کد مطلب: 

234603

ملکی فرد: ۷۷ میلیارد تومان تسهیلات برای ۴۱ شرکت دانش‌بنیان حوزه‌ی فولاد تصویب شد

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی، گفت: در طول دو ماه پیش از برگزاری رویداد فناورانه حوزه فولاد، ۴۱ جلسه میز پذیرش با شرکت‌های دانش بنیان برای اطلاع آنها برگزار کردیم که نتیجه آن تصویب ۷۷ میلیارد تومان تسهیلات برای شرکت‌های دانش بنیان این حوزه بوده است.
ملکی فرد: ۷۷ میلیارد تومان تسهیلات برای ۴۱ شرکت دانش‌بنیان حوزه‌ی فولاد تصویب شد

به گزارش خبرنگار سیتنا، دکتر سیاوش ملکی‌‌فر در گردهمایی فناورانه صنایع، شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپ‌های صنعت فولاد که به مدت سه روز در محل صندوق نوآوری در حال برگزاری است، اظهار کرد: این صندوق زیرنظر مستقیم رئیس جمهور اداره می‌شود و چهار دسته خدمات را به شرکت‌های دانش بنیان ارایه می‌دهد.

وی افزود: دسته اول خدمات، تسهیلات است که شامل قرض ‌الحسنه، سرمایه‌‌گذاری و توانمندسازی می‌شود؛ در این بخش، تسهیلات قرض‌‌الحسنه با نرخ چهار درصد برای نمونه‌‌سازی وجود دارد که به پوشش ریسک فنی شرکت‌های دانش بنیان کمک می‌کند. تسهیلات سرمایه در گردش نیز با نرخ ۱۱ درصد و تسهیلات قبل از تولید صنعتی با نرخ ۱۱ درصد از دیگر خدمات این حوزه است.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی تصریح کرد: همچنین تسهیلات لیزینگ و استصناع نیز وجود دارد که در چنین رویدادهایی بسیار کارآمد خواهد بود. در این حوزه صندوق نوآوری و شکوفایی به شرکت‌هایی که محصولات شرکت‌های دانش بنیان را خریداری کنند تا ۷۰ درصد قیمت تمام شده محصولات را وام با نرخ ۹ درصد و با دوره‌ بازپرداخت دوساله اعطا می‌کند؛ این تسهیلات به فروش بیشتر محصولات شرکت‌های دانش بنیان کمک خواهد کرد.

ملکی‌فر یادآور شد: اعطای این تسهیلات به توسعه بازار محصولات شرکت‌های دانش ‌بنیان کمک می‌کند، لذا این خدمات به صورت گسترده‌ای در حال ارایه است، تا جایی که امروز قرارداد خریدی میان شرکت مگاموتور برای خرید محصولات یکی از شرکت‌های دانش ‌بنیان با حجم چندین میلیارد تومان در حال انعقاد است و صندوق تا ۷۰ درصد این قرارداد را تامین خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: حوزه دیگر خدمات صندوق، بحث سرمایه‌گذاری است. در این بخش صندوق نوآوری در سود و زیان شرکت‌ها سهیم خواهد شد.

وی خدمت توانمندسازی را از دیگر خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی به شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور عنوان کرد و گفت: خدمات توانمندسازی به صورت بلاعوض و در حوزه‌های مختلف ارایه می‌شود. به عنوان مثال برای حضور شرکت‌های دانش بنیان در نمایشگاه‌های داخلی ۲۰ میلیون تومان و برای حضور در نمایشگاه‌های خارجی ۶۰ میلیون تومان در سال در نظر گرفته شده است که شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند تا ۷۰ درصد هزینه‌های ساخت و اجاره غرفه را از صندوق نوآوری دریافت کنند.

ملکی‌فر بیان کرد: با این بسته گسترده از خدمات، صندوق نوآوری تلاش کرده تا به شکل مستقیم در قالب رویدادها و گردهمایی‌های مختلف با مدل شبکه‌سازی به توسعه بازار و فروش شرکت‌های دانش بنیان کمک کند. به بیان دیگر یکی از این رویکردها حضور فعالانه در زیست‌بوم فناوری و نوآوری بوده که برگزاری چنین رویدادهایی در راستای همین سیاست است. تلاش داریم شرکت‌های دانش بنیان، فناور و استارت آپ‌ها را به صنایع بزرگ کشور متصل کنیم.

وی افزود: زمانی که شرکت‌های دانش بنیان در زنجیره تامین شرکت‌های بزرگتر قرار می‌گیرند، با یک تیر چند نشان زده‌ایم؛ اول اینکه نیازهای فناورانه شرکت‌های بزرگتر در شرایط تحریم تامین می‌شود، چرا که هدف اصلی صندوق نوآوری این است که در شرایط تحریم نیازهای فناورانه شرکت‌های بزرگتر را برطرف کند. علاوه بر این می‌توانیم فناوری را مانند یک خون به کالبد صنعت کشور تزریق کنیم. همچنین با این اقدام از خروج ارز جلوگیری شده و در کشور اشتغال پایدار و دانش بنیان ایجاد می‌شود.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی بیان کرد: در این گردهمایی و در رویدادهای گذشته، زمانی که سمت عرضه یعنی شرکت‌های دانش بنیان و سمت تقاضا یعنی واحدهای بزرگ صنعتی با یکدیگر تعامل برقرار می‌کنند، صندوق نوآوری نیز به عنوان رکن سوم به تسهیل این نوآوری کمک خواهد کرد. به این صورت که سعی کرده‌ایم با ابزار لیزینگ و استصناع مشکل نقدینگی شرکت‌های دانش بنیان را رفع کنیم. علاوه بر این صندوق انواع ضمانت نامه‌ها، تسهیلات سرمایه در گردش و… را با هدف ایجاد نقدینگی کافی در شرکت‌های دانش بنیان، به آنها ارایه می‌دهد.

وی ادامه داد: اگر قرارداد در خصوص نمونه‌های آزمایشگاهی باشد، صندوق می‌تواند تسهیلات تولید صنعتی با نرخ ۱۱ درصد را به شرکت‌های دانش بنیان اعطا کند. اگر طرف تقاضا استانداردها و تاییدیه‌های خاصی را از طرف عرضه بخواهد، صندوق نوآوری در این حوزه نیز حمایت‌های بلاعوضی از شرکت‌های دانش بنیان خواهد کرد.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی، خاطرنشان کرد: در دو ماه قبل از برگزاری این رویداد، ۴۱ جلسه میز پذیرش با شرکت‌های دانش بنیان در جهت مطلع کردن آنها برگزار کرده‌ایم که نتیجه آن تصویب ۷۷ میلیارد تومان تسهیلات برای شرکت‌های دانش بنیان بوده است، لذا از باقی شرکت‌ها دعوت می‌کنم که درخواست تشکیل جلسه میز پذیرش را به صندوق ارایه دهند.

ملکی‌فر در رابطه با این رویداد سه روزه، عنوان کرد: بیش از ۸۲۰ فناور برای حضور در این گردهمایی ثبت‌نام کرده‌اند که در این میان ۷۰ نفر از سایر نهادها حضور دارند. در این سه روز ۱۱ نشست ارایه نیاز فناورانه توسط ۱۱ شرکت بزرگ حوزه فولاد برگزار خواهد شد. همچنین ۱۱۰ شرکت دانش بنیان در دو طبقه در محل صندوق نوآوری دستاوردها، خدمات و محصولات فناورانه خود را به نمایش خواهند گذاشت.

وی در پایان یادآور شد: رویداد فولاد اولین رویداد صندوق نوآوری و شکوفایی نیست. ما امسال را با رویداد فضایی آغاز کردیم که در این رویداد ۳۷۵ میلیارد تومان قرارداد و تفاهم نامه منعقد شد؛ علاوه بر این یکی از شرکت‌های دانش بنیان که با حمایت صندوق نوآوری توانست در نمایشگاه ماکس روسیه شرکت کند، تفاهم‌نامه ۲ میلیون یورویی در این نمایشگاه منعقد کرد. در رویداد هواپیمایی نیز ۳۷۰ میلیارد تومان و در رویداد صنایع غذایی نیز ۴۵۰ میلیارد تومان تفاهم‌نامه و قرارداد منعقد شد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2019-09-29 13:49

افزودن دیدگاه جدید