کد مطلب: 

235080
معاون نوآوری و فناوری وزیر ارتباطات:

با وجود تحریم‌های ظالمانه‌ی آمریکا، در زیربخش فناوری اطلاعات به رشد ۶.۴ درصدی رسیدیم/ باید به صادرات فناوری به شکل جدی‌تر فکر کنیم/ تاسیس شتابدهنده‌های صادراتی در پارک علم و فناوری امام سجاد (ع) در اولویت است

معاون نوآوری و فناوری وزیر ارتباطات گفت: با وجود تحریم های ظالمانه آمریکا در زیربخش فناوری اطلاعات به رشد ۶.۴ درصدی دست پیدا کرده ایم، به همین دلیل باید به صادرات فناوری به شکل جدی‌تر فکر کرد. با توجه به آمار شش ماه اول سال، عراق جایگاه دوم را در سهم صادرات کشور ما دارد و این دلیل اصلی تمرکز بر کشور عراق است.
با وجود تحریم‌های ظالمانه‌ی آمریکا، در زیربخش فناوری اطلاعات به رشد ۶.۴ درصدی رسیدیم/ باید به صادرات فناوری به شکل جدی‌تر فکر کنیم/ تاسیس شتابدهنده‌های صادراتی در پارک علم و فناوری امام سجاد (ع) در اولویت است

به گزارش سیتنا، دکتر سیدستار هاشمی، معاون وزیر ارتباطات در صبحانه کاری در محل سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور، در خصوص برنامه‌های حضور در نمایشگاه بغداد و توسعه صادرات گفت: آنچه در برنامه تدوین شده این است که متوسط رشد سالانه ارزش افزوده ۱۹.۴ و اشتغال ۹.۵ درصد را در حوزه ارتباطات داشته باشیم، با توجه به آمار شش ماه اول سال، عراق جایگاه دوم را در سهم صادرات کشور ما دارد و این به عنوان فضای بالقوه‌ای برای تمرکز ما روی این کشور همسایه است.

هاشمی افزود: در سال گذشته با توجه به تحریم‌هایی که با آن مواجه بودیم، رشد اقتصادی منفی داشتیم اما در بخش فناوری و رشد ارزش افزوده، زیربخش فناوری اطلاعات با رشد ۶.۴ رو به رو شدیم که این بسیار خوشحال‌کننده است.

او در خصوص علل رشد در این حوزه گفت: در شاخص جهانی نوآوری ما رتبه ۶۱ را داریم و ما به واسطه سرمایه انسانی وضعیت مناسبی در این حوزه داریم و می‌توان از این فضا و ظرفیت استفاده خوبی داشت، سیاست‌های مالیاتی، مقررات‌زدایی، اعتمادسازی، توسعه پهنای باند و زیرساخت مناسب از دلایل عمده‌ای این موفقیت ذکر می‌شود.

معاون نوآوری و فناوری وزیر ارتباطات در خصوص دلایل تاکید بر توسعه صادرات خاطرنشان کرد: حضور در عرصه بین‌الملل و ایجاد بازارهای جدید، رشد درآمد ارزی کشور در شرایط تحریم، استفاده از حداکثر ظرفیت‌های داخلی از مشوق‌های مهم ما برای صادرات است.

وی ادامه داد: بازار منطقه و نزدیک بودن به این بازار باعث می‌شود صادرات را جدی بگیریم، هر چند نقاط ضعفی مانند چالش‌های تامین مالی و مشکلات بانکی و بیمه‌ای و گمرکی، دشواری انتقال ارز و شناخت ناکافی و غیر دقیق بازار کشورهای هدف را نیز پیش رو داریم.

هاشمی درباره برنامه‌ وزارت ارتباطات برای پیشبرد صادرات به عراق گفت: اتصال اس‌ام‌ای‌ها به بازارهای منطقه‌ای، ایجاد و اجرای راهکارهای قانونی و حمایت های منسجم، شناسایی ظرفیت و کشش بازارهای خارجی از موضوعاتی است که در دستور کار ما قرار دارد.

معاون وزیر ارتباطات در ادامه گفت: ساماندهی هیات‌ها، توسعه کریدور فاوا، تشکیل پایانه‌های صادراتی موفق، نهادهای کارگزاری، توسعه فضای فریلنسری، پشتیبانی‌های لازم پس از انعقاد قرارداد و رتبه‌بندی شرکت‌های صادرکننده از برنامه‌هایی است که در راستای توسعه صادرات مدنظر قرار داده‌ایم.

هاشمی در خصوص دستاوردهای نمایشگاه آی‌سی‌تی در افغانستان گفت: شهریور ماه اولین نمایشگاه آی‌سی‌تی را در کابل داشتیم که ۲۵ شرکت ایرانی در آن حضور پیدا کردند و بازخوردهای مختلفی در خصوص افغانستان داشتند اما باور ما این بود باید در شرایطی به این بازار ورود کنیم که شرایط رقابتی وجود داشته باشد، اتفاقاتی که در نمایشگاه افغانستان شاهد آن بودیم، امضای چهار تفاهم نامه و ۴ قرارداد بود و نکته حائز اهمیت این بود که بیش از ۲۰ جلسه بی تو بی (نوعی مدل کسب‌وکاری) با همت کارگزار ما برگزار شد.

هاشمی در خصوص برنامه‌های اجرا شده در برگزاری نمایشگاه افغانستان و تداوم آنها بیان داشت: ایجاد فضای اشتراکی برای آغاز فعالیت‌های شرکت در کابل، نشست‌ها و جلسات تجاری با شرکت‌های افغان، رفع مشکلات حقوقی، قراردادی و قانونی شرکت‌ها جهت شروع کار و برنامه‌ریزی برای مشارکت سایر شرکت‌ها در بازار افغانستان از برنامه‌هایی است که قصد داریم برای تعامل هر چه بیشتر انجام بدهیم.

او در خصوص حضور در بازار عراق نیز گفت: برگزاری جلسات هماهنگی با کارگزار، پیش‌بینی اعزام هیات تجاری، حضور ۲۹ شرکت متقاضی حضور در نمایشگاه، شناسایی نیازها و اولویت‌های بازار عراق در بخش فاوا، اختصاص بخش ویژه آی سی تی در پاویون ایران از جمله برنامه‌هایی است که برای حضور در این نمایشگاه مدنظر قرار داده‌ایم.

معاون نوآوری و فناوری وزارت ارتباطات در خصوص تمهیدات درنظر گرفته شده برای حضور در این نمایشگاه به مواردی مانند حضور مترجم، پیش‌بینی برگزاری ۵۰ نشست بی تو بی، مشاوره حقوقی حین و پس از رویداد، پیش‌بینی فضای نشست‌های تخصصی تاکید کرد.

به گفته هاشمی، سامانه‌های امنیت اطلاعات، گردشگری، امنیت شبکه، پرتال‌های سازمانی و اتوماسیون، آنتن‌های مخابراتی، زیرساخت‌های تجارت الکترونیک، ایجاد مراکز داده و فرآیندهای هوشمندسازی شهری، مدرسه و دانشگاه مجازی و آموزش الکترونیک از جمله اولویت‌های احصا شده در بازار عراق است که باید روی آن تمرکز کرد.
وی تصریح کرد: انتخاب نهایی استاندارد گواهینامه‌های بین‌المللی، محصول با خدمات قابل صادرات، مجوز دانش‌بنیان فناور یا خلاق، سابقه صادرات، شریک تجاری با نمایندگی بین‌المللی نیز از جمله شاخص‌های انتخاب شرکت‌ها برای حضور در نمایشگاه خارجی است.

معاون نوآوری و فناوری وزیر ارتباطات درباره لزوم تشکیل شتابدهنده‌های صادراتی گفت: یکی از مشکلات شرکت‌های فعال حوزه فناوری برای حضور در بازار بین‌المللی، عدم توانمندی در حوزه صادرات است. به همین دلیل راه‌اندازی مراکز شتابدهنده در پارک‌های علم و فناوری پیش‌بینی شده است.

ستار هاشمی معاون نوآوری و فناوری وزارت ارتباطات در دومین رویداد صبحانه بیستونی ، به تشکیل شتابدهنده‌های صادراتی اشاره کرد و گفت: یکی از راهبردهای مهم معاونت نوآوری و فناوری در بحث توسعه صادرات فاوا، حمایت از تشکیل شتابدهنده های صادراتی است.

وی افزود : منابع انسانی خوب و خلاق و مزیتی مانند قیمت مناسبی که در عرضه محصولات داریم، باعث شده فضای خوبی برای ارائه آن‌ها در سطح منطقه داشته باشیم اما با این همه به بازارهای منطقه ورود موفقی نداشتیم چرا که آمادگی حضور بین‌المللی این مجموعه‌ها پایین است.

او ادامه داد: ما تولیدکنندگان خوبی در حوزه محصولات داریم، اما آیا این افراد می‌توانند در حوزه صادرات نیز موفق باشند؟ شواهد نشان می‌دهد که اینطور نیست. به همین دلیل بنا داریم از تشکیل شتابدهنده‌های صادراتی در دل پارک های علم و فناوری حمایت کنیم.

معاون وزیر ارتباطات اضافه کرد: خیلی علاقمند هستیم تا در پارک‌های تخصصی، شتابدهنده‌های تخصصی حضور داشته باشند. مانند شتابدهنده تخصصی در زمینه کشورهای هدف (چین، عراق، ژاپن)، خدمات حقوقی، حمل و نقل و ...؛ چرا که ما در تمام کشورهای همسایه دفاتر حقوقی نداریم تا مسائل مربوط به این حوزه را پیگیری کنند. علاوه بر آن، مگر تمام این موارد سهم صادرات در شرکت های ما چقدر است که هر شرکت یک تیم ۷-۸ نفره متخصص برای خود استخدام کنند!؟ همین مسائل منجر به غفلت می‌شود.

او اشاره کرد: شتابدهنده‌های صادراتی روند همکاری برد - برد را رقم می‌زنند. در معاونت نوآوری و فناوری قصد داریم از طریق شتابدهنده، شرکت‌ها را به توانمندی برسانیم. این صرفا مخصوص شرکت‌های کوچک و تازه وارد نیست. تعداد زیادی از شرکت‌های بزرگ و توانمند وجود دارند که با تمام توانمندی که در حوزه‌های کاری خودشان دارند، اما از نظر صادرات توانمند نیستند. آن‌ها نیز بازار هدف ما به حساب می‌آیند.

او در پایان اشاره کرد: تاسیس این شرکت‌ها را در پارک‌های علم و فناوری خصوصا پارک علم و فناوری امام سجاد (ع) که در کریدور ما قرار دارد، پیش‌بینی کرده‌ایم.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2019-10-07 21:38

افزودن دیدگاه جدید