کد مطلب: 

234214

دکتر ستاری تاکید کرد: نوآوری راه میانبر کشور برای عبور از تحریم‌ها

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری گفت: زمانی صاحب تکنولوژی هستیم که خودمان بتوانیم آن را تولید کنیم، چرا که اگر نوآوری داشته باشیم، می‌توانیم مقابل تحریم ها بایستیم، چون نوآوری می‌تواند راه‌های میانبری را در کشور ایجاد کند.
دکتر ستاری: نوآوری راه میانبر کشور برای عبور از تحریم‌هاست

به گزارش سیتنا،، دکتر سورنا ستاری در نشست هم‌اندیشی نقش شرکت‌های دانش بنیان و استارت‌آپ‌ها در تحول قضایی، بیان کرد: آن چیزی که این اقتصاد را به وجود می‌آورد و باعث کارآمدی آن می‌شود، زیست بوم و یا اکوسیستم است؛ به این معنی که اجزای مختلف این حوزه را باید کنار هم قرار دهیم تا این اقتصاد کارآمد شود.

ستاری تصریح کرد: قبل از اینکه به خام فروشی عادت کنیم چنین زیست بومی داشتیم. خام فروشی، پول نفت و معدن باعث می‌شود تا دنیا فکر کند که بهترین راهبرد ما این است که نفت بفروشیم و کالا وارد کنیم؛ این مورد دقیقا همان جایی است که در آن دچار ضعف هستیم. از همین رو باید بدانیم که ماده خام هیچ ارزشی ندارد، بلکه آن چیزی که ارزشمند بوده، دانشی است که بر روی این ماده خام پیاده می‌شود.

وی گفت: زمانی که در مورد چند گرم از یک ماده بیوتکنولوژی و قیمت آن صحبت می‌کنیم، در واقع بحث در مود تاثیر دانش است نه ماده اولیه، به بیان دیگر آن چیزی که دانش تولید می‌کند اهمیت دارد. امروزه کشورهایی موفق هستند که نیروی انسانی پر کار داشته باشند؛ نکته‌ای که در اینجا اهمیت دارد این است که کمتر کشوری در دنیا نیروی انسانی ایران را دارد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، افزود: در کشور حدود ۳۳ میلیون نفر در رده سنی ۲۰ تا ۴۰ سال و حدود ۵ میلیون دانشجو در داخل کشور داریم که به جرأت می‌توان گفت هیچ کشور اروپایی چنین ظرفیتی ندارد، لذا مهم این است که بتوانیم اکوسیستم فناوری و نوآوری را درست کنیم.

ستاری با اشاره به اینکه فرهنگ نفتی، کشور را وارداتچی بار آورده است، عنوان کرد: این فرهنگ در طول سالیان متمادی باعث شکل‌گیری ساختارهایی شده که به طور مشخص با تولید مقابله می‌کنند. مساله اساسی این است که صیانت از بازار داخلی یک اصل است که اجرایی شدن آن نیاز به قوانین جدید دارد.

وی یادآور شد: در تمام دنیا اختلاف میان کسب وکارهای نوآور و کسب وکارهای سنتی وجود دارد، لذا به قوانین و ضوابطی که خیلی سریع بتواند با این اکوسیستم حرکت کند، نیاز داریم. یکی از بخش‌های مهم در این اکوسیستم بحث حاکمیت قانون و بحث‌های مربوط به حقوق این اکوسیستم است.

وی ادامه داد: خوشبختانه نسبت به چند سال گذشته در این اکوسیستم برخی مفاهیم خلق شده، تا جایی که ۵ سال پیش کسی نمی‌دانست سرمایه‌گذاری خطرپذیر، استارت‌آپ و… چیست؛ بنابراین نیازمند همین اتفاق در حوزه قوه قضاییه نیز هستیم.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری ادامه داد: باید مفاهیم جدیدی را در این حوزه خلق کنیم که این امر نیازمند همکاری نزدیک ما با قوه قضاییه است. آینده کشور دست جوانان و نسل جدید است و باید بدانیم که ما زمانی صاحب تکنولوژی هستیم که خودمان بتوانیم آن را تولید کنیم، چرا که اگر نوآوری داشته باشیم، می‌توانیم مقابل تحریم‌ها بایستیم، چون نوآوری می‌تواند راه‌های میانبری را در کشور ایجاد کند.

ستاری در پایان اظهار کرد: برای رشد اکوسیستم نوآوری و فناوری باید از کارآفرین در مقابل وارداتچی‌ها حمایت و این امر باید یک فرهنگ شود. علاوه بر اینکه فرهنگ عمومی کشور باید اصلاح شود، خود حاکمیت هم باید برای کارآفرین ارزش قایل شود.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2019-09-22 10:47

افزودن دیدگاه جدید