کد مطلب: 

235642

وای‌فای رایگان بستر مناسب برای سرقت اطلاعات کاربران

رئیس پلیس فتا استان سمنان گفت: اینترنت رایگان یکی از علایق دارندگان گوشی‌های هوشمند می‌باشد و برخی کاربران در مکان‌های عمومی نظیر هتل، کافی‌شاپ و مراکز خرید به دنبال اینترنت و وای‌فای رایگان هستند اما کاربران باید بدانند که استفاده از وای‌فای رایگان ممکن است امنیت اطلاعات آنان را به خطر بیاندازد.
وای‌فای رایگان بستر مناسب برای سرقت اطلاعات کاربران

به گزارش سیتنا، سرهنگ حسین صادقی در تشریح این موضوع، گفت: امروزه استفاده از اینترنت وای‌فای و بی‌سیم را می‌توان در هر جایی پیدا کرد. بعضی از رستوران‌ها، هتل‌ها، کافی‌شاپ‌ها و فرودگاه‌ها مجهز به این فناوری هستند و به مشتریان خود اینترنت رایگان ارائه می‌دهند. اما خطر بزرگ وای‌فای‌های عمومی این است که اطلاعاتی که فرد رد و بدل می‌کند، برای تمام کسانی که از آن استفاده می‌کنند قابل مشاهده است.

وی در ادامه گفت: اما چیزی که در این میان وجود دارد و تقریباً همه کاربران از آن بی‌اطلاع هستند، ضریب امنیت بسیار پایین و ریسک‌های متعددی است که وای‌فای رایگان در اماکن عمومی برای آن‌ها به وجود می‌آورد که ممکن است هرگز از تبعات منفی آن در آینده باخبر نشوند و تنها از حساب‌های کاربری آن‌ها برای اهداف و انگیزه‌های شوم توسط هکرها و مجرمان سایبری سوءاستفاده شود.

این مقام ارشد سایبری درباره عواقب استفاده کاربران از وای‌فای رایگان گفت: اتصال به اینترنت وایرلس یا وای‌فای رایگان با اینکه فواید زیادی از جمله اینکه اتصال به اینترنت در هر لحظه و مکان در آن نامحدود است دارد، اما چون عمومی و همگانی است و تمامی کاربران از یک نام کاربری و رمز عبور استفاده می‌کنند، ناخودآگاه کاربران را به سمت ناامنی در آن مکان پیش می‌برد و افزایش کلاهبرداری‌های مختلف نظیر حملات سایبری، بدافزاری، باج افزاری و فیشینگ را برای آنها در پی خواهد داشت.

سرهنگ صادقی به کاربران فضای مجازی تاکید کرد: بهتر است شهروندان کارهای مهم و حساس خود از جمله عملیات بانکی ، چک کردن ایمیل‌های حساس ویا خریدهای اینترنتی خود را با استفاده از وای‌فای عمومی انجام نداده و این اقدامات را به زمانی دیگر که از شبکه امن خانگی استفاده می‌کنند، موکول نمایند.

این مقام ارشد سایبری به ارائه‌دهنگان اینترنت اشتراکی توصیه نمود: با توجه به اینکه بسیاری از مجرمین برای پنهان نگه داشتن هویت واقعی خود از خدمات اینترنت اشتراکی مراکز عمومی استفاده می‌نمایند، ارائه‌دهندگان اینترنت می‌بایست با بکارگیری امکانات فنی، ثبت اطلاعات استفاده کنندگان را انجام و بر اساس ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی حداقل ۶ ماه لاگ مربوطه ذخیره و قابل ارائه به مراجع قانونی باشند.

در پایان رئیس پلیس فتا استان سمنان درباره استفاده از وای فای رایگان به کاربران هشداد داد و گفت: بهترین راهکار آن است که کاربران از اپراتور مخابراتی مربوطه سیم‌کارت خود، بسته‌های اینترنتی با حجم و زمان مورد نیاز خود را تهیه و خریداری کرده و بدین ترتیب علاوه بر عدم نیاز به اتصال به وای‌فای اماکن عمومی با ضریب امنیتی پایین، در هر مکانی که خواستند، به شبکه جهانی اینترنت متصل شده و به انجام کارهای مورد نظر خود بپردازند زیرا مجرمان سایبری افرادی را که به شبکه‌های وای‌فای عمومی وصل می‌شوند هدف قرار می‌دهند و می‌توانند به اطلاعات خصوص آنها دسترسی پیدا کنند، بدون آن که قربانیان متوجه شوند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2019-10-19 00:27

افزودن دیدگاه جدید