کد مطلب: 

234335

از تحریم‌هـا فرصت بسازیـم؛ کارزار تجارت بین المللی برای فعالان ICT در رویداد بوداپست

رویدادهای معتبر و جهانی از جنس نمایشگاه ITU، مانند کارزار تجارت برای فعالان ICT است، آنجاست که مزیت‌های کشورهای مختلف در عرصه رقابت مورد سنجش قرار می‌گیرد که در شرایط تحریمی و اقتصادی فعلی کشور، می‌تواند تبدیل تهدیدها به فرصت و رویکرد صادرات محور خدمات، با توجه به هزینه ریالی و درآمد ارزی شود.
از تحریم‌هـا فرصت بسازیـم؛ کارزار تجارت بین المللی برای فعالان ICT در رویداد بوداپست

به گزارش سیتنا، دکتر مهدی بینا، دبیر کمیته شهرهای هوشمند آسیایی در سرمقاله‌ی شماره‌ی 48 ماهنامه نسل چهارم، نوشت:

بیاییم با حقیقت روبه‌رو شویم: امروز دنیا با تغییر پارادایم های فکری و مدیریتی مواجه شده! دنیایی از اطلاعات، آن بیرون در حال رشد هستند و بشریت، مدام در تقلای این است که راهکار‌هایی نوآورانه بر مبنای فناوری ایجاد کند تا این اطلاعات را مدیریت کند. حضور در رویدادهای جهانی به عنوان مهمترین ابزارهای جایگاه یابی و بازاریابی و پایگاهی برای شبکه سازی سینرژیک، تعامل تجاری و تبادل اطلاعات جهت تحقق اقتصاد باز و توسعه صادرات است که می تواند با دورهم جمع کردن فعالان و بازیگران اکوسیستم نوآوری، شهر هوشمند و نیز حوزه فناوری های نوین اطلاعاتی و ارتباطاتی همچون اینترنت اشیا، هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی، بلاکچین و کلان دادها، به تحقق اقتصاد هوشمند کمک می کند.

اتحادیه بین المللی مخابرات، به عنوان سازمان بین‌المللی وابسته به سازمان ملل متحد و دومین اتحادیه قدیمی پس از کمیسیون راین، وظیفه کمک به رشد و توسعه ارتباطات در سراسر جهان را بر عهده دارد.

نمایشگاه ITU TELECOM WORLD پلتفرم پیشران بین المللی برای چهره های اثربخش از حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت ها، صنعت و تکنولوژی، شرکت های بخش خصوصی و عمومی برای کشف چالش های مشترک، به اشتراک گذاری ایده ها و ایجاد و تسهیل مشارکت در زمینه مخابرات و تکنولوژی ارتباطات می باشد که سالانه برگزار می گردد. امسال و در سال ۲۰۱۹ نمایشگاه ITU TELECOM WORLD در بزرگترین و پرجمعیت‌ترین مرکز سیاسی، فرهنگی، تجاری و صنعتی کشور مجارستان یعنی پایتخت این کشور یعنی شهر بوداپست برگزار شد. ITU Telecom، بخشی از ITUTW است که تحت قالب پلتفرمی به سازماندهی مواردی همچون:

۱- سرعت بخشی نوآوری های ICT
 ۲- هم افزایی در بهبود کارایی ها در راستای توسعه اجتماعی و اقتصادی از طریق عرضه ی راهکارها
 ۳- به اشتراک گذاری دانش و تجربیات
 ‏۴- شبکه سازی و خلق فرصت های مشترک می‌پردازد.

یکی از مهمترین دستاوردهای اینگونه رویدادهای بین المللی، ارتباطات اثربخش و پایداری است که بین فعالان‌ فناوری اطلاعات، ارتباطات و اقتصادی در نمایشگاه‌ها شکل می‌گیرد و منجر به همکاری‌های گسترده و در نهایت ارزآوری به جهت صادرات خدمات و محصولات نوآورانه، برای کشور می‌شود. همکاری‌ها و مراوداتی که می‌تواند به توسعه صادرات و تبادلات علمی، تجاری، فناوری و حتی فرهنگی کمک کند.

رویدادهای معتبر و جهانی از جنس نمایشگاه ITU، مانند کارزار تجارت برای فعالان ICT است، آنجاست که مزیت‌های کشورهای مختلف در عرصه رقابت مورد سنجش قرار می‌گیرد که در شرایط تحریمی و اقتصادی فعلی کشور، میتواند تبدیل تهدیدها به فرصت و رویکرد صادرات محور خدمات، با توجه به هزینه ریالی و درآمد ارزی شود.

در مجموع با اینکه هزینه‌های ارزی حضور در رویدادهای خارجی، به دلیل افزایش نرخ ارز، افزایش قابل توجهی داشته است اما تفاوت نرخ ارز فرصت‌های بیشتری را برای کشور فراهم میکند به نحوی که قدرت چانه زنی و رقابتی خدمات و محصولات نوآورانه و فن‌آورانه ایرانی به دلیل ارزان بودن آن نسبت به خدمات و محصولات دیگر کشورها در این نمایشگاه‌ها افزایش یافته است. بنابراین باید رویکرد کلی به سوی مشارکت فعالان ICT در پاویون استاندارد، یکپارچه و مشترک ملی در رویدادهای مهم جهانی در کشورهای دیگر، تقویت شود تا هم هزینه‌ها کاهش یافته و هم اثربخشی و هم افزایی در ارایه توانمندی ها، افزایش یابد.

در نمایشگاه ITU بوداپست، بخشی از این پتانسیل های فوق العاده ایرانی در قالب منتخبان برتر نمایشگاه؛ از شرکت منتخب در حوزه بهره گیری نوآورانه از ICT گرفته تا مجری برتر پاویون های کشورها و غرفه منتخب فعال این رویداد جهانی، نمایان شد.

از دیگر نکات قابل تامل در اینگونه رویدادها، ایجاد ارتباطات موثـر با نهادهـــای بین المللی مرجع در رده بندی های جهانی به منظور ارائه اطلاعات و آمارهای به روز مجاز قابل انتشار، به جهت ارزیابی دقیق تر و در نتیجه بهبود و ارتقای جایگاه کشورمان در گزارشات رده بندی بین المللی خواهد بود‌. در مواقع بسیاری، شهرها و کشورها، متاسفانه بدلیل عدم تعاملات مستمر بین المللی و در دسترس نبودن اطلاعات و آمارهای دقیق و به روز، در گزارشات و رده بندی های جهانی، در جایگاه صحیح و واقعی قرار نمی‌گیرند.

خوب یا بد، ما در عصر اطلاعات و داده‌ها چشم به عرصه وجود باز کرده ایم و هیچ‌کس نمی‌داند انتهای مسیری که در آن قرار گرفته‌ایم چیست. فقط همین بس، که با سرعتی بس شگفت انگیز به سمت آن نقطه نامعلوم در حرکتیم. پس باید خردمندانه برنامه ریزی و مطابق استانداردهای مشخص و نقشه راه توسعه اقدام کنیم.

اگر درست اندیشه و نگاه کنیم، امروز همان فرداست که باید برای آن برنامه ای روشن داشته باشیم.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2019-09-24 11:47

افزودن دیدگاه جدید