ظرفیت کم بود یا نرخ بالاتری لازم بود می‌توانند در کنار این ایستگاه‌های پایه، ایستگاه‌های پایه نسل پنجم را بر روی سلول‌های کوچک هم بر روی باندهای فرکانسی پایین 6 گیگاهرتز (از 3.2 تا 3.8 گیگاهرتز بسته به مجوزی که رگولاتور خواهد داد) و هم باند فرکانسی بالای 6 گیگاهرتز (فعلا باند 26 گیگاهرتز) راه اندازی نمایند؛ بدون اینکه فعلا بخواهند هسته شبکه را تغییر دهند.
3.نکته بعد، آن که اگر بخواهیم به صورت گسترده به سمت پیاده‌سازی شبکه 5G برویم، لازم است اشتراک‌گذاری بین اپراتورها به راحتی، هم از نظر فنی و هم از نظر حقوقی انجام شود. همچنین بتوان از تمام امکانات شهری مانند ایستگاههای اتوبوس، تیر چراغ برق، چراغ راهنمایی رانندگی استفاده کرد. اینجاست که با آمدن 5G بازیگر جدیدی مطرح می‌شود تحت عنوان میزبان بیطرف که زیرساخت مورد نظر را برای گسترش 5G فراهم خواهد آورد و در اختیار اپراتورهای شبکه ارتباطات سیار، اپراتورهای مجازی و اپراتورهای خصوصی قرار خواهد داد.
4.نکته آخر هم این که لازم است تعاملات بین بازیگران جدید شبکه 5G مانند شهرداری‌ها و میزبان‌های بیطرف و صنایع عمومی انجام شود. مسلما اگر شبکه فراهم باشد صنایع عمودی نیز برای استفاده از تکنولوژی‌های بی‌سیم با قابلیت نرخ بیت بسیار بالا، تاخیر بسیار کم و اطمینان خیلی زیاد که قابل ارایه شدن با شبکه‌های WiFi نیست، اقدام خواهند کرد.

برای مشاهده فایل PDF این شماره از ماهنامه نسل چهارم اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2019-10-20 13:09

افزودن دیدگاه جدید