کد مطلب: 

233951

ایمان افتخاری: سقف حمایت از پژوهشگران و محققان کشور افزایش یافت

رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، از افزایش سقف حمایت از پژوهشگران و محققان کشور در دور جدید فعالیت های این مرکز خبر داد.
سقف حمایت از پژوهشگران و محققان کشور افزایش یافت

به گزارش سیتنا، ایمان افتخاری رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در نشست خبری خود با خبرنگاران درباره دستاوردها، بسته های حمایتی و رویکردهای جدید این مرکز بیان کرد: نقش صندوق در زیست بوم نوآوری و فناوری که توسط معاونت علمی و فناوری شکل گرفته همچون بال است. در کشورهای دیگر نیز بنیادهای علم این نقش را بر عهده دارند.

افتخاری ادامه داد: در طول فعالیت صندوق تاکنون بیش از ۲۱ هزار طرح پژوهشی بررسی شد و از  این تعداد بیش از ۷ هزار طرح نیز مورد حمایت قرار گرفت. البته در حوزه بین المللی این حمایت ها با رقابت بیشتری همراه بود و از هر ۱۰ طرح ورودی یک طرح مورد حمایت قرار گرفت. در حوزه ثبت بین المللی اختراع نیز صندوق به خوبی اقدام کرده و ۱۳۰ اختراع با حمایت صندوق ثبت بین المللی شده است . البته این فعالیت به بخش دیگری از معاونت علمی  فناوری در کانون پتنت منتقل شد.

وی با بیان اینکه صندوق یکی از بزرگترین حامیان پژوهشگران در حوزه تحقیقات پسا دکتری است گفت: نزدیک به ۲ هزار درخواست در این حوزه به صندوق ارسال شده است که ۹۰۰ مورد آن را حمایت کردیم.

توجه ویژه به پژوهشگران جوان

افتخاری به رویکرد اصلی صندوق برای توسعه علم و فناوری اشاره و بیان کرد: توجه ویژه به پژوهشگران جوان با رویکرد حمایت از فعالیت های علمی و فناوری پایدار در این مرکز پیگیری می شود تا با استفاده از توانمندی آنها حضوری موثر برای توسعه علم و فناوری کشور شاهد باشیم. توجه ویژه به علوم پایه و انسانی رویکرد بعدی صندوق است. البته در دریافت طرح های پژوهشی نیز رویکرد کلی توجه به تکثر و تعادل میان حوزه ها با در نظر گرفتن کیفیت متفاوت است.

رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری با اشاره به ۳ برنامه اصلی این مرکز برای حمایت از پژوهشگران گفت: این برنامه ها شامل حمایت از طرح های پژوهشی، حمایت از رساله های دکتری و پسا دکتری است. در دور جدید ،طرح های پژوهشی با انتشار فراخوان دریافت می شوند. در این صورت شاهد ایجاد یک فضای رقابتی می شویم. این فراخوان ها ۳ بار در طول سال منتشر می شود. در کنار آن سقف حمایت ها نیز افزایش ۵۰ درصدی را تجربه کرد و از 30 میلیون تومان به 45 میلیون تومان رسید.

افزایش سقف حمایت‌ها

وی با بیان اینکه این روند در دوره های پسا دکتری نیز قابل مشاهده است ابراز کرد: حمایت سالانه از دوره های پسا دکتری نیز از 36 میلیون تومان به 57 میلیون تومان رسید. حمایت از رساله های دکتری نیز در قالب انتشار دو فراخوان در سال بود که در دور جدید فراخوان ها افزایش یافته است.

افتخاری همچنین درباره فعالیت و همکاری های بین المللی صندوق بیان کرد: در نظر داریم به جای فعالیت و همکاری های پراکنده با سایر کشورها، چند همکاری بین المللی متمرکز را ادامه دهیم. در این حوزه نیز برنامه هایی با دو کشور چین و روسیه داریم که می توان به همکاری با آکادمی علوم چین و همکاری با سازمان پژوهش های بنیادی روسیه اشاره کرد.

وی همچنین  در ادامه گفت: تعامل و همکاری با یاسا (موسسه بین المللی تحلیل کاربردی سیستم ها) نیز از برنامه های حوزه بین الملل صندوق محسوب می شود. صندوق  از سوی ایران عضو این موسسه است تا از این ظرفیت بین المللی برای توسعه فعالیت ها و تربیت نیروی انسانی استفاده کنیم. این موسسه با فراهم آوردن امکانات زیرساختی برای پژوهشگران به آنها برای گسترش فعالیت ها کمک می کند. در سال جاری نیز 2 پژوهشگر از سوی صندوق به این موسسه اعزام شدند.

آغاز دور جدید فعالیت‌ها

رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه درباره برنامه های جدید این مرکز بیان کرد: در دور جدید فعالیت دو معاونت آینده پژوهی و ترویج علم و فناوری در صندوق با جدیت دنبال می شود. در دور جدید دو برنامه کلی را آغاز کردیم. برنامه میثاق که تمرکز و توجه ویژه آن علوم پایه و علوم انسانی است. در این برنامه 6 حوزه مشخص سبک زندگی، خانواده، اقتصاد مقاومتی، گردشگری، فضای مجازی و حقوق شهروندی مشخص شده است که بر اساس برنامه گام دوم در حوزه علمی تعریف شده است. بر اساس آن با انتشار فراخوان از 6 پروژه در این حوزه ها حمایت می شود.

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران با بیان اینکه با صندوق نوآوری و شکوفایی همکاری‌هایی تدوین کرده‌ایم، افزود: پروژه پسافن را برای دانشجویانی که دکتری خود را به اتمام رسانده‌اند، تدوین کرده‌ایم تا این نیروهای پژوهشی توانمند به جای حضور در دانشگاه‌ها در شرکت‌های دانش‌بنیان مشغول به فعالیت شوند. این اقدام منجر به اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها خواهد شد، ضمن آنکه می‌تواند مسیرهای جدی را برای شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد کند.

وی بزرگترین پتانسیل صندوق را همکاری با 200 دانشمند برجسته در کشور دانست و گفت: این همکاری اتفاقی چشمگیر است و بهره بردن از این ظرفیت علمی در راستای توسعه فعالیت های علمی تاثیرگذار است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2019-09-17 09:26

افزودن دیدگاه جدید