کد مطلب: 

235424

ایران دیگر بهشت تولیدکنندگان ارزهای دیجیتال نیست!

کشورهای شمال آسیای میانه و بخش هایی از روسیه به مقصد جدید تولید کنندگان ارزهای دیجیتال از جمله بیت کوین بدل شده اند.
ایران دیگر بهشت تولیدکنندگان ارزهای دیجیتال نیست!

به گزارش سیتنا به نقل از پایگاه خبری اتاق ایران، «فرصت سوزی» کلمه ای آشنا در اقتصاد ایران است؛ فرصت هایی که با مزیت های اقتصادی کشورمان از جمله انرژی ارزان، نیروی انسانی جوان، وجود ذخایر عظیم نفت، گاز، مواد معدنی و... به وجود می آید ولی همیشه نادیده گرفته می شوند و به دلیل بروکراسی های اداری و سازمانی، ساختارهای سنتی و نبود فضای مناسب کسب و کار از بین می روند و به دیگر رقبا واگذار می شوند. آخرین نمونه از این فرصت سوری را می توان در بحث تولید رمزارزهای دیجیتال مانند بیت کوین و... در کشور شاهد بود. ایران به دلیل انرژی ارزان در دو سال گذشته به یکی از محبوب ترین کشورهای جهان برای تولید انواع رمزارزها بدل شده بود و اخبار متعدد حکایت از ورود سرمایه های خارجی و داخلی در این حوزه و راه اندازی مزارع یا در اصطلاح «فارم» های تولید ارز دیجیتال داشت؛ اتفاقی که درشرایط تحریم های اقتصادی و کاهش شدید فروش نفت می توانست کمک حال اقتصاد ایران باشد و به راهی برای تولید ارز که امکان جا به جایی آن هم با وجود تحریم های بانکی وجود دارد، بدل شود.

اما همه این ها در شرایطی رخ داد که بخش هایی از دولت مانند وزارت نیرو، بانک مرکزی و... دل خوشی از رمزارزها نداشتند و هر یک به شکلی شروع به سنگ اندازی در این مسیر کردند که مهم ترین آن ها افزایش تعرفه های انرژی و دیگری ایجاد ساختاری پیچیده و پر داستان برای گرفتن مجوز تولید رمزارزها بود، اتفاقی که در عمل مزیت های ایران را به شدت کاهش داد. دولت در مصوبه ای در این خصوص تعرفه برق تولید و استخراج ارزهای دیجیتال را به تعرفه صادراتی بدل کرد و از سوی دیگر اعلام کرد افرادی که در این حوزه می خواهند مشغول به فعالیت شوند باید مجوزهای قانونی را دریافت کنند که بروکراسی بسیار پیچیده ای دارد و باید مجوزهای آن را از وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت نیرو، بانک مرکزی، وزارت ارتباطات، گمرک و سازمان امور مالیاتی گرفت و هنوز هم جزییات اجرای آن مشخص نیست.

اما در سوی دیگر این ماجرا و درحالی که مسئولان کشورما در پیچ و خم تصمیمات درباره بایدها و نبایدهای  استخراج ارزهای دیجیتال هستند؛ کشورهای همیسایه و منطقه در آسیانه میانه و روسیه به فکر ایجاد ظرفیت هایی برای جذب سرمایه گذاران استخراج ارز دیجیتال افتادند و خیلی زود توانستند بسترهایی را برای این کار فراهم کنند آن چنان که حتی ماینرهای ایرانی هم شروع به کوچ به این کشورها کردند.

بهزاد محسنی، یکی از فعالان ماینینگ که ایران اخیرا به استان «ایرکوتسک» روسیه در شمال مغولستان رفته در چند گزارش ویدیویی و متن از وضعیت مناسب این منطفه برای فعالیت ماینینگ ها صحبت کرده و نوشته است. به اعتقاد او پس از تعرفه‌های سنگین در ایران، هم‌اکنون ارزان‌ترین نقطه دنیا برای ماینینگ این منطقه در روسیه است و امکانات بسیار خوبی برای ماینرها در آنجا وجود دارد. او نوشته است:« ایرکوتسک، ارزان‌ترین برق جهان برای ماینینگ را دارد. تا قبل از آن ایران بود که با تعرفه‌های جدید دیگر اینطور نیست. در اینجا هزینه برق تقریبا ۳ سنت است، آب و هوای مناسبی دارد، به صورت رسمی و قانونی می‌توان فعالیت کرد و دستگاه ماینر وارد کرد و هیچ سوال و جوابی از شما نمی‌شود.»

همچنین در همین خصوص مجید حسینی‌نژاد عضو اتاق بازرگانی تهران هم گفته است:« تعلل در تصمیم‌گیری درباره رمزارزها (بیت کوین) باعث شده فرصت نقش‌آفرینی در این عرصه از ایران گرفته شود و دیگر کشورهای منطقه در حال جذب استخراج‌کنندگان بیت کوین هستند. از چند ماه قبل که دولت به موضوع رمزارزها ورود کرد، به طور دقیق تکلیف این حوزه مشخص نشد و در چنین فضایی بسیاری از استخراج کنندگان بیت کوین کار خود را متوقف کردند یا به دلیل غیرقانونی اعلام شدن آن، مورد پیگرد قرار گرفتند.» این عضو اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه بانک مرکزی گزینه مناسبی برای تصمیم‌گیری در زمینه رمزارزها نیست، اظهار کرد: یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های ارزهای دیجیتال این است که مستقل از بانک‌های مرکزی و دولت‌ها عمل می‌کند و یکی از دلایل مزیت داشتن این پول‌ها برای ایران همین ویژگی است که می‌تواند در عبور از فشار تحریم‌ها به ما کمک کند. به اعتقاد کارشناسان و ماینرها باتوجه به افزایش هزینه های تولید رمزارزهای دیجیتال در کشور ماینرهای ایرانی به کوچ کردن به کشورهای روسیه، گرجستان، قزاقستان و … فکر می‌کنند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2019-10-14 14:38

افزودن دیدگاه جدید