کد مطلب: 

234916

سازمان جهانی مالیکت معنوی: ایران در گزارش جهانی شاخص «نوآوری» چهار پله صعود کرد

سازمان جهانی مالیکت معنوی هر ساله اقدام به انتشار گزارش شاخص نوآوری کشورها می کند، بر این اساس ایران در سال 2019 بالاتر از کشورهای مانند برزیل، عربستان، آفریقای جنوبی و قطر، نسبت به سال قبل 4 پله صعود کرد.
ایران در گزارش جهانی شاخص «نوآوری» چهار پله صعود کرد

به گزارش سیتنا، سازمان جهانی مالکیت معنوی «WIPO» با عضویت بیش از 190 کشور از جمله ایران هر ساله با تکیه بر برخی سنجه ها ، گزارش شاخص نوآوری کشورهای عضو را منتشر می کند . با توجه به اهمیت فاکتور نوآوری در پیشرفت ملت ها، رقابت تنگاتنگی میان کشورهای عضو وجود دارد تا با ارتقاء زیر ساخت های نرم و سخت افزاری در شاخص سالانه مزبور رتبه با کیفیت تری به دست آورند . معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بر اساس اسناد بالا دستی از جمله مصوبه کارگروه عالی  شورای انقلاب فرهنگی وظیفه دشوار هماهنگی میان انبوه ارگانها و دستگاههای دولتی و شرکت ها  و فعالان این حوزه را بر عهده دارد  و البته یکی از مصادیق تایید تلاش سر سختانه ایران برای حرکت در مسیر نو آوری ( علی رغم تمام مشکلات )  می تواند گزارش سالانه این نهاد بین الملی معتبر باشد.

ایران از سال ۲۰۱۱ میلادی، به جمع کشورهای مورد ارزیابی سازمان جهانی مالکیت فکری پیوسته است و در آخرین گزارش این سازمان، یعنی «GII 2019»، با چهار پله صعود، در رده شصت و یکم کشورهای نوآور جهان و رده دوم آسیای مرکزی و جنوبی قرار گرفته است. لازم به ذکر است که ایران در سال ۲۰۱۸ نیز، جهشی ده پله‌ای در این زمینه را تجربه کرد و از جایگاه ۷۵ در سال ۲۰۱۷، به جایگاه ۶۵ صعود کرد.

سومین کشور جهان در شاخص علوم  و مهندسی

جمهوری اسلامی ایران در مجموع موفق به کسب امتیاز ۳۴.۴۳ شد و بالاتر از کشورهایی نظیر برزیل، عربستان، آفریقای جنوبی و قطر قرار گرفته است. در این گزارش شاخص های مختلف ورودی مانند نهادها و مؤسسات، زیرساخت، سرمایه انسانی و پژوهش، پیچیدگی بازار و پیچیدگی کسب‌وکار  به عنوان معیار محسوب می شوند . بررسی این شاخص های مبنایی نشان می دهد که ایران در شاخص  « سرمایه انسانی » و « پژوهش »  وضعیت بسیار بهتری را به خود اختصاص داده است.

امتیاز ایران در این شاخص، برابر با ۳۷.۶ بوده و با دو پله صعود نسبت به سال گذشته، در رده ۴۵ فهرست جهانی قرار گرفته است . ک . یک نکته  قابل توجه وضعیت بسیار رضایت بخش  ایران در آموزش عالی به‌عنوان یکی از زیرشاخص‌های سرمایه انسانی و پژوهش است. در این شاخص، ایران با امتیاز ۶۲.۶، در رده دوم فهرست کلی قرار گرفته است . بر این اساس ایران از نظر تعداد فارغ التحصیلان حوزه علوم و مهندسی با کسب امتیاز ۴۳.۹ موفق به کسب رتبه سوم جهان شده است .

در میان شاخص‌های خروجی، شامل «خروجی دانش و فناوری» و «خروجی‌های خلاقانه» نیز، امتیاز ایران به ترتیب برابر با ۲۷.۲ و ۳۲.۵ است که رده‌های ۴۶ و ۴۵ جهان را برای کشور به ارمغان آورده است.

ایران در چند سال اخیر، جهشی بزرگ در این دو شاخص تجربه کرده است؛ به‌طوری که از جایگاه ۹۰ و ۱۱۶ در سال ۲۰۱۵، به جایگاه‌های فعلی دست یافته است. گفتنی است حمایت از زیست بوم های نو آور و شرکت های دانش بنیان نقشی موثر در جهش رتبه ایران در شاخص سالیانه نو آوری داشته است. حمایتی که با تلاشی هر روزه با انبوهی از مشکلات و بودجه و اختیارات محدود ، محقق می شود.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2019-10-05 10:15

افزودن دیدگاه جدید