کد مطلب: 

233977

هدف اصلی صندوق نوآوری و شکوفایی رفع نیازهای شرکت‌های بزرگ به وسیله‌ی تخصص شرکت‌های دانش‌بنیان است

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی، گفت: هدف اصلی صندوق نوآوری این است که در شرایط تحریم نیازهای فناورانه شرکت‌های بزرگ را به کمک تخصص و دانش شرکت‌های دانش بنیان برطرف کند.
هدف اصلی صندوق نوآوری و شکوفایی رفع نیازهای شرکت‌های بزرگ به وسیله‌ی تخصص شرکت‌های دانش‌بنیان است

به گزارش سیتنا، دکتر سیاوش ملکی‌‌فر در گردهمایی فناورانه صنایع، شرکت‌‌های دانش ‌بنیان و استارت‌آ‌پ‌‌های حوزه محصولات و خدمات پهپادی که در محل صندوق نوآوری و شکوفایی به مدت دو روز در حال برگزاری است، اظهار کرد: این صندوق زیرنظر مستقیم رئیس جمهور اداره می‌شود و چهار دسته خدمات را به شرکت‌های دانش بنیان ارایه می‌دهد.

وی ادامه داد: دسته اول، خدمات تسهیلات است که شامل قرض‌‌الحسنه، سرمایه‌‌گذاری و توانمندسازی می‌شود؛ در این بخش تسهیلات قرض‌‌الحسنه با نرخ چهار درصد برای نمونه‌‌سازی وجود دارد که به پوشش ریسک فنی شرکت‌های دانش بنیان کمک می‌کند، سرمایه در گردش نیز با نرخ ۱۱ درصد و تسهیلات قبل از تولید صنعتی با نرخ ۱۱ درصد از دیگر خدمات این حوزه است.

ملکی‌فر تصریح کرد: علاوه بر این تسهیلات لیزینگ و استصناع نیز وجود دارد که در چنین رویدادهایی بسیار کارآمد خواهد بود. در این حوزه صندوق نوآوری به شرکت‌هایی که محصولات شرکت‌های دانش بنیان را خریداری کنند تا ۷۰ درصد قیمت تمام شده محصولات را وام با نرخ ۹ درصد و با دوره‌ بازپرداخت دو ساله اعطا می‌کند؛ این تسهیلات به فروش بیشتر محصولات شرکت‌های دانش بنیان کمک خواهد کرد.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: اعطای این تسهیلات به توسعه بازار محصولات شرکت‌های دانش ‌بنیان کمک می‌کند، لذا این خدمات به صورت گسترده‌ای در حال ارایه شدن است، تا جایی که امروز قرارداد خریدی میان شرکت مگاموتور برای خرید محصولات یکی از شرکت‌‌های دانش ‌بنیان با حجم چندین میلیارد تومان در حال انعقاد است و صندوق تا ۷۰ درصد این قرارداد را تامین خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: حوزه دیگر خدمات صندوق، بحث سرمایه‌گذاری است. در این بخش صندوق نوآوری در سود و زیان شرکت‌‌ها  سهیم خواهد شد. دسته دیگر خدمات صندوق نوآوری خدمات توانمندسازی بوده که به صورت بلاعوض و در حوزه‌های مختلف ارایه می‌شود. به عنوان مثال برای حضور شرکت‌های دانش بنیان در نمایشگاه‌های داخلی ۲۰ میلیون تومان و برای حضور در نمایشگاه‌های خارجی ۶۰ میلیون تومان در سال در نظر گرفته شده است که شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند تا ۷۰ درصد هزینه‌های ساخت و اجاره غرفه را از صندوق نوآوری دریافت کنند.

ملکی‌فر بیان کرد: صندوق نوآوری در حوزه مالکیت فکری، ثبت پتنت و.. خدمات خوبی را ارایه می‌دهد. در این حوزه تا ۱۷۰ میلیون تومان کمک‌های بلاعوض به شرکت‌‌های دانش ‌بنیانی که می‌خواهند محصولات خود را در خارج از کشور ثبت کنند، اعطا می‌شود.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: حوزه چهارم خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی نیز بحث ضمانت‌نامه‌هاست که از طریق شبکه بانکی در اختیار شرکت‌های دانش بنیان قرار می‌گیرد.

وی در ادامه خطاب به شرکت‌های دانش بنیان فعال در حوزه پهپاد گفت: اگر شرکتی در زمینه پهپاد برای توسعه بازار خود قصد اخذ استانداردی را داشته باشند، حمایت‌‌های بلاعوض صندوق نوآوری و شکوفایی به آنها اعطا خواهد شد. به عنوان نمونه وزارت بهداشت اخذ استاندارد CE را برای فعالان این حوزه ضروری اعلام کرده که صندوق نوآوری برای اخذ این استاندارد ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات بلاعوض برای هر شرکت‌ فعال در این زمینه در نظر گرفته است.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی در ادامه با اشاره به رویکردهای جدید صندوق نوآوری و شکوفایی که در هیات عامل سوم این صندوق دنبال می‌شود، گفت: یکی از این رویکردها حضور فعالانه در زیست بوم فناوری و نوآوری بوده که برگزاری چنین رویدادهایی در راستای همین سیاست است. همچنین صندوق سعی کرده با برگزاری رویدادهای ارایه نیازهای فناورانه، شرکت‌های دانش بنیان را در زنجیره تامین شرکت‌های بزرگتر قرار دهد؛ در همین رویداد دو روزه، چندین ارایه نیاز فناورانه برای شرکت‌های دانش بنیان برگزار خواهد شد.

ملکی‌فر افزود: زمانی که شرکت‌های دانش بنیان در زنجیره تامین شرکت‌های بزرگتر قرار می‌گیرند، با یک تیر چند نشان زده‌ایم؛ اول اینکه نیازهای فناورانه شرکت‌های بزرگتر در شرایط تحریم تامین می‌شود، چرا که هدف اصلی صندوق نوآوری این است که در شرایط تحریم نیازهای فناورانه شرکت‌های بزرگتر را برطرف کند. علاوه بر این بازار شرکت‌های دانش بنیان نیز توسعه پیدا خواهد کرد و به جای اینکه به کمک‌های دولتی وابسته باشند، می‌توانند برای خود مشتری پیدا کنند. همچنین با این اقدام از خروج ارز جلوگیری شده و در کشور اشتغال پایدار و دانش بنیان ایجاد می‌شود.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی بیان کرد: در حوزه پهپاد توانمندی‌های بسیاری داریم. از سال ۶۸ که اولین پهپاد ساخته شده در کشور در فیلم مهاجر ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا رونمایی شد تا امروز که نسل ششم این پهپاد در حال پرواز است، صنعت پهپاد پیشرفت‌های بسیاری کرده است. در حوزه پهپاد در جهان به لحاظ سطح دانش و دسترسی به تکنولوژی جایگاه پنجم تا دهم را دارا هستیم.

وی ادامه داد: مساله‌ای که در این حوزه باید به آن توجه کرد، گسترش کاربردهای غیرنظامی پهپادهاست؛ چرا که پهپادها در حوزه‌های مختلف از انرژی گرفته تا امداد و نجات، کشاورزی، جنگلبانی و… توانایی ورود دارند، لذا زمان آن رسیده که با استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش بنیان کاربردهای غیر دفاعی پهپادها را گسترش دهیم.

ملکی‌فر در پایان با اشاره به برگزاری نمایشگاهی در حاشیه این رویداد، عنوان کرد: در این نمایشگاه ۴۸ شرکت دانش بنیان محصولات خود را ارایه کرده‌اند. علاوه بر این در این رویداد دو روزه بیش از ۳۶۰ فناور ثبت‌نام کرده‌اند و امیدواریم که این رویداد برای طرف عرضه و تقاضا مفید باشد. همچنین صندوق نوآوری و شکوفایی آمادگی خود را برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان فعال در حوزه پهپاد اعلام می‌کند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2019-09-17 15:47

افزودن دیدگاه جدید