کد مطلب: 

235284
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:

بخش خصوصی در پیوند با دانشگاه، نقشی بسیار اساسی در پیشرفت علم و فن‌آوری دارد/ صنعت باید اعتبارهای بیشتری را برای حوزه تحقیق و توسعه اختصاص دهد

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: بخش صنعت باید اعتبارهای بیشتری را برای حوزه تحقیق و توسعه اختصاص دهد و در تعامل با دانشگاه بتواند زمینه‌های ارتقای کیفیت صنعت را فراهم کند.
بخش خصوصی در پیوند با دانشگاه، نقشی بسیار اساسی در پیشرفت علم و فن‌آوری دارد/ صنعت باید اعتبارهای بیشتری را برای حوزه تحقیق و توسعه اختصاص دهد

به گزارش سیتنا، دکتر سعیدرضا عاملی در خصوص جلسه 821 شورای عالی انقلاب فرهنگی که با حضور رئیس جمهور برگزار شد، عنوان کرد: در این جلسه ابتدا سه نفر از اعضاء شورای عالی انقلاب فرهنگ نکاتی را در خصوص نرم‌افزارهای تصویری و ضرورت سیاست‌گذاری و مقررات گذاری در این حوزه و همچنین تذکراتی در خصوص مطالعه تأثیرات مصوبات شورای عالی و ضرورت پیگیری آزادی دکتر سلیمانی متذکر شدند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: سپس رئیس‌جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی  در پاسخ به درخواست اعضاء شورای عالی، گزارش مبسوطی از سفر نیویورک به سمع اعضاء رساندند که حکایت از تدبیر هیئت و دقت در صیانت از مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در حوزه روابط بین‌المللی می‌کرد.

دکتر عاملی همچنین در ادامه با بیان اینکه موضوع اصلی جلسه رصد پیشرفت علم و فن‌آوری در کشور بود، اظهار داشت: گزارش ارائه‌شده در جلسه محصول نظر روسای دانشگاه‌های بزرگ کشور و جلسات مشترک با وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، معاون علمی و فن‌آوری رئیس‌جمهور و روسای کمیسیون‌های مرتبط در مجلس شورای اسلامی و کارشناسان خبره حوزه سیاست‌گذاری علم و فناوری بود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه سؤال اصلی گزارش "گره‌های اصلی رابطه دانشگاه، صنعت و جامعه" و "چگونگی بهره‌برداری بهتر از دانشگاه" بود، گفت: یکی از نکاتی که در جلسه برجسته و اطلاعات و آمارهای جدی از آن مستخرج شد این بود که در کشور همه ظرفیت برای پیشرفت علم و فن‌آوری را روی دوش دولت می‌گذاریم درحالی‌که بخش خصوصی در پیوند با دانشگاه نقش بسیار اساسی در پیشرفت علم و فن‌آوری در کشور دارد.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران در ادامه به آمارهای جهانی اشاره کرد و گفت: 10 شرکت مهم جهانی در حوزه ثبت اختراع 40 هزار ثبت اختراع داشته‌اند، درحالی‌که 10 دانشگاه برتر دنیا حدود 2000 ثبت اختراع داشته‌اند و این به خاطر نقش نوآوری در توسعه صنعت و فن‌آوری است.

وی تأکید کرد: لذا نباید این توقع را داشته باشیم که ثبت اختراع در حوزه نظری اتفاق بیافتد و در واقع در عرصه حل مساله است که نوآوری‌ها و ثبت اختراع محقق می‌شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: اختراع و نوآوری در حوزه کسب کار معطوف به مساله‌ها با هدف گره‌گشایی مشکل روی می‌دهند و برای رسیدن به توانایی بیشتر در صنعت و کسب‌وکار صنایع و بنگاه‌های اقتصادی باید با رشد تحقیق و توسعه؛ رشد اقتصادی و ثبت اختراعات مهم را محقق کنند.

دکتر عاملی تصریح کرد: بخش صنعت باید اعتبارهای بیشتری را برای حوزه تحقیق و توسعه  اختصاص دهد و در تعامل با دانشگاه بتواند زمینه‌های ارتقای کیفیت صنعت را فراهم کند.

وی تصریح کرد: امروز بنگاه‌های بزرگ اقتصادی مثل فولکس‌واگن 19 میلیارد دلار را در سال 2019 به بودجه تحقیق و توسعه اختصاص داده‌اند یا شرکت آلفابت که شرکت مادر گوگل است به رقم 16 میلیارد دلار و آی بی ام به نزدیک به 10 میلیارد دلار برای تحقیق برای پیشرفت و توسعه رسیده اند.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت: باید ببینم بنگاه‌های بزرگ کسب‌وکار ایران چه مقدار به این امر مهم که نقش کلیدی در پیشرفت و کیفیت دارد؛ اهمیت داده‌اند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در جلسه بر این نکته تأکید شد که باید راهکارهای تکمیل این چرخه را پیدا کنیم تا دانشگاه و بازار و کسب‌وکارها در پرتو کار مشترک موفق به روندهای شتابنده بزرگ در مسیر پیشرفت کشور شوند.

وی افزود: اگر صنعت دفاعی کشور امروز در نقطه اوج قرار دارد محصول رابطه با دانشگاه است و اگر این زمینه ارتباطی که توانست قدرت بازدارندگی را برای کشور محقق کند را بتوانیم میان دانشگاه و بخش صنعت رقم بزنیم شاهد پیشرفت‌های قابل‌توجه در این بخش نیز خواهیم بود و اقتصاد کشور نیز توانا بازدارندگی طمع دشمنان را محقق خواهد کرد.

دکتر عاملی گفت: در جلسه آینده شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز همچنان موضوع رصد چالش‌های پیشرفت علم و فن‌آوری در کشور با نگاه به سه چرخه مهم در کشور یعنی دانشگاه، صنعت و جامعه را دنبال خواهیم کرد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2019-10-11 17:37

افزودن دیدگاه جدید